استاندار اصفهان:

برای گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور باید زمینه تولید محصولات دانش بنیان فراهم گردد

۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۳:۵۴
کد خبر: ۵۵۱۲۹۴
برای گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور باید زمینه تولید محصولات دانش بنیان فراهم گردد
دکتر رسول زرگرپور اظهارداشت: برای گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور باید زمینه تولید محصولات دانش بنیان را از طریق شکل گیری کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم کنیم و این موضوع قطعا به اشتغال پایدار فارغ التحصیلان دانشگاه ها کمک خواهد کرد.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید اظهارداشت: در عصر پرشتاب کنونی، کارآفرینی و علی الخصوص کارآفرینی مبتنی بر فناوری و به تبع آن کسب و کارهای دانش بنیان، موتور رشد اقتصادی محسوب شده و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه این موضوع را با جدیت دنبال می کنند.

استانداراصفهان با بیان اینکه نوآوران، صاحبان فکر و طراحان کسب و کار، سرمایه های اصلی موضوع فن آفرینی هستند، افزود: این فن آفرینان هستند که با ایجاد شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان، سهم قابل توجهی در توسعه ی صنایع با فناوری های برتر و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی دارند.

رسول زرگرپور یادآورشد: خوشبختانه استان اصفهان از ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است و اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور با پنج دانشگاه بین المللی، ۱۵۰ مرکز آموزش عالی و ۳۳۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل است و در کنار آن صنعتی ترین استان کشور و دارای صنایع استراتژیک هسته ای، نظامی، فولادی و نفتی است.

زرگرپور با بیان اینکه اصفهان همواره در حوزه علم و فناوری پیشتاز بوده است، گفت: تشکیل کریدور علم و فناوری که مقدمات تاسیس آن انجام شده است موید این مطلب است.

وی جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی را یکی از ۴ جشنواره برتر ملی عنوان کرد و افزود: این جشنواره تنها جشنواره ملی است که خارج از تهران برگزار می شود.

استاندار اصفهان توسعه فن آفرینی، خلاقیت و نوآوری و معرفی فن آفرینان به عنوان موتور حرکت و توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد فضای تعامل در میان فعالان عرصه های مختلف فن آفرینی و در نهایت کمک به برقراری ارتباط ایده پردازان و سرمایه گذاران را از اهداف اصلی برگزای این جشنواره برشمرد.

زرگرپور با اشاره به اینکه این جشنواره با شعار امسال یعنی "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" بسیار همخوانی دارد، تصریح کرد: برای گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور باید زمینه تولید محصولات دانش بنیان را از طریق شکل گیری کسب و کارهای کوچک و متوسط فراهم کنیم و این موضوع قطعا به اشتغال پایدار فارغ التحصیلان دانشگاه ها کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این مدل موفق برای شکل گیری کسب و کارهای دانش بنیان و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در اصفهان تجربه شده است، افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که ایده پرداز مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور بوده با قریب به۴۸۰ شرکت و موسسه دانش بنیان توانسته حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر را در این شرکت ها مشغول بکار کند و پس از گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز فعالیت از جایگاه برجسته ملی و بین المللی برخوردار است.

استانداراصفهان خاطر نشان کرد: همه ی میهمانان بین المللی که از این شهرک بازدید می کنند بر قابلیت های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران صحه می گذارند و یقینا حمایت همه ی نهادهای ملی و استانی از این شهرک و شرکت های دانش بنیان به شکل گیری یک قطب فناوری در اصفهان کمک خواهد کرد.

رئیس هیأت اجرایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار امیدواری نمود که با تلاش همه ی مسئولین شهرک، نوآوران و افراد خلاق شاغل در شرکت های دانش بنیان و همراهی همه ی ارگان ها و نهادها این شرکت ها بتوانند صادرات محصولات دانش بنیان خود را چند برابر کنند.

*صادرات بیش از ۵۰۰ میلیون دلار محصولات شرکت های دانش بنیان به سایر کشورهای جهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین اظهارداشت: دولت تدبیر و امید از ابتدای آغاز به کار، از فعالیت هایی که به فرایند تبدیل علم به فناوری های مورد نیاز کشور و تجاری سازی آنها در مسیر اقتصاد دانش بنیان منجر می شود، حمایت کرده و تبدیل مراکز دانشگاهی و علمی به دانشگاه های نسل سوم با رویکرد کارآفرینی و خلق ثروت را در زمره اصلی ترین فعالیت های خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۵۰۰ میلیون دلار محصولات شرکت های دانش بنیان به سایر کشورهای جهان صادر شد، تصریح کرد: این میزان صادرات، همچنین سفر هیات های مختلف علمی و فناوری به کشورمان و برگزاری نشست های تخصصی و کسب میزبانی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارکهای علمی و مناطق نوآوری در سال ۲۰۱۸ از جمله فعالیت هایی است که در پرتو عقلانیت و فعالیت مستمر بدست آمد.

فرهادی با بیان اینکه وزارت علوم همسو با سیاست خارجی کشور در پی تعامل فعال و سازنده با دیگر کشورها است، تصریح کرد: در این خصوص استفاده از ظرفیت ها و تخصص ایرانیان مقیم خارج از کشور، تعامل با دانشمندان سایر ملل و همچنین عرضه محصولات و خدمات دانش بنیان به بازارهای بین المللی به خوبی دنبال شد و نتایج درخشانی نیز برای کشورمان به دنبال داشت.

وی به تعامل سازنده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سایر نهادهای مرتبط از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهارداشت: حمایت از ۳۹ پارک علمی و فناوری کشور و صدور مجوز برای بیش از سه هزار شرکت و موسسه دانش بنیان، از دیگر رویکردها دولت می باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به حفظ استقلال دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری بعنوان دیگر رویکرد دولت یازدهم اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع از ابتدای فعالیت دولت بعنوان یک اصل، بطور جدی مورد توجه قرار گرفت و با پیگیری های مستمر وزارتخانه، خوشبختانه بند (ب) ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم، در ماده اول احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به یک ماده قانونی دائمی تبدیل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز