جایگاه نخست اصفهان از لحاظ سرانه تعداد کلنی زنبور عسل در کشور

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۲:۰۰:۰۹
کد خبر: ۵۵۴۲۵۱
جایگاه نخست اصفهان از لحاظ سرانه تعداد کلنی زنبور عسل در کشور
زنبورداران استان اصفهان با داشتن سرانه تعداد 190 کلنی رتبه اول کشوری را در این مورد کسب نموده و این نشان می‌دهد که زنبورداری در این استان شغل اصلی است و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش برنا از اصفهان، خانم مهندس زهرا فیضی مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان اظهار کرد: با توجه به گرم شدن هوا بازگشت زنبورداران کوچنده به استان‌های گرمسیری، به مراتع ییلاقی استان آغاز گردید.

وی ادامه داد: در استان اصفهان بالغ بر چهار هزار و چهارصد زنبوردار وجود دارد که بیش از نیمی از آنها از اواخر پائیز، به استان‌های گرمسیری کشور جهت رشد جمعیت و تکثیر کلنی‌ها و اصطلاحاً زنبورسازی کوچ نموده و از اواخر فروردین ماه با گرم شدن مناطق قشلاقی و مناسب شدن شرایط در استان اصفهان به استان بازمی‌گردند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: زنبورداران استان اصفهان با داشتن سرانه تعداد 190 کلنی رتبه اول کشوری را در این مورد کسب نموده و این نشان می‌دهد که زنبورداری در این استان شغل اصلی است و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: زنبورداری از مشاغل بسیار سخت و دارای ریسک بالاست و زنبورداران فعال این استان در فصول مختلف به ده استان کشور شامل هرمزگان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، مرکزی، قم و استان‌های شمالی کوچ می‌کنند.

استقرار زنبورستان‌ها در مراتع و مزارع موجب افزایش تولیدات زراعی و باغی از طریق افزایش گرده افشانی گیاهان، افزایش پوشش گیاهان مراتع و در نتیجه جلوگیری از روان آب‌ها و نهایتاً کمک به حفظ محیط زیست می‌گردد.

خانم مهندس فیضی تصریح کرد: عسل، بره موم، ژله رویال وگرده از تولیدات زنبورعسل می‌باشد که هریک از این موارد در صنایع غذایی و بهداشتی ودرمان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. میزان عسل تولیدی توسط زنبورستان‌های استان سالیانه حدود 4000 تن می‌باشد که از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و بخشی از این تولیدات به سایر کشورها صادر می‌گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز