۵۰۰ تن پسماند روزانه، منبعی غنی برای تولید سوخت RDF

کنترل آلایندگی ها با استفاده از سوخت مشتق شده از پسماند

۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۱۳:۴۳:۴۲
کد خبر: ۵۶۹۵۶۲
کنترل آلایندگی ها با استفاده از سوخت مشتق شده از پسماند
با مدیریت اصولی می توان علاوه بر مدیریت انرژی از مشکلات زیست محیطی ناشی از آن جلوگیری شود.

به گزارش برنا از اصفهان،جلسه ای پیرامون بررسی و نحوه مدیریت تولید سوخت مشتق شده از پسماند (RDF) اصفهان با حضور مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور و شهردار اصفهان برگزار شد.

 در اصفهان روزانه بیش از 500 تن پسماند غیرآلی دفن می شود که ارزش بالایی دارد و می تواند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

راهکاری که می توان برای این معضل در نظر گرفت تولید سوخت RDF است که در صنایع سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.

جلسه ای در این خصوص پیرامون تولید سوخت مشتق شده از پسماند (RDF) و مصرف آن در کارخانجات سیمان که منجر به کاهش مصرف سوخت های فسیلی از جمله گاز می شود با حضور مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور و چندتن از همکاران وی، شهردار اصفهان، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان، نماینده سیمان شهرکرد و مدیرعامل سیمان اردستان برگزار شد.

تولید  RDF و تزریق آن در کوره سیمان نیاز به مصرف آب ندارد

شهردار اصفهان در این جلسه اظهار کرد: تولید  RDF و تزریق آن در کوره سیمان نیاز به مصرف آب ندارد در صورتی که در روش های دیگر برای تولید انرژی در نیروگاه، آب بسیاری مصرف می شود که با توجه به شرایط کم آبی اصفهان معضلی جدی به حساب می آید.

وی با بیان اینکه آلایندگی زیست محیطی این فرایند در مقایسه با دیگر روش ها کمتر است، تصریح کرد: در استان اصفهان و استان های اطراف کارخانه های سیمان بسیار زیادی وجود دارد که با هزینه انتقال اندک RDF میزان مصرف گاز و انرژی در آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

مهدی جمالی نژاد افزود: پیرو انتخاب  RDF در سال 95 مذاکراتی با سیمان شهرکرد انجام گرفته که نتیجه آن عقد تفاهمنامه ای به منظور استفاده از چیزی در حدود 200 تن RDF تولیدی شهر اصفهان در کوره سیمان شهرکرد بود.

وی با بیان اینکه در شهریور ماه سال 95 به منظور جمع بندی نتایج، بازدیدهایی از کارخانجات آلمانی صورت گرفته، تاکید کرد: همانطور که می دانید این کشور پیشرو در زمینه تولید و مصرف RDF در صنعت سیمان است و بیش از 60 درصد انرژی واحدهای سیمان این کشور از این سوخت جایگزین استفاده می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در کنار سیمان شهرکرد مذاکرات با سیمان اردستان نیز در مراحل نهایی است، اضافه کرد:  امیدواریم برای اجرای تداوم این گونه پروژه ها در کشور حمایت های بیشتری در دستور کار قرار بگیرد چراکه در غیر اینصورت امکان اجرای پروژه وجود نخواهد داشت. یادمان باشد زمین امانتی است در دست ما که باید با حفظ آن به آیندگان تحویل داده شود.

تولید سوخت RDF راهی برای کاهش آلایندگی و کاهش مصرف آب

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز پیرامون برگزاری این نشست و با بیان اینکه مذاکرات بسیار خوبی با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت انجام شد، اظهار کرد: این سازمان دستورالعملی را جهت حمایت از تولید سوخت مشتق شده از پسماند (RDF) و مصرف آن در کارخانجات سیمان دارد.

وی با بیان اینکه مذاکرات مفصل و بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفت و راه حل های آن مشخص شد، اضافه کرد: تدوین دستورالعمل ها و قوانین حمایتی از موضوع تولید سوخت مشتق شده از پسماند و مصرف آن در کارخانجات سیمان می تواند در سال های آتی زمینه را برای نحوه مدیریت پسماند در کشور نهادینه کند.

امیرحسین کمیلی با اشاره به مزایای زیست محیطی این طرح تاکید کرد: بخش ریجکت پسماند که دفن می شود آلودگی های زیست محیطی، مصرف آب بالا و هزینه های بسیاری دارد. بهترین راه برای جایگزینی ومدیریت صحیح در خصوص ریجکت ها این است که از آنها سوخت مشتق شده از پسماند تهیه کرده و در کارخانجات سیمان بدون هیچگونه دغدغه ای با سرمایه گذاری اندک، بدون مصرف آب و با کنترل آلایندگی ها آنها را مصرف کنیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز