مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد:

۵ مهارت و آئین فرهنگی استان اصفهان ثبت ملی می شوند

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۱۱:۲۷:۴۰
کد خبر: ۵۷۷۵۸۸
۵ مهارت و آئین فرهنگی استان اصفهان ثبت ملی می شوند
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان صبح امروز 3 تیرماه در جمع خبرنگاران از تهیه و ارسال پرونده ثبت ملی 5 مهارت و آئین های فرهنگی و سنتی مردم استان اصفهان جهت ثبت ملی در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور به شورای عالی ثبت ملی میراث فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش برنا از اصفهان، فریدون اله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، در جمع خبرنگاران تاکید کرد: پرونده های 5 مهارت و آئین های سنتی در پهنه استان اصفهان تهیه و جهت ثبت ملی در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور به شورای عالی ثبت ملی میراث فرهنگی کشور پس از تصویب در شورای ثبت استان، ارسال شد.

او تاکید کرد: پرونده مهارت تهیه گلاب ناب مردمان دیار قمصر از توابع شهرستان کاشان که ویژه شست و شوی خانه مقدس کعبه تهیه و به شهر مقدس مکه ارسال می شود در شورای ثبت استان به تائید رسید.

اله یاری در همین رابطه افزود: سالیان متمادی است که همزمان با موسم حج جهت شست و شوی خانه خدا، مقدار 80 لیتر گلاب ناب دو آتشه، در شهر قمصر با مهارتی خاص تولید و توسط سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به مکه ارسال می شود، لذا پرونده مهارت گلاب ناب قمصر تهیه و جهت ثبت به تهران ارسال گردید.

او همچنین از تهیه پرونده آئین باران خواهی روستای آزران از توابع شهرستان کاشان خبر داد و افزود: مردمان روستای آزران در یکی از جمعه های اردیبهشت ماه جهت طلب باران و برکت ، صدها سال است که در کنار چشمه ائی موسوم به چشمه آب دراز در این روستا جمع می شوند و با اجرای نمایش تعزیه ، پخت آش نذری و انجام آداب مختلف از خداوند برای سال پیش رو طلب باران و برکت می نمایند، لذا تهیه پرونده ثبت ملی این رویداد فرهنگی و آئینی نیز از دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به تهیه پرونده سایر مهارتهای سنتی منطقه کاشان اشاره کرد و افزود: ثبت ملی مهارت پخت شیره انگور در شهر کامو از توابع شهرستان کاشان و همچنین ثبت ملی غذای سنتی گوشت لوبیا و سرکه شیره کاشان که از جمله غذاهای نذری هیئتهای مذهبی کاشان در ایام عزاداری های مذهبی به ویژه ایام محرم می باشد از دیگر برنامه های ثبتی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بشمار می رود.

فریدون اله یاری در پایان اشاره کرد: پرونده ثبت ملی مهارت کهن عصاری از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در راستای تلاش برای ثبت ملی این مهارت تاریخی است ، بگونه ائی که در این مهارت حداقل از چهار سده قبل مردمان منطقه فلات مرکزی ایران به ویژه استان اصفهان با تاسیس کارگاه های عصاری به استحصال روغن از دانه های روغنی همچون: کرچک، تخم پنبه و کنجد می پرداختند.

او در همین رابطه ادامه داد و افزود: کارگاه های عصاری با معماری منحصر به فرد خود از یکسو و تجهیزات فنی جالب توجه، حداقل از عصر صفوی در شهرستانهای : اصفهان، شهرضا، نجف آباد، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان و لنجان ایجاده شده بود و متخصصین امر به کار تولید روغن از دانه های روغنی می پرداختند.

 

از شاخصه های کارگاه های عصاری که به صورت دو طبقه ایجاد شده بودند، می توان به محل ورود مراجعان، محل استقرار سنگ آسیاب و دستگاه روغن گیری، کارگاه آسیاب دانه ها، تیرخانه، پاچال، انبار روغن، انبار غلات و دانه های روغنی، شترخان یا اصطبل، بهاربند، مهمانخانه و محل فروش روغن اشاره کرد.

 

نظر شما