مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد:

آغاز مرحله اول مرمت قلعه های تاریخی روستای ابیانه

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۱۴:۴۲:۳۴
کد خبر: ۵۹۳۰۰۵
آغاز مرحله اول مرمت قلعه های تاریخی روستای ابیانه
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان صبح امروز 7 مرداد از آغاز مرحله اول طرح مرمت قلعه های تاریخی روستای ابیانه، همزمان با تهیه پرونده ثبت جهانی این روستا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان؛ فریدون اله یاری صبح امروز با اعلام این مطلب افزود: در راستای آماده سازی این روستای زیبای تاریخی جهت ثبت جهانی، مرحله اول طرح ساماندهی، قلعه های روستای تاریخی ابیانه آغاز شد.

او در همین رابطه افزود: روستای تاریخی ابیانه دارای سه قلعه تاریخی است که هر کدام از این قلعه ها متعلق به یکی از محلات تاریخی ابیانه است.

اله یاری در همین راستا اظهار داشت: یکی از این قلعه ها "یسمون" نامیده می شود که در جنوب ابیانه و در تپه مشرف به باغات ابیانه و از جنس خشت و گل و با پی سنگی ساخته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی همچنین ادامه داد: دو قلعه دیگر با نام های "هرده" و "پل" که از جنس سنگ بنا شده اند، در کوهستان شمالی مشرف به روستا قرار گرفته اند که کار مرمت آنها نیز آغاز شده است.

اله یاری تصریح کرد: در مرحله اول طرح مرمت این قلاع، مقاوم سازی پی و ترمیم جداره های قلعه "یسمون" و همچون مطالعات جهت ساماندهی و مستند سازی نحوه ساخت دو قلعه "هرده" و "پل" با اعتبار یک میلیارد ریال آغاز شده و سپس در مراحل بعدی در طی دو سال این سه قلعه با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال مرمت خواهد شد.

روستای تاریخی ابیانه که در دامنه کوه های فلات مرکزی ایران (کرکس) واقع شده یکی از منحصر به فردترین روستاهای تاریخی ایران است که از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز به شمار می رود.

با توجه به وجود بنای آتشکده تاریخی "هارپاک" در این روستا، سابقه آن به بیش از اسلام می رسد، با این وصف وجود امامزاده، زیارتگاه، مساجد و حسینه های متعدد در آن و همچنین ثبت ملی برخی آداب و رسوم های آئینی این روستا در فهرست میراث ناملموس کشور، نشان از نقش والای مردم این روستا در سیر تطور فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارد.

این روستا در کنار آثار تاریخی منحصر به فرد، دارای طبیعتی زیبا و جذاب است که به واسطه آن هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این روستا بازدید به عمل می آورند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز