در بازدید اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان از ایران خودرو خراسان مطرح شد؛

صنعت خودرو نیازمند یک تحول بنیادی است

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۱۴:۴۹:۰۵
کد خبر: ۵۹۳۰۱۲
صنعت خودرو نیازمند یک تحول بنیادی است
رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: خودروسازان خود را با تحقیق و توسعه قطعه سازان هماهنگ نکرده اند.

به گزارشخبرگزاری برنا از اصفهان، اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه برنامه های خود در سفر به استان خراسان از شرکت ایران خودرو این استان بازدید نمودند.

مسعود گلشیرازی ،رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در حاشیه این بازدید گفت: خودروسازان خود را با تحقیق و توسعه قطعه سازان هماهنگ نکرده اند.به عنوان مثال سالهاست نسل جدید باتری در کشور تولید می شود اما خودروسازان از نسل قدیم استفاده می کنند و چون تولید باطری تنها وابسته به صنعت خودرو نیست و در بیرون از این صنعت نیز بازار دارد، قطعات جدید حاصل از طرح های تحقیق و توسعه برای بازار و قطعات قدیمی برای خودروسازان تولید می شود.

رئیس هیأت مدیره شرکت سپاهان باتری اضافه کرد: نظام پرداخت منطقی هم از طرف خودروساز رعایت نشده است و بسیاری از قطعه سازان به همین دلیل نتوانسته اند ادامه حیات دهند؛ زمانی که نظام پرداخت منظم نباشد تحقیق و توسعه معنی ندارد و شرکت ها متوقف می شوند.

مدیرعامل ایران خودرو خراسان  نیز در این بازدید گفت: اگر روند تحقیق و توسعه دهه 80 ادامه پیدا می کرد فاصله ما با خودرو سازان دنیا این مقدار نبود.زمانی که سرمایه در جریان ما صرف سایت های ساحل عاج، ونزوئلا و... شد ما با ماشکل مواجه شدیم.

وی از طلب 85 میلیون دلاری ایران خودرو از ونزوئلایی ها خبرداد و تصریح کرد: سایت خودروسازی با زیر یک میلیون تعداد تولید اصلا مقرون به صرفه نیست و وقتی شرکت مهندسی و توسعه ساپکو به جای تحقیق و مطالعه ، به تامین قطعات پرداخت، قطعه سازان هم به جای تولید به واردات قطعه از چین و زدن برچسب ایرانی روی آوردند.

مدیرعامل ایران خودرو خراسان ادامه داد: زمانی که دلار به طور ناگهانی افزایش یافت قطعه سازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

زاهدی فرد سهم زیادی از مشکلات کمبود تحقیق و توسعه را در دست قطعه سازان دانست و تصریح کرد: پس از چندین دهه ما هنوز پمپ هیدرولیک یا گیربکس اتوماتیک در کشور نداریم.

وی از خرید ٩٥ درصد قطعات از داخل کشور خبر داد و افزود: با این حال با احتساب قطعات خارجی حدود ٦٠درصد خودرو ها در داخل تولید می شود.

مدیرعامل ایران خودرو خراسان در پاسخ به سوال بازدید کنندگان ادامه داد: در نظام جهانی برای ایران، صنعت خودرو سازی تعریف نشده است،با این وجود اکنون خودروسازی ١٣ درصد اشتغال صنعت کشور را تشکیل میدهد و ما ناچار به ادامه این روند هستیم.

وی تحریم ها و مدیریت غلط دولت گذشته را علت بسیاری از مشکلات دانست و اضافه کرد: ما ناچاریم نوعی آچار را از آلمان وارد کنیم؛ در شرایطی که آلمان ها به دلیل تحریم های آمریکا پس از بستن قرارداد از تحویل خودداری کردند و  مجبور شدیم از این قطعه را از طریق چینی ها وارد کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو خراسان درخصوص نحوه محاسبه قیمت خودرو عنوان کرد: حدود یک سوم از پرداختی اصلا به حساب خودروساز نمیرود اما جز قیمت محاسبه میشود؛ با این حال فکر نمیکنم خودرویی با استاندارد های فعلی در سطح پژو با قیمت شش هزار دلار پیدا کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو خراسان درخصوص حضور تنها ٣٥نفر در بخش مهندسی توضیح داد: تمام مراحل تحقیق و توسعه در تهران انجام میشود و اینجا تنها سایت تولید است اما برای خودرو های جدید که خاص سایت خراسان است در حال راه اندازی بخش مهندسی و توسعه هستیم.

وی همچنین از راه اندازی یک سایت پرورش آهو در کنار خودروسازی با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست خبرداد و اضافه کرد: در زمینه محیط‌زیست کارهای خوبی انجام شده است از جمله در بحث پسماند رنگ که تا ٧٠ درصد کاهش یافته است.

زاهدی فرد ادامه داد: ما روزانه ٨٠٠و سالانه حدود ٢٥٠هزار متر مکعب آب از طریق بازگشت صرفه جویی می کنیم که ده درصد مبلغ آن به عنوان پاداش به همان بخش پرداخت و ٩٠ درصد صرف خرید تجهیزات درجهت صرفه جویی بیشتر میشود.

مدیرعامل ایران خودرو خراسان درخصوص نحوه کار سایت خراسان اعلام کرد: ما قطعات را به قیمت مصوب از تهران می خریم و خودرو را به آنها می فروشیم ولی درمورد خودرو هایی که خاص سایت خراسان است بحث متفاوت است و همه مراحل در خراسان انجام می شود و ما تنها حق بازرگانی به تهران پرداخت میکنیم.

زاهدی فرد درخصوص مقایسه خودروسازی ایران و کره جنوبی مطرح کرد: در کره چند سال تعرفه واردات به 170 درصد افزایش یافت و این تعرفه در غالب وام بدون بهره با تنفس سه تا پنج ساله به خودروسازان پرداخت شد درحالی که حتی یک ریال از سود جریمه دیرکرد وام های ما بخشیده نشده است؛ به طور مثال وام 21 میلیارد تومانی که ما در زمان مشکلات توان بازپرداخت آن را نداشتیم در اردیبهشت امسال با پرداخت 96 میلیارد تومان تسویه کردیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز