رایزن بازرگانی ایران در عراق:

شرکت‌های ایرانی به تبلیغات در عراق توجه نمی‌کنند

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۱۴:۴۸:۲۷
کد خبر: ۵۹۷۵۷۸
شرکت‌های ایرانی به تبلیغات در عراق توجه نمی‌کنند
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق از تولیدکنندگان و بازرگانان اصفهانی خواست با ایجاد شبکه مویرگی پخش کالا در عراق از فرصت پیش‌آمده پس از خروج داعش از عراق نهایت استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، اﺑﺮاﻫﯿﻢ ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎزاده در نشست کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خاشرجی اتاق بازرگانی خواستار ایجاد شبکه بازاریابی در استان‌های عراق از سوی تولیدکنندگانی استان اصفهان شد و گفت: تجربه موفق شرکت کاله در تبلیغات و بازاریابی محصولاتش می‌تواند برای سایر برند‌های تجاری تکرار شود.

وی اتاق بازرگانی اصفهان را اتاقی پیشرو پویا در عرصه تجارت با عراق برشمرد و گفت: اتاق اصفهان با اتاق‌های بازرگانی کربلا،نجف،بغداد و بصره می‌تواند همکاری مشترک برای افزایش سطح مبادلات تجاری داشته باشند.

وی به شناسایی 63 مساله پیش روی تجارت ایران و عراق اشاره کرد و گفت:33  مساله داخلی و 30 مساله خارجی است و با حل این مسایل می‌توان سطح تجارت عراق را چند برابر ساخت.

محمدرضازاده  میزان  صادرات ترکیه به عراق در سال 2016 را 8 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: این عدد در سال 2012 به 12 میلیارد دلار بوده و نشان از کاهش حضور اقتصادی ترکیه در عراق دارد ولی کشور چین در حال پیشی گرفتن از  ایران و ترکیه در عراق است .

وی اضافه کرد: واردات عراق طی سال 2016 بیش از 37 درصد کاهش‌یافته است و این در حالی است که سهم  ایران در واردات کشور عراق 19 درصد  است.

رضازاده وجود توهم در بین  بازرگانان سنی عراق نسبت به ناامنی ایران برای  اهل تسنن را مانع خرید کالاهای ایرانی از سوی آنان  برشمرد و گفت: تبادل هیات مای تجاری بین استان‌های عراق با ایران می‌تواند زمینه استقبال از کالاهای ایران را فراهم کند.

وی افزود: تبلیغات در عراق دو برابر نسبت به تبلیغات در ایران اثربخش است و متأسفانه  شرکت‌های بازرگانی ایرانی از توجه به تبلیغات در عراق غفلت می‌کنند  و چنانچه این بازار در اختیار تولیدکنندگانی ایرانی قرار گیرد میزان فروششان نسبت به بازار داخل بیشتر خواهد شد.

رضازاده با آسیب‌شناسی کالا و خدماتی ایرانی در عراق گفت: نمانام‌های ترکیه ایی در هر شهر عراق دارای چند نمایندگی خدمات پس از فروش‌اند ولی متأسفانه کالاهای ایرانی خدمات پس از فروش ارایه نمی‌کنند.

وی حضور داعش را فرصتی برای بازرگانان ایرانی در عراق دانست و گفت: داعش برای ایران تهدید نبود بلکه فرصتی بود که پس از حمایت مای نظامی از ارتش عراق نگاه به ایران در مناطق سنی نشین اصلاح شود و امروز فرصت تجار و بازرگانان ایرانی است که با ارایه محصولات باکیفیت بازار استان‌های عراق را در دست‌گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی شبکه بانکی  شتاب در شهرهای عراق خبر داد و گفت: حضور فعال بانک مای ایرانی می‌توانند حجم  تجارت دو کشور را  افزایش دهد.

قاسم علی جباری رییس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری،تامین مالی و توسعه سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: استان اصفهان می‌توانند سهم بسزایی  در صادرات جمهوری اسلامی ایران  به عراق داشته باشد.

نظر شما