با حضور نخبگان حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شد

"ایستگاه ترافیک" با موضوع «TOD» و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۳:۳۲:۲۱
کد خبر: ۶۰۰۵۳۳
دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حمل و نقل و ترافیک شهری در حضور جمعی از مسئولان و نخبگان ترافیکی اصفهان با موضوع «TOD» و کاربرد آن در برنامه‌ریزی شهری در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی برگزار شد.

به گزارش برنا از اصفهان،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ابتدای این برنامه با اشاره به مشکلات ترافیکی شهر اصفهان اظهار داشت: امروز در بحث ترافیک بیشترین مشکل ما مربوط به این است که متاسفانه در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر اصفهان در بحث کاربری‌ها اتفاقی که باید بیفتد، رخ نداده است.

توسعه بر مبنای حمل و نقل نیاز شهر اصفهان

علیرضا صلواتی در ارتباط با برنامه توسعه مبتنی بر حمل و نقل "TOD"  اظهار داشت: یکی از موضوعات اساسی مورد نیاز شهرداری اصفهان توسعه بر مبنای حمل و نقل است و اگر مشکلات شهرسازی را حل کنیم بسیار از مشکلات ترافیکی به خودی خود حل خواهد شد.

حمید سیادت موسوی، کارشناس برجسته حمل و نقل و ترافیک در کشور در این برنامه به بررسی مبحث "TOD" و کاربرد‌های آن در برنامه‌ریزی شهری پرداخت و اظهار داشت: همانطور که همگان می‌دانند حمل‌ونقل و شهرسازی، دو روی یک سکه هستند و اگر مشکلات شهرسازی برطرف شود، مشکلات حمل و نقل هم حل خواهد شد.

وی پیرامون ارتباط فرم شکل گیری شهر‌ها با نوع حمل و نقل بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد همواره فرم شهر‌ها از گونه غالب حمل و نقل شهری رایج در هر دوره تبعیت کرده است به گونه‌ای که هرچه صنعت حمل و نقل پیشرفت می‌کرده، شهر‌ها نیز گسترش می‌یافته‌اند.

سیادت موسوی با اشاره به یافته‌های مشاور شرکت خارجی که جهت باز‌طراحی مترو تهران به ایران آمده بود، افزود: نتیجه گزارش‌ها و تحقیقات انجام گرفته از سوی این مشاور 2 نکته کلیدی بود. نخست آنکه تهران بزرگ در واقع به مجموعه‌ای با چند مرکز جداگانه مرتبط با یکدیگر تبدیل گردیده که این اقدام در خصوص شهر تهران به تنهایی پاسخ‌گو نخواهد بود و دوم آنکه رشد جمعیت حومه تهران در افق طرح 1409 به 9 و نیم میلیون نفر خواهد رسید در صورتی‌که جمعیت شهر تهران 9 میلیون نفر خواهد بود.

ضرورت داشتن نگاه منطقه‌ای در اجرای "TOD"

این کارشناس حوزه ترافیک در خصوص ضرورت داشتن نگاه منطقه‌ای در اجرای "TOD" به جای تمرکز بر روی مرکز شهر بیان کرد: برای توسعه شهری در سراسر کشور به ویژه کلان‌شهر‌هایی نظیر اصفهان نیز نیاز به مطالعه حمل و نقل منطقه‌ای وجود دارد و این موضوع تنها مربوط به کلان‌شهر تهران نیست.

وی ادامه داد: گرچه این مطالعات مربوط به تهران است اما می‌توان آن ‌را به دیگر کلان‌شهر‌ها نظیر اصفهان نیز تعمیم داد. در نتیجه مطالعات و بررسی‌های این مشاور از میان 11 طرح مقدماتی 4 طرح برگزیده و در نهایت شبکه‌ای بیشترین امتیاز را کسب کرد که بیشترین توجه را به حومه شهر داشت به گونه‌ای که این سناریو برگزیده  علاوه بر خطوط محلی مترو، چهار خط اکسپرس دارد که این چهار خط کل منطقه شهری تهران را در بر می‌گیرد.

سیادت موسوی با بیان اینکه در طراحی و برنامه‌ریزی شهری بر اساس "TOD" باید به نکات مختلفی توجه داشت، افزود: این برنامه ایستگاه محور است و باید در طراحی و پیاده سازی آن در برنامه‌ریزی‌های شهری به نکاتی نظیر تاثیرات شهری، نقش منطقه‌ای، زمینه بهره برداری، ساخت‌وساز و هزینه، جذابیت و غیره توجه داشت.

بهترین نوع حمل‌ونقل برای شهر‌ها، حمل و نقل ریل ‌پایه است

وی با بیان اینکه مقبول‌ترین و بهترین نوع حمل‌ونقل برای شهر‌ها، حمل ونقل ریل ‌پایه نظیر مترو و تراموا است، افزود: حمل‌نقل ریل‌پایه بر سه رکن حمل‌ونقل عمومی به عنوان محور ارتباطی، توسعه تجاری، اداری، مسکونی و ابتکارات محلی با توجه به داشته‌های محلی به معنی اینکه ایستگاه‌ها در اعتبار بخشی به محل موثر باشند؛ استوار است.

این کارشناس برجسته حمل‌ونقل کشور درخصوص الگوی ساخت ایستگاه‌ها، افزود: ساخت و جانمایی ایستگاه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که پس از ایستگاه به ترتیب فضای باز، مراکز تجاری اداری و پس از آن مناطق مسکونی قرار گرفته و مجموعاً محیطی را نزدیک به 600 متر را دربرگیرد.

 

 

نظر شما