استاندار اصفهان:

برش عشایری استانی و شهرستانی

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۹:۱۳:۱۸
کد خبر: ۶۱۴۱۵۶
برش عشایری استانی و شهرستانی
دکتر رسول زرگرپور اظهارداشت: برای رفع مشکلات عشایر باید باید از طریق برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اقدام شود،و بر همین اساس تدوین برش عشایری استانی و شهرستانی مصوبات برنامه ی ششم ضروری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در شانزدهمین جلسه ی شورای عشایری استان که با حضور فرمانداران و نمایندگان شهرستانهای عشایری استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی و نمایندگان تشکل ها و ایل ها و طوایف مختلف عشایر در روستای گوکان در منطقه پشتکوه دوم شهرستان فریدون شهر برگزار گردید، با اشاره به سوابق اجرایی خود در اوایل انقلاب بعنوان رئیس جهاد سازندگی استان اصفهان ، اظهار داشت: گر چه نسبت به اوایل انقلاب حجم بسیار وسیعی از خدمات و تلاش ها و کوشش ها و فعالیتهای گوناگون اتفاق افتاده است اما همچنان نسبت به رسیدن تا شرایط مطلوب فاصله داریم .

استاندار اصفهان با بیان اینکه در ۳۸ سال پیش برخی از همکاران در آن شرایط در حال خدمت جان خود را تقدیم کردند، افزود: لازم است که برخی از مسئولان جوان تر نیز به این مناطق بیایند و شرایط را ببینند.

زرگرپور با تاکید بر اینکه باید از طریق برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع مشکلات اقدام شود، تصریح نمود: باید برش عشایری استانی و شهرستانی مصوبات برنامه ی ششم تهیه و تدوین گردد و در جلسه ی آتی ارائه شود.

رسول زرگرپور با تاکید بر اجرایی شدن برنامه های کوتاه مدت، افزود: ۷۵ درصد از مصوبات جلسات گذشته اجرایی شده که به حل مشکلات کمک کرده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر با چند معضل اصلی روبرو هستیم، تصریح کرد: مباحث مربوط به اختلاف عشایر با منابع طبیعی از جمله این مشکلات است که باید در اولین فرصت در جلسه ای با حضور فرمانداران و مدیر کل منابع طبیعی مشکلات بررسی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید شاخص های باسوادی در عشایر به متوسط استان یعنی ۹۷ درصد برسد، افزود: باید ایل راه ها براساس مستند سازی که انجام شده است پیگیری و حفظ گردد.

زرگرپور با بیان اینکه عشایر در حال تغییر و تحول هستند و از تکنولوژی های جدید مثل انرژی خورشیدی و .. استفاده می کنند؛ افزود: تسهیلات هر طرح مصوب سرمایه گذاری که وجود داشته باشد را فراهم خواهیم کرد و مدیریت استان و سازمان عشایری حاضر است برای طرح های توسعه ای تسهیلات قرض الحسنه ارائه نمایند و تامین منابع نیز صورت گیرد.

استاندار اصفهان در پایان یادآور شد: ۱۳۲ پروژه در مناطق عشایری توسط دستگاه های اجرایی با اعتباری بالغ بر ۲۹۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان عشایری کشور نیز در این جلسه اظهارداشت: ۵۲ درصد سطح کشور در حوزه ی قلمرو عشایر است و ۳۵میلیون هکتار از بهترین و بکر ترین مراتع در این حوزه قرار دارد.

وی به توانمندی های عشایر اشاره کرد و افزود: ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور و ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تامین می کنند و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و مشارکت در عشایر مشاهده می شود.

قندالی با اشاره به تقدیم ۱۰ هزار شهید از جامعه ی عشایر به انقلاب اسلامی، افزود: عشایر در مباحث امنیتی، نقش بسیار پررنگی دارند.

وی افزود: ۹۰ هزار خانوار عشایری پس از انقلاب در کانون های خودجوش و کانون های عشایری اسکان داده شده اند.

کرمعلی قندالی مهمترین اقدام مدیران را توانمند سازی عشایر برشمرد و افزود: در دولت یازدهم شورای عالی عشایر تشکیل شده و مصوبات آن در هیئت دولت تصویب و ابلاغ گردید.

گفتنی است در جلسه ی شورای عشایر استان که این بار پس از پیمودن مسیرهای طولانی پیچ در پیچ و دشوار در منطقه ی پشتکوه دوم شهرستان فریدون شهر برگزار شد علاوه بر بررسی مصوبا ت جلسه ی قبل، تعدادی از پیشنهادات دستگاه های اجرایی در راستای بهبود وضعیت عشایر استان به تصویب رسید و همچنین تعدادی از نمایندگان شهرستانهای عشایری استان در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و نمایندگان ایل ها و طوایف عشایر استان به بیان دیدگاه ها، نظرات و مشکلات موجود پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز