مراسم رونمایی کتاب «عکس گرفتن، عکس ساختن»

«آذر»، «شعر»، «عکس» و دیگران

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۴:۳۱:۳۰
کد خبر: ۶۱۶۵۲۰
«آذر»، «شعر»، «عکس» و دیگران
مراسم رونمایی کتاب «عکس گرفتن، عکس ساختن» با حضور اساتید برجسته و علاقه مندان هنر عکاسی در کاشان برگزار شد.

به گزارش برنا از اصفهان، در عصری حوالی خزان 96، تالار فرهنگ کاشان میزبان یک آیین رونمایی کتاب بود؛ آن هم تازه ترین اثر هنرمند جوانی که تخلص اش، حال و هوای پاییز را در ذهن ها زنده می کند...آری شاعر «شیرین نباش، فرهادی نیست»، این بار با کتابی از جنس عکس آن هم به زبان روایت به میدان آمده است. اما«بهنام اعتمادی(آذر)» در این صحنه تنها نبود اساتید برجسته عرصه رسم و نقش نظیر علی قلم سیاه، مسعود زنده روح کرمانی، اسماعیل عباسی،  حسن غفاری، علی غفوری و البته جماعت گسترده ای از تبار فرهنگ و هنر او را همراهی می کردند.

شهردار منطقه یک کاشان در این مراسم، عکس را یکی از پرنفوذترین ابزارهای رسانه ای نامید و اظهار کرد: عکس می تواند یک مجموعه از مفاهیم و معانی را در لحظه به مخاطب منتقل کند و از این جهت یکی از مهم ترین و موثرترین رسانه های پیام رسان محسوب می شود.

مرتضی والی زاده، تبدیل شدن شهرداری ها از یک نهاد خدمات رسان به یک نهاد اجتماعی یادآور شد و افزود: رویکرد مدیریت شهری استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی برای معرفی کاشان و ارائه توانمندی های گردشگری و ظرفیت های ناب فرهنگی و مذهبی است.

علی قلم سیاه به عنوان یکی از چهره های ماندگار و از اساتید عکاسی، این هنر را در دنیای امروز نه فقط ابزاری برای ارضای علایق شخصی بلکه عاملی برای توسعه اقتصادی دانست و افزود: در دنیای امروز، گردش مالی حاصل از این هنر که به صنایع دیگر مانند گردشگری، ورزش و...گره خورده در مقیاس هزاران میلیارد است.

وی، سپس با اشاره به آشنایی خود با بهنام اعتمادی، مهارت های چندگانه این هنرمند در زمینه شعر، نویسندگی، عکاسی و گرافیک را یادآور شد و در واکنش به قیاس این شاعر تصویرپرداز با سهراب سپهری عنوان کرد: به جای آنکه بگوییم سهراب آینده ظهور کرده باید از «بهنام» و «آذر» سخن بگوییم چراکه اعتمادی یک هنرمند مولف است.

دبیر اجرایی سه دوره نمایشگاه دوسالانه عکس، تصویرپردازی اعتمادی را در اشعارش مشهود دانست و بیان کرد: عاشقانه های بهنام اعتمادی با تکیه بر قدرت خیال پردازی و خلق تصویر، مفاهیم ملموسی را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

وی که مقدمه کتاب عکس گرفتن و عکس ساختن را نیز نوشته،‌در خصوص چگونگی شکل گیری ایده این کتاب بیان کرد: در شرایطی که توسعه الکترونیک، پاسخ ها و اطلاعات غلط و نارسایی را در زمینه عکاسی ایجاد کرده و رغبت چندانی برای مطالعه کتاب های حجیم وجود ندارد اعتمادی برآن شد تا کتابی در مورد تاریخ عکاسی معاصر جهان را در اندازه متناسب منتشر کند.

اسماعیل عباسی مدرس دانشگاه و از عکاسان پیشکسوت نیز در این مراسم، با بیان اینکه گاهی یک جمله یا مقاله یا توصیه مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد اظهار کرد: گزافه نیست این کتاب در حقیقت همان تلنگری است که می تواند مسیر زندگی بهنام و بهنام ها را در آینده مشخص کند.

مولف کتاب، ‌مولف کتاب فرد دیگری بود که پشت تریبون قرار گرفت؛ او ابتدا از خاستگاهش گفت و آنچه امروز از هنر،‌ ذوق، مهر، اندیشه و...بیان شد را نتیجه لمس زندگی در خطه نخستین ها دانست.

بهنام اعتمادی(آذر)، ضمن تقدیرها از همراهانش در تألیف این کتاب، از اختصاص عواید حاصل از فروش این اثر برای حمایت مالی از دو هنرمند مستعد و آینده دار کاشانی خبر داد.

اما در ادامه مصطفی جوادی مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز در این آیین سرشار از سخنرانی ها این خطه را دارای جایگاه ارزشمند در عرصه کتابخوانی قلمداد کرد و «پایتخت کتاب» را رویدادی موثر در ترویج این فرهنگ نامید و خواستار کمک بیش از پیش دستگاه ها و نهادها برای دستیابی کاشان به این عنوان ملی شد.

مسعود زنده روح کرمانی مدرس دانشگاه نیز در ادامه، حضور مسئولان مختلف حوزه شهری و فرهنگی در آیین رونمایی یک کتاب را ارزشمند خواند و در خصوص کتاب عکس گرفتن و عکس ساختن بیان کرد: زمانی که از انتشار این کتاب مطلع شدم در ابتدا پنداشتم کتابی در مورد طبیعت یا حوزه خاصی از خطه کاشان است اما وقتی از محتوای آن که در مورد عکاسی معاصر و 80 ساله اخیر جهان است آگاه شدم بسیار این رویکرد را تحسین کردم.

دو نام مشابه عالم عکاسی،  حسن غفاری و علی غفوری نیز هر یک به بیان احساس خود از رونمایی این کتاب پرداختند و آن را گامی بلند برای ارتقای دانش عکاسی در میان جوانان دانستند.

در ادامه این مراسم از برخی هنرمندان عکاسی کاشان که دارای عناوین برگزیده فرامنطقه ای، ملی و بین المللی تقدیر شد؛‌آیین تقدیری که با گلایه مجید قهرودی از بی توجهی مسئولان شهرستان نسبت به استعدادهای ناب این عرصه در منطقه همراه گردید.

پس از برگزاری مراسم رونمایی نیز اساتید عکاسی و هنرمندان حوزه تصویر این بار خود در قاب دیگران قرار گرفتند و به رسم یادگار تصویری برجای گذاشتند؛ تا این پایان،‌ مژده آغازی برای بهنام های دیگر باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز