رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان عنوان کرد:

مرمت آسیاب تاریخی واعظی کاشان

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۱۴:۰۷:۰۸
کد خبر: ۶۱۶۹۹۱
مرمت آسیاب تاریخی واعظی کاشان
محسن جاوری، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت و سامان دهی آسیاب تاریخی واعظی کاشان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان؛ محسن جاوری، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان، صبح امروز 2 مهرماه با اعلام این خبر گفت: مرمت آسیاب تاریخی واعظی کاشان بالغ دویست و پنجاه  میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.

او افزود: این آسیاب در 300 متری باغ تاریخی فین قرار دارد و ساختمان این آسیاب مانند آسیاب های دیگر کاشان شامل: فضای ورودی، انبار، طویله و بخش اصلی که محل قرار گیری سنگ آسیاب و آرد کردن گندم و دیگر غلات است، می باشد.

جاوری با اشاره به قدمت چشمه سلیمانیه و نظر به اینکه آسیاب های موجود در فین در مسیر این چشمه قرار دارند عنوا کرد: با توجه به رونق اقتصادی شهر کاشان در گذشته، به نظر می رسد عمر این آسیاب ها زیاد بوده و دست کم چند صد سال قدمت دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خاطر نشان کرد: تعداد این آسیاب ها با استناد به متون تاریخی 36 عدد بوده که امروزه تعداد انگشت شماری از آنها باقی مانده است و مصالح بکار رفته در این آسیاب، سنگ در پی خشت و آجر در بدنه های آن می باشد. سقف آن به شیوه طاق و تویزه اجرا شده است و نمای خارجی بنا و سطح پشت بام ها با کاهگل اندود شده است.

جاوری، مرمت طاق ها و لنگه های آسیاب، اجرای طاق و لنگه در محل هایی که سقف ها تخریب شده بود، اجرای غوره گل و کاه گل پشت بام ها، در آوردن بندهای فرسوده بدنه ها، تراشیدن اندود فرسوده گچی بدنه و سقف ها را از اقدامات مرمتی دانست که برای باز زنده سازی آسیاب تاریخی واعظی انجام شده است.

او در پایان تصریح کرد: پاکسازی محیط داخلی آسیاب، اجرای شمشه گیریی بدنه ها و زیر سقف ها، اجرای اندود کاهگل و خاک بدنه ها و سقف ها، اجرای بندکشی روی بدنه های سنگ چین، اجرای کف فرش و روی کف و سکوها، از اقدامات مهم دیگر این پروژه مرمتی می باشد.

آسیاب تاریخی واعظی در تاریخ 12 اسفند ماه سال 8195 با شماره 7665 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز