تاج الدین به مناسبت هفته تربیت بدنی گفت:

خشکسالی زاینده رود و کم توجهی به ورزش همگانی بحران های جدی اصفهان

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۱۶:۴۰:۲۲
کد خبر: ۶۲۶۵۴۷
خشکسالی زاینده رود و  کم توجهی به ورزش همگانی بحران های جدی اصفهان
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با اشاره به اینکه از این میان بیماری های قلبی در اصفهان نزدیک به 44 درصد از علت مرگ از بیماری را به خود اختصاص می دهند تصریح کرد: از طرف دیگر آمارها به ما می گوید 60 درصد نوجوانان و جوانان اصفهانی کم تحرک هستند.

ناهید تاج ا لدین به برنا گفت: همواره و در همه نگاشته ها و مصاحبه هایم تاکید کرده ام زاینده رود برای اصفهانی ها  یکجور بارانداز اجتماعی در اصفهان است . از تعبیر بارانداز  استفاده میکنم چون در لغتنامه دهخدا از  بار انداز " به  جایی که کاروان فرود می آید"   تعبیر شده  یا  " بخشی از ساحل و بندرگاه که کشتی بارخود را زمین می گذار.

وی ادامه داد: از نظر من زاینده رود هم نوعی بارانداز اجتماعی ست یعنی جایی ست که اصفهانی  ها  به شکل سنتی و از دیر باز بار روزمرگی هایشان را آنجا زمین می گذاشته اند .

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد:  خشکسالی زاینده رود منجر به از رونق افتادن این بارانداز اجتماعی شده است و اساسا سبک زندگی اصفهانی ها را عوض کرده یا حتی سبکی دیگر از زندگی را به اصفهانی ها تحمیل نموده است .

تاج الدین خاطرنشان کرد: باید بگویم مهمترین تغییری که در سبک زندگی اصفهانی ها بواسطه خشکسالی زاینده رود اتفاق افتاده تغییرات مربوط به نهاد تفریح است.

وی ادامه داد: در حقیقت خشکسالی زاینده رود نوع تفریح اصفهانی ها را به هم ریخته است و این تفریحات را به تفریحات غذایی سوق داده است .بصورتی که  گفته می شود در حال حاضر ۶۵ درصد از افراد ،  خوردن  را به صورت حضور در رستوران ها، سفره خانه ها و مراکز عرضه غذای فست فود یا سرو غذاهای خانگی در اماکن تفریحی ،  سرگرمی اصلی خود به خصوص در شب ها می دانند.

 تاج الدین یادآور شد: بر اساس آمار پژوهشکده قلب و عروق اصفهان، هر اصفهانی به‌ طور میانگین هفته‌ ای یک مرتبه فست فود مصرف می کند و این در حالی است که فقط 2.6 درصد از مردم کشور حدود پنج بار در ماه فست فود مصرف می‌کنند.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: از طرف دیگر 80  درصد سکته های قلبی - عروقی به علت استفاده مکرر از این نوع غذاهاست  قابل اشاره است  در شهر اصفهان ، هزار مغازه غذای آماده و فست فود با مجوز اداره بهداشت فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش های سازمان آرامستان ها در اصفهان بیش از 90 درصد علل فوت در این شهر  را بیماری ها تشکیل میدهد که از بین آنها بیماری های غیر واگیردار سهم بزرگتری را نسبت به بیماریهای  واگیردار دارند .

تاج الدین با اشاره به اینکه از این میان  بیماری های قلبی در اصفهان نزدیک به 44 درصد از علت مرگ از بیماری  را به خود اختصاص می دهند تصریح کرد: از طرف دیگر آمارها به ما می گوید  60 درصد نوجوانان و جوانان اصفهانی کم تحرک هستند.

وی اضافه کرد: امروز می توان ادعا کرد که خشکسالی زاینده رود بعنوان یک بارانداز اجتماعی منجر به تغییرات سبک زندگی اصفهانی ها ، تغییرات در نهاد تفریح ، کم تحرکی و در نهایت شیوع بیماری های قلبی و عروقی شده است و این خشکسالی علاوه بر سلامت روحی ، سلامت جسمی اصفهانی ها را به خطر انداخته است و منجر به افول وضعیت ورزش همگانی در اصفهان و در نهایت تهدید سلامت جسمی اصفهانی ها  شده است .

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: سرزندگی و پویایی زاینده رود بستری را فراهم می آورد که ورزش همگانی و بخصوص پیاده روی را به بخشی از سبک زندگی اصفهانی ها و تفریح آنان  بدل می کرد اما خشکسالی آن عملا نشاط اجتماعی و انگیزه های ورزش همگانی را از اصفهانی ها ستانده است .

 

نظر شما