یک هفته برای "تربیت‌بدنی" کافی نیست

رژیم ورزشی شاه‌کلید رفع معضل فقر حرکتی در بین شهروندان اصفهانی

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۱۶:۲۵:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۸۷۵
رژیم ورزشی شاه‌کلید رفع معضل فقر حرکتی در بین شهروندان اصفهانی
رئیس هیات گلف استان اصفهان گفت: فقر حرکتی بزرگ‌ترین عامل شیوع بیماری‌های مختلف در بین شهروندان اصفهانی است.

به گزارش برنا از اصفهان، فرهاد رحیمی ضمن تبریک هفته تربیت‌بدنی اظهار داشت: راه برون‌رفت از فقر حرکتی شهروندان، رژیم ورزشی است که طبق آن شهروندان باید در طول هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند

مدیر باشگاه رویال آرنا ادامه داد: طی ده‌ساله گذشته تاکنون شاهد افزایش درصد شیوع بیماری‌های مختلف به‌ویژه دیابت نوع B در بین شهروندان اصفهانی هستیم که فقر حرکتی مهم‌ترین عامل این معضل است.

وی بابیان اینکه عوامل زیادی بر سلامت شهروندان تأثیرگذار است خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، برنامه غذایی، کیفیت مواد غذایی، روش طبخ و مصرف مواد غذایی به همراه کم‌تحرکی باعث شده طی ده‌ساله گذشته آمارها رشد صعودی شیوع بیماری‌های متعدد در بین شهروندان اصفهانی را گزارش دهند.

این کارآفرین ورزشی تصریح کرد: بدن انسان به‌گونه‌ای است که باید فعالیت‌های حرکتی داشته باشد در غیر این صورت بدن دچار مشکل می‌شود. درحالی‌که با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی روزمره مردم سبب شده فعالیت‌های زیادی که همراه با تحرک بود تنها با فشردن یک دکمه انجام شود.

وی با اشاره به نوع بیماری‌های انسانی یادآور شد: عوامل بیماری یا محیطی هستند و یا به دلیل سبک زندگی انسان، ایجاد می‌شوند. با توجه به اینکه بیماری‌های ناشی از شرایط محیطی خارج از کنترل هستند می‌توان با کنترل سبک زندگی از ابتلا به بیماری‌ها ناشی از سبک زندگی مانند دیابت نوع B پیشگیری کرد.

این دانشجوی دکترای تربیت‌بدنی ادامه داد: در نشست اهالی ورزش با شهردار اصفهان پیشنهاد‌هایی را مبنی بر تغیر سبک زندگی شهروندان اصفهانی مطرح کردم که یکی از آن‌ها اطلاع‌رسانی و آگاهی سازی شهروندان از مضرات فقر حرکتی و کم‌تحرکی بود. مردم باید مطلع شوند که مشکل قرن بیت و یکم فقر حرکتی است و از سوی دیگر ورزش مزایای زیادی همچون سلامت جسم، روح و روان و نشاط اجتماعی دارد و می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های زیادی جلوگیری کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که فرد سالم از توانایی و راندمان بالاتری برای انجام کار به‌عنوان نیروی کار برخوردار است، قطعاً سرمایه‌گذاری در امر ورزش را در اولویت قرار می‌دهیم. چراکه سرمایه‌گذاری در ورزش به‌مراتب نتیجه مطلوب‌تری برای جامعه در بردارد و از صرف هزینه‌های گزاف در حوزه درمان جلوگیری می‌کند.

رئیس هیات گلف استان اصفهان ادامه داد: در تحقیقاتی که در کشورهای توسعه‌یافته صورت گرفته مشخص‌شده است که هر انسانی برای اینکه بدن سالمی داشته باشد باید در هفته به میزان مشخصی ورزش کند و فعالیت بدنی شدید انجام دهد. به این سیستم رژِم ورزش می‌گویند و 40 درصد از شهروندان کشورهای توسعه‌یافته دارای رژیم ورزشی هستند و در هفته 150 دقیقه فعالیت ورزشی دارند.

وی با اشاره به طرح این موضوع در دیدار با شهردار اصفهان گفت: در آن جلسه مطرح کردم که قطعاً مدیریت اماکن ورزشی کار دولت و نهادهای عمومی نیست و تجربه نشان داده هرزمانی که دولت تصدی ورزش را بر عهده داشته خروجی مثبتی حاصل نشده است و باید با استفاده از بخش خصوصی و ایجاد جذابیت در غالب تسهیلات برای این بخش، امور ورزش را به آن‌ها سپرد.

رحیمی ادامه داد: ما مشکل سرانه ورزش داریم و اگر بخواهیم رژیم ورزشی را برای شهروندان اعمال کنیم، نیازمند ورود بخش خصوصی به حوزه ورزش برای توسعه زیرساخت‌های ورزش مانند فضاهای ورزشی هستیم.

این کارآفرین ورزشی تأکید کرد: اساس هرم ورزش، ورزش‌های سلامت‌محور و ورزش تفریحی است. باید با الگوبرداری از جوامعی که در این زمینه موفق بوده‌اند برای کاهش فقر حرکتی و اعمال رژِم ورزشی در بین شهروندان گام برداریم. فراموش نکنیم این حوزه جای آزمون‌وخطا نیست و کافی است با الگوبرداری از جوامع موفق و در نظر گرفتن شرایط فرهنگ یو مذهبی خودمان، آنچه آن‌ها را به سمت سلامت جسم و روح شهروندانشان سوق داده اجرایی کنیم و سلامت مردم شهرمان را تضمین نماییم. برای داشتن اصفهانی آباد و شاد و آرام نیازمند شهروندان سالم ازنظر جسم و روح و روان هستیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز