مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران:

هدف ما ارتقا و بهبود فضای کسب‌وکار و زندگی روستایی است

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۱۴:۲۴:۰۶
کد خبر: ۶۲۷۹۰۶
هدف ما ارتقا و بهبود فضای کسب‌وکار و زندگی روستایی است
مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران گفت: بهبود فضای کسب‌وکار و محیط‌زیست روستاییان نقش مؤثری بر روند رشد کشور در حوزه اقتصاد و محیط‌زیست دارد.

جمعیت احیا گران روستاهای ایران 5 سال پیش در حوزه روستایی و برای تأثیرگذاری در فضای کسب‌وکار و محیط‌زیست روستایی شروع به کارکرد. فعالیت‌های مفید این نهاد مردمی سبب شد تا دو سال پیش با همراهی بنیاد نخبگان کشور و تنی چند از کارشناسان اقتصادی و محیط‌زیست ثبت شود و برای رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی روستاییان به‌صورت منسجم‌تری به اجرای برنامه‌ها و اهداف خود بپردازد. در این رابطه با نادر گیویان پور مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران و یکی از نخبه‌های اصفهان گفتگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

س- ایده جمعیت احیاگران روستاهای ایران از کجا و چگونه شکل گرفت؟

یکی از معضلات جوامع امروز مهاجرت بی‌رویه اهالی روستا به شهرها به خاطر مشکلات اقتصادی و شرایط زندگی است. ما باهدف ممانعت از مهاجرت و بهبود شرایط زیستی روستاییان این جمعیت را به‌صورت غیررسمی در پنج سال پیش تشکیل دادیم و دو سال است که احیاگران به‌صورت رسمی مشغول به فعالیت هستند. با توجه به رشته تحصیلی خودم که نخبه فرهنگی هستم و همراهی بنیاد علمی نخبگان و دیگر دغدغه مندان حوزه اجتماعی تصمیم به تشکل این جمعیت گرفتیم.

س- چه برنامه و اهدافی را در دستور کاردارید؟

با ارتباطات مختلف در روستاها و مناطق روستایی سراسر کشور تلاش کرده‌ایم برای بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی و محیط‌زیست روستاهای سراسر کشور به‌ویژه اصفهان گام برداریم. برای این کار در نقاط مختلف دوره‌های آموزش و ترویج مسائل مختلف به‌ویژه مباحث مربوط به حوزه اقتصاد، بهداشت، کشاورزی و محیط‌زیست را برگزار کرده‌ایم که این دوره‌ها همچنان ادامه دارد. فعالیتی در راستای کاهش آلام بشری و بهبود مسائل اقتصادی و ارتقا کیفیت محصولات غذایی در دستور اجرا داریم و این اهداف را باکار داوطلبانه و خیرین و به کمک نهادهای مختلف و بخش خصوصی دنبال می‌کنیم. هدف از ایجاد این تشکیلات کسب درآمد بیشتر و کارآفرینی و اقتصاد پویای بیشتر برای روستاییان است که بی‌شک تأثیرات مثبتی درروند اقتصادی و نیز سلامت محیط‌زیست کشور در پی خواهد داشت.

س- چرا احیاگر شدید؟

بیشتر به این دلیل که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه فعالیت کند و بخش خصوصی هم به دلیل اینکه بیشتر به دنبال منافع اقتصادی برای خود است وارد این حوزه نمی‌شود. ما به‌صورت داوطلبانه وارد این حوزه شدیم و در قالب احیاگر به دلیل آگاهی از کمبود راهنمایی‌ها و آموزش‌ها به جمعیت روستایی، نیاز به کمک به روستاییان را احساس کردیم. ما در جمعیت احیاگران روستاهای ایران به این نتیجه رسیدیم که اگر جوانان روستایی را توانمند سازیم و از توانمندی این جوانان استفاده کنیم می‌توانیم قدمی در راستای توسعه کشور و بهبود شرایط اقتصادی روستاها و شهرهای وابسته به روستاها برداریم.

س- حوزه فعالیت جمعیت احیاگران روستاهای ایران مشخص است؟

فعالیت‌های ما در سراسر کشور در چند شاخه تقسیم‌شده و هرکدام این شاخه‌ها در چارت سازمانی جمعیت احیاگران که دارای ساختار مردم‌نهاد است دارای کمیسیون و معاونت‌های مختلف برای مدیرت روستاها در ایجاد فضاهای کسب‌وکار و کارآفرینی، رشد اقتصادی روستاها و بهبود شرایط زیست‌محیطی روستاها است. در مجموعه ما مشاوران، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران، اساتید دانشگاه و پیشکسوتان زیادی حضور دارند که برای بهبود شرایط روستاها به جمعیت احیاگران کمک کرده و در تفکر و استراتژی جمعیت با ما همکاری می‌کنند. فعالیت‌های جمعیت احیاگران روستاهای ایران در شش بخش کشاورزی به معنای کامل زراعت و باغبانی و دام و طیور، گردشگری، صنایع‌دستی، صنایع غذایی، صنایع تبدیلی و محیط‌زیست تقسیم و به‌صورت مجزا در قالب کمیسیون‌های مختلف انجام می‌شود.

س- عمده‌ترین مشکل روستاهای کشور برای عدم توسعه‌یافتگی در قالب روستا چیست؟

نبود تشکیلات در سازمان‌ها و تشکل‌ها برای روستاها و اینکه در سیستم مدیریتی کشور کمتر شاهد واگذاری فرایندهای اقتصادی و اجتماعی به روستاها در فرم سیستماتیک هستیم سبب شده راه مشخصی برای توسعه روستاها در حوزه اقتصادی ایجاد نشود. معتقدیم از این پتانسیل برای رفع نیازها و برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر در حوزه کسب‌وکار و سوق دادن فضای روستاها به سمت رشد اقتصادی آن‌ها استفاده شود.

س- برای جذب روستاییان به جمعیت احیاگران چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

برای تداوم و پیگیری برنامه‌های اشتغال‌زایی در روستاها و ایجاد مراکز و نمایندگی جمعیت در استان‌های هم‌جوار سامانه‌ای ایجاد کرده‌ایم و سعی‌مان بر سیستماتیک کردن روستاها است. با این هدف که از بداخلاقی و نبود برنامه‌ریزی برای روستاها بکاهیم. عضوگیری از بزرگ‌ترین اهداف و برنامه توانمندی جوانان و کارآفرینی روستایی از اهداف کلان ماست. حمایت از جوان‌ها و بهبود شرایط محیط زیستی و خدمت‌رسانی به مناطق نیازمند بدون هیچ محدودیتی برنامه جمعیت احیاگران روستاهای ایران است و از تک‌تک جوانان این مرزوبوم برای استفاده از تخصص و توانمندی‌هایشان دعوت می‌کنیم تا به جمعیت احیاگران بپیوندند. می‌توانند از طریق سایت جمعیت یا درگاه تلگرام اطلاعات شخصی را وارد سامانه و با توجه به علاقه‌مندی‌ها در برنامه‌ها حضور پیدا کنند.

س- از فعالیت‌هایی که در این چند سال انجام داده بگویید.

در استان اصفهان تعداد نمایندگی در حال فعالیت دفاتر نمایندگی ثبت‌شده که نمونه آن در سمیرم با تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های مختلف مانند فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزشی برای روستاییان در راستای افزایش مهارت‌های اشتغال و کسب درآمد برگزار کردیم. همچنین مشاغل خانگی را توسعه دادیم. در روستای خفر سمیرم تولید نان خانگی و ترشی جات به را اساس استانداردهای بهداشتی را داشتیم و در روستاهای ونک و وردشت صنایع تبدیلی مثل چیپس، سرکه و چای را در دستور کار داشتیم و حمایت از روستاییان در تولید محصول باغی در سمیرم را داشتیم. در فضاهایی چون سیستان و بلوچستان تولید آلو اورا و صنایع تبدیلی آن مانند تولید مربا از مزارع آلو اورا را در نقاط صفر مرزی انجام دادیم. در گرگان تولید مرغ و طیور و مرغ بومی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و دستگاه‌های نوین را انجام و نمونه‌هایی از محصولات سالم را تولید کردیم.

س- به‌تازگی در حوزه گردشگری برنامه‌ای اجرا کرده‌اید. در مورد آن توضیح می‌دهید؟

مهم‌ترین برنامه ما با توجه به‌روز ملی روستا، گردشگری کشاورزی است. یکی از فعالیت‌های مهم دنیا در راستای توسعه گردشگری به‌عنوان سومین صنعت پردرآمد دنیا صنعت توریسم است و ما توانستیم در این زمان و رویداد با برگزاری اولین تور گردشگری کشاورزی کشور امکان حضور گردشگران در فضای روستایی را بهبود ببخشیم. این تور شامل فعالیت روستایی گردشگران مانند زراعت، باغبانی، آشنایی با محیط‌زیست و لذت بردن از محیط روستا با لمس کردن مستقیم محیط از نزدیک و کشاورزی بود. تور گردشگری کشاورزی جدای از ایجاد حس خوب در گردشگران برای حضور در محیط روستایی و لذت بردن از این فضا باعث خرید مستقیم گردشگران از روستاییان و کاهش واسطه‌گری‌ها می‌شود. استفاده از امکانات کشاورزی و تأثیر گذاشتن روی اقتصاد روستایی از طریق اقامت و اسکان مسافران در روستا و پذیرایی روستاییان از گردشگران سبب شد دو مقوله کسب درآمد در حوزه گردشگری و بوم گردی که با آشنایی گردشگران از فضای فرهنگی همراه بود مطرح و به کسب درآمد برای روستاییان منجر شود.

س- اولین تور گردشگری کشاورزی را در کجا برگزار کردید؟

اولین برنامه گردشگری کشاورزی روستایی در وردشت سمیرم از بخش مهرگرد با همکاری بنیاد ملی نخبگان و فعالی اقتصادی منطقه صورت گرفت و با دو دستگاه اتوبوس گردشگری و حضور قریب به صد گردشگر در باغ‌های سیب برای جمع‌آوری سیب خوش عطر سمیرم اجرا شد. در همین تور بازدید از مزرعه پرورش اسب، لذت بردن از سوارکاری، بازدید از پرورش دام نیز جزو برنامه بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز