نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان:

ورزش یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با آسیب های اجتماعی است

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۱۷:۴۸:۳۴
کد خبر: ۶۳۱۱۸۲
ورزش یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با آسیب های اجتماعی است
تجهیز و توسعه زیرساخت های ورزشی در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر بسزایی دارد و می تواند نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

غالب شهروندان از اثرات مثبت و تاثیرگذار ورزش یا همان فعالیت بدنی آگاهی دارند و خوب می دانند که جدای از سلامت جسم می تواند در سلامت روان نیز نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

ورزش کردن منجر به سلامت جسم می شود و بدن سالم نیاز اساسی انسان برای بقاء است. هنگامی که فرد تندرست باشد، از مشکلات و مصائب ناشی از بیماری در امان بوده و به نوعی سلامت روحی و روانی وی نیز تامین می شود. جدای از آنکه ورزش کردن سبب تنظیم هورمون های بدن شده و از ترشح هورمون های مرتبط با بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی ممانعت به عمل می آورد.

ورزش کردن به ویژه ورزش های گروهی اثراتی به مراتب مفید تر در پی دارد، چراکه فرد در تیم و دربین اجتماعی قرار می گیرد که امکان تبادل نظرات و افکار را برایش به ارمغان می آورد و از مهمترین عامل تاثیر گذار در بیماری افسردگی که همانا تنهایی و عدم گفتگو باسایرین است دور می شود.

اگر بپذیریم که بخش قابل توجهی از آسیب های اجتماعی به دلیل بیماری های روحی و روانی و معضلات اجتماعی که افراد با آنها درگیر هستندایجاد می شود، می توان گفت با ورزش کردن می توانیم راه کوتاه و موثری را برای مقابله با این بحران در پیش بگیریم.

ورزش سلاح خوبی برای کاهش فشار و استرس در فرد است. دو عاملی که اثرات تخریبی فراوانی در رفتار و اعمال انسان داشته و بستر ابتلا به بیماری های گوناگونی از جمله دیابت نوع بی را فراهم می سازد.

با استناد به این اصل که شهرداری ها موظف به ورود و تامین زیرساخت های ورزش همگانی برای شهروندان هستند و با توجه به تاثیر مثبت ورزش در سلامت شهروندان که ضامن سلامت اجتماع است، باید به سمت توسعه و تجهیز زیرساخت های ورزش در شهر اصفهان برویم و از موازی کاری با اداره ورزش و جوانان اجتناب نماییم و شرایطی را فراهم سازیم تا شهروندان هرچه بیشتر به سمت انجام فعالیت های بدنی منظم و روزانه بروند.

جامعه ای سالم خواهد بود که شهروندان سالمی داشته باشد و ورزش می تواند یک نسخه قابل اجرا برای رسیدن به چنین جامعه باشد.

فراموش نکنیم که در کشور های پیشرفته آزمون خطاهای فراوان در مسیر تامین سلامت شهروندان انجام شده و لازم نیست ما نیز با صرف هزینه به آنچه نتیجه مطلوب است دست یابیم. کافی است از جوامع موفق در امر ورزش که توانسته اند ورزش را در بین شهروندان خود تسری دهند الگو برداری کنیم و الگو ها را متناسب با فرهنگ خودمان اجرایی کنیم.

 به نظر می رسد آنچه در سالیان گذشته در مدیریت شهری کلانشهرهای ما و به ویژه شهر اصفهان مغفول مانده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مقوله آسیب های اجتماعی و مشخصا اقشار آسیب دیده است. باید به این معضل پرداخت و یکی از راهکار های آن برای مقابله با این بحران، پرداختن به ورزش به ویژه ورزش های گروهی و نشاط آور است.

کوروش محمدی

دکترای روانشناسی تربیتی

نایب روئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز