در میز کشوری توسعه صادرات و جواهرات در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا ، عامل اصلی کاهش صادرات و تولید طلاست

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۳:۳۲:۳۷
کد خبر: ۶۴۸۵۰۷
مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا ، عامل اصلی کاهش صادرات و تولید طلاست
میز کشوری توسعه صادرات طلا و جواهرات با حضور معاون سازمان توسعه صادرات ایران و جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکننده و صادرکننده طلا و جواهرات استان ها در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. در این نشست 4 ساعته مسایل و مشکلات پیرامون صادرات طلا و جواهر مطرح و راهکارهای حل آن عنوان شد.

به گزارش برنا از اصفهان، محمد رضا مودودی  معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست گفت:کاهش صادرات طلا و جواهرات از رقم 750 میلیون دلار سال 90 به 60 میلیون دلار سال 95 زنگ خطری است که باید بخش دولتی و خصوصی را به تکاپو برای احیای مجدد  آن بیندازد.

وی افزود: اتاق بازرگانی، انجمن های تخصصی و تشکل های صادراتی بایستی در بخش طلا جدی تر و فعالانه وارد شوند تا از گردش هزار میلیارد دلاری این صنعت در جهان بخشی از آن به ایران تعلق پذیرد.

وی خواستار مطالعه دقیق رفتار کشورهای همسایه در زمینه طلا و جواهرات و توسعه این بخش  شد و گفت: تشکیل میزهای  تخصصی صادراتی در استان ها با هدف شناسایی چالش ها و ارایه راهکارهای اجرایی برای توسعه صادرات بخش های تخصصی است.

مودودی تاکید کرد: نتایج و مصوبات نشست های تخصصی میزهای صادراتی به عنوان دستور جلسه شورای عالی صادرات کشور به شمار می آید .

وی حمل و نقل را یکی از چالش های صادرات طلا و جواهرات برشمرد و گفت: برندسازی تولیدات ایرانی در بازارهای هدف می تواند جلوی رقابت منفی و محصولات تقلبی را بگیرد.

تشکیل میز شیرینی جات سنتی، فرش ماشینی، نساجی، روغن صنعتی و طلا و جواهرات در اصفهان

اسرافیل احمدیه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست گفت: میزهای تخصصی صادراتی سازمان توسعه تجارت بر اساس مزیت هر استان به همان استان تفویض شده است.

وی افزود: میز شیرینی جات سنتی، فرش ماشینی، نساجی، روغن صنعتی و  طلا و جواهرات به استان اصفهان تفویض شده است تا با راهبری  و ارایه راهکاره های اجرایی زمینه توسعه صادرات این بخش ها را فراهم سازند.

در استرداد مالیات بر ارزش افزوده طلای صادراتی کوچک ترین مشکلی وجود ندارد

مراد امیری مدیرکل مالیاتی استان اصفهان در این نشست گفت: صادرکنندگان طلا و جواهر می توانند ظرف یک ماه از صادرات کالای خود مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده کوچک ترین مشکلی وجود ندارد و این در شرایطی است که تکالیف مالیاتی صادرکننده و تولید کننده به درستی انجام شده باشد .

وی اضافه کرد: در راستای شفافیت اقتصادی صندوق های الکترونیکی فروش در کلیه واحدهای صنفی از سوی دولت نصب خواهد شد.

وی افزود: واحدهای صنفی و تولیدی طلا و جواهرات چنانچه بر اساس ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، اظهارنامه و دفاتر قانونی را به موقع ارایه کنند می توانند از معافیت های مالیاتی استفاده کنند.

امیری از ادغام پرونده های مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد مودیان در استان اصفهان خبر داد.

تدوین سند راهبردی توسعه صادرات طلا، جواهرت

روحانی نیا رییس کمیته فلزان و سنگای گرانبهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: سند راهبردی توسعه صادرات طلا، جواهرت و سنگ های قیمتی در دست تدوین است. در این سند پتانسیل ها و ظرفیت ها تولید و صادرات طلا و جواهرات همراه با استراتژی حضور در بازارهای هدف طراحی شده است .

وی افزود: استفاده از دستگاه های مکانیزه برای عیارسنجی  طلای صادراتی یکی از چالش های این بخش است که نیاز به حمایت  از واحدهای تولیدکننده مصنوعات طلا و واردکنندگان شمش دارد.

صادرات و واردات طلا از طریق گمرک فرودگاه اصفهان کمتر از یک ساعت انجام می شود

اصغر خودسیانی مدیر گمرگ فرودگاه اصفهان در این نشست گفت: صادرات طلا و جواهرات و واردات شمش از طریق گمرک فرودگاه اصفهان قابل انجام است و فعالان اقتصادی بخش طلا می توانند از این فرودگاه مصنوعات خود را در کمتر از یک ساعت با انجام امور گمرکی  صادرکنند.

قیمت تمام شده مصنوعات طلا ایران در بازارهای جهانی بالاست

محسن طلا مینایی رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان دراین نشست گفت: انگیزه خریدار داخلی و خارجی به علت گران شدن قیمت مصنوع داخلی در مقایسه با مصنوعات خارجی که مالیات بر ارزش افزوده ندارد،پایین می آید.

وی تصریح کرد: کاهش شدید اشتغال به علت کاهش تقاضا و پیامدهای منفی آن از قبیل سرخوردگی و خانه نشین شدن سرمایه گذار در امر تولید و صادرات که نهایتا منجر به تعطیلی اکثر واحدهای تولیدی و کاهش شدید صادرات شده است.

رضا چینی نایب رییس کانون کارفرمایان استان اصفهان در این نشست خواستار ورود قانونی شمش طلا برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شد و گفت: تولیدکنندگان خواستار محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت طلای ساخته شده اند و محاسبه آن بر اصل طلا قیمت تمام شده آنرا چندین برابر می کند.

طلا به عنوان سرمایه نیست به عنوان دارایی است

شربیانی عضو  انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبریز در این نشست گفت: طلا به عنوان سرمایه در فضای اقتصادی کشور شناخته نمی شود بلکه به عنوان دارایی است.

وی افزود: ترکیه در سال 1983 شرایط قانونی شبیه ایران برای بخش طلا و جواهرات داشت ولی با اصلاح قوانین توانست زمینه توسعه تولید و صادرات  طلا  و جواهرات فراهم کند.

روند تغییرو اصلاح آیین نامه ها و قوانین مانع تولید و صادرات طلا به کندی انجام می شود

ابراهیم حبیب الهی مسوول کمیته طلا،جواهرات و سنگ های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: روند تغییرو اصلاح آیین نامه ها و قوانین مانع تولید و صادرات طلا به کندی انجام می شود .

وی افزود: اصلاحیه آیین نامه صادرات و واردات طلا از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان  ارایه شده است، ولی اقدامی در این راستا صورت نگرفته است

 

شفاهی عضو  هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان تهران در این نشست گفت: در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نمی توان طلا را مانند سایر کالاها یکسان ارزیابی کرد.

وی خواستار اختصاص حوزه ویژه مالیاتی برای صنعت طلا در اداره مالیاتی شد و گفت: صنعت طلا برای توسعه و تقویت خود به تعامل بین بازار و دولت نیاز دارد.

بانک طلا برای تولیدکنندگان ایجاد شود

 اصغر صالحی تولیدکننده ماشین آلات طلا و جواهرات در این نشست خواستار ایجاد بانک طلا و خالص سازی این محصول برای تولیدکنندگان شد و گفت: استفاده از طلای مستعمل برای تولید مصنوعات طلا باعث کاهش کیفیت می شود و استفاده از شمش می تواند محصولات با کیفیتی را برای بازارهای خارجی تولید کند.

نبود شمش  یکی از مسایل تولیدکنندگان طلا و جواهرات کشور  است

سیفی عضو هیات مدیره  انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان تهران در این نشست  واردات شمش طلا را با چالش های متعدد و با هزینه های بالا برشمرد و گفت: برای هر روز نگهداری یک شمس یک کیلویی طلا در اداره استاندارد 700 هزار تومان از واردکننده طلا دریافت می شود.

وی نبود شمش را یکی از مسایل تولیدکنندگان طلا و جواهرات کشور  برشمرد و گفت: بانک مرکزی می تواند با در اختیار قرار دادن شمش به تولیدکنندگان طلا، مواد اولیه  مورد نیاز آنان را بدون هزینه های جانبی تامین کند.

مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا ، عامل اصلی کاهش صادرات و تولید طلاست

حمید رضایی عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان در این نشست گفت: 9 درصد ارزش افزوده از اصل طلا  باعث گران شدن قیمت محصول برای صادر کننده می شود زیرا از ابتدای ورود شمش به کشور  9  درصد به قیمت تمام شده افزوده می شود.

رضایی عطف به ماسبق نمودن قوانین و عدم تطابق قوانین گمرکی، بانک مرکزی و اداره امور مالیاتی از دیگر چالش های صادرات طلا و جواهرات برشمرد.

وی سلیقه ای عمل نمودن ممیزی در دارائی را یکی دیگر از چالش های این بخش برشمرد و گفت: تشخیص غیر منطقی مالیات و  اعمال مالیات و جرایم سنگین برای واحدهای تولیدی را از چالش های پیش روی این صنعت است.

رضایی نبود تسهیلات ریالی در حد نرخ سود بین المللی برای بخش تولید طلا و جواهرات، نبود طلای شمش در کشور برای تولید کننده و صادرکننده، هدر رفتن زمان تولید جهت آزمایش طلاهای موجود در بازار که دارای فلزات مضر یا عیار اشتباه از دیگر مشکلات پیش روی فعالان طلا و جواهرات دانست .

وی ممنوع کردن داد و ستد طلاهای غیر استاندارد پس از به وجود آوردن کارخانه های تولیدی شمش به اندازه کافی در کشور، تسهیل در امر ورود شمش از خارج بدون  هرگونه موانع  و ارزش افزوده یا هزینه های اضافی، عدم به روز رسانی و بررسی کارشناسانه قوانین و آئین نامه های مربوط در امر تولید و صادرات طلا، به روز کردن قوانین و آئین نامه ها به صورت کارشناسی و هماهنگ با میز تخصصی طلا جهت جلوگیری از تغییر زود هنگام قوانین را از دیگر چالش های تولیدکننده و صادرکنندگان طلا و جواهر عنوان کرد.

در پایان این نشست راهکارهای پیشنهای فعالان عرصه طلا و جواهرات کشور در قالب پیشنهاد و  دستور  جلسه به سازمان توسعه تجارت ایران ارایه شد.

نظر شما