در نشست مشترک کمیته چاپ و بسته بندی و صنایع سلولزی اتاق بازرگانی اصفهان و سندیکای کاغذ و مقوای ایران انجام شد:

بررسی چالش های صنایع سلولزی، چاپ و بسته بندی در اتاق بازرگانی اصفهان

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۱۸:۳۰:۰۸
کد خبر: ۶۴۹۱۷۲
بررسی چالش های صنایع سلولزی، چاپ و بسته بندی در اتاق بازرگانی اصفهان
نشست مشترک کمیته چاپ و بسته بندی و صنایع سلولزی اتاق بازرگانی اصفهان و سندیکای کاغذ و مقوای ایران به منظور بررسی مشکلات، فرصت ها و چالش های پیش روی صنعت کاغذ و مقوا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش برنا از اصفهان، در این نشست سید عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات بخش صنعت کشور نمی توان به انتظار دولت نشست و از دولت با این بدنه سنگین کاری ساخته نیست، گفت: در اتاق بازرگانی اصفهان شرایطی فراهم شده که می توان از طریق عضویت در آن و استفاده از خدمات آموزشی، مشاوره ای و...ارایه شده بسیاری از مشکلات صنایع را تعدیل و حل نمود.

وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان در انتقال مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی اصفهان به مسوولین کوتاهی نکرده است و از هر تریبونی پیگیر مشکلات صنوف مختلف می باشد.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: در دنیا صنایع کوچک و متوسط نجات دهنده اقتصاد کشورها بوده اند و ایجاد تشکل های قدرتمند در پیگیری وتحقق خواسته های این صنایع بسیار موثر است.

مجتبی ملا احمدی، نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه دولت می تواند در هر صورت با اصلاح قانون جلوی تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی را گرفته ومشکلات آنها را کاهش دهد، گفت: وجود سند راهبردی و آمایش و یک برنامه مدون استراتژی برای صنعت می تواند صنعت کشور را نجات دهد.

وی افزود: با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» تا زمانی که دولتمردان برای حمایت از صنعت اراده قوی نداشته باشند، این مهم اجرایی نشده و برنامه های توسعه کشور تنها برروی کاغذ باقی خواهند ماند.

همچنین امیرکشانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تولید کنندگان اصفهان  با وجودی که با محدودیت منابع آبی و طبیعی مواجه هستند، در صنایع مختلف مشغول فعالیت بوده و نیازمند توجه ویژه مسوولین به خصوص در زمینه  صنعت پاک سلولزی می باشند.

وی انتقال مشکلات به مسوولین ذیربط و تلاش مضاعف فعالان این صنعت برای همگرایی و تعامل بیشتر با یکدیگرو استفاده از خدمات اتاق بازرگانی اصفهان را در رفع مشکلات آنها موثر دانست. کشانی در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم تاسیس سندیکای کاغذ و مقوای مرکز اصفهان، خواستار تجدید نظر در قانون ارزش افزوده در صنایع سلولزی، چاپ و بسته بندی شد.

علی محمد اسفندیاری، معاون مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه حدود 7 درصد کل صنایع کشور به صنعت سلولزی اختصاص یافته و حدود 5 درصد اشتغال صنعت، در این بخش است، گفت: درمجموع روند تولید کاغذ در کشور روند افزایشی داشته به عنوان نمونه تولید آن از 560 هزار تن در سال گذشته به 760 هزار تن در سال جاری رسیده است و درحالی که 200 هزار تن به ظرفیت تولیدی کشور در سال گذشته افزوده شده در سال جاری نیز حداقل 300 هزار تن دیگر به این تولید افزوده خواهد شد.

وی افزود: ساختار تولید در کاغذ بسته بندی در حال تغییر است وبا وجودی که در متن قانون، دستگاه هایی که به صدور مجوز تاسیس می پردازند حتی در حالت اشباع نیز نمی توانند از صدور مجوز ممانعت به عمل آورند و این موضوع به صراحت در متن قانون ذکر شده است، بدیهی است واحدهای قدیمی برای حفظ و ادامه حیات خود باید به ایجاد تغییراتی در سیستم خود پرداخته و از تکنولوژیهای مدرن استفاده نمایند.

اسفندیاری تاکید کرد: با این وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اولویت های سرمایه گذاری در کشور و صنایع دارای ظرفیت مازاد به اطلاع رسانی پرداخته است.

معاون مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت همچنین در خصوص کاغذ باطله نیز گفت: به دلیل افزایش تولید کاغذ لازم است واردات کاغذ باطله تسهیل شود و وزارت صنعت و معدن در این خصوص پیشنهاداتی نظیر تقلیل کل فرایند ترخیص کاغذ باطله وارداتی به 7 روز، اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبدا در صورتی که آن کشور عضو کنوانسیون بازل باشد، تغییر نگاه به کاغذ باطله از زباله به مواد اولیه صنعت و... ارایه داده و با سازمان حفاظت محیط زیست به توافقاتی رسیده است.

اسفندیاری همچنین از ایجاد اصلاحاتی در زمینه قانون ارزش افزوده و معافیت این مالیات بر خمیر کاغذ، کاغذ باطله و واردات چوب خبر داد و اظهار امیدواری نمود این معافیت ها از سال 97 اعمال شود.

ابوالفضل روغنی، رییس سندیکای کاغذ ایران نیز با بیان اینکه بحث « آخال » یکی از مشکلات اساسی واحدهای امروز است، گفت: به دلیل نبود سیستم جمع آوری مناسب و عدم امکان تامین نیاز واحدهای بزرگ وجود مشکل آخال طبیعی بوده از طرفی متاسفانه با وجود تاکید بر پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی، هنوز در کشور به جای تولید از واردات حمایت می شود و این موارد مشکلات زیادی را برای فعالان صنایع کاغذ و مقوا به وجود آورده است.

وی افزود: با پیگیریهای سندیکای کاغذ ایران در زمینه واردات آخال و کاهش سخت گیری های محیط زیست، توافقات خوبی انجام شده که امید است منجر به حل بخش زیادی از مشکلات موجود شود.

رییس سندیکای کاغذ ایران با تاکید بر اینکه با وجودی که نیاز کشور به کاغذ بسته بندی حدود 900 هزار تن می باشد، 2 میلیون و 800 هزار تن مجوز صادر شده، افزود: صدور مجوزهای بی رویه موجب به تعطیلی کشانده شدن واحدهای تولیدی شده است.

وی در پایان تنها راه نجات صنعت کشور را تشکل گرایی دانست و گفت: ایجاد یک ید واحد می تواند در پیگیری و تحقق خواسته های صنایع نقش مهمی ایفا کند. در ادامه فرهاد مویدی، نایب رییس سندیکای کاغذ ایران خاطر نشان کرد: برخی مشکلات مانند بحث آخال در کوتاه مدت قابل حل نبوده و زمانبر است.

وی اظهار امیدواری نمود بسیاری از مشکلات مربوط به ارزش افزوده و مالیات با پیگیری های این سندیکا رفع خواهد شد. همچنین جواد متولیان، مسوول کمیته صنایع چاپ و بسته بندی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بیش از دو سال از شکل گیری و فعالیت این کمیته می گذرد، گفت: با توجه به اینکه صنعت چاپ یک صنعت مادر بوده و رد پای آن در صنایع بزرگی چون صنایع غذایی دیده می شود، اتاق بازرگانی به منظور ایجاد تعامل سازنده بین تولیدکنندگان، تجار و مصرف کنندگان کاغذ و مقوا و صنعت چاپ به منظور بررسی معضلات و را ه حل های آنها، اقدام به تشکیل کمیته چاپ و بسته بندی نمود.

وی ضمن تقدیر از حمایت های مادی و معنوی اتاق بازرگانی از این کمیته، برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش های مختلف برای فعالان این صنعت، حضور در نمایشگاه های مختلف را از جمله دستاوردهای تشکیل کمیته صنایع چاپ و بسته بندی عنوان کرد.

مسوول کمیته صنایع چاپ و بسته بندی تعامل هر چه بیشتر فعالان این صنعت با اتاق بازرگانی و استفاده آنها از خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف دارایی، تامین اجتماعی و... را راهگشای بخشی از مشکلات عنوان کرد.

لازم به ذکر است در ادامه این نشست بررسی و مطالعه دقیق تر در خصوص صدور مجوزهای تاسیس و عدم صدور مجوز بدون طرح توجیهی علمی و اصولی، ساماندهی قیمت ضایعات و آخال کاغذ همچنین جلوگیری از گران خریدن ضایعات و تسهیل واردات آخال و ورود موقت آن برای تمامی فعالان این صنعت را از جمله راهکارهای  پیشنهادی ارایه شده توسط حضار در جهت حل مشکلات فعالان این صنعت عنوان شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز