وزیر راه و شهرسازی:

اصفهان بیانگر خرد مردم در طول تاریخ است

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۱۳:۳۸:۱۶
کد خبر: ۶۴۹۹۶۶
اصفهان بیانگر خرد مردم در طول تاریخ است
وزیر راه و شهرسازی گفت: : بازآفرینی شهری باید با تکیه بر نهادهای مردمی و شهرداری‌ها باشد؛ برنامه بازآفرینی شهری یکی از موضوعات بودجه سال ۹۷ است و نشان‌دهنده اهمیت این برنامه است.

به گزارش برنا از اصفهان، عباس آخوندی،  در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری اظهار کرد: ایران دارای تمدن دیر پایی است که تحول بزرگ و ورود اسلام را تجربه کرده ولی با حفظ هویت خود از این ورود استقبال کرده در حالی که بسیاری از زبان ها و تمدن ها بعد از ورود اسلام منقرض شد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پیوستگی تمدن در جریان اتفاقات تاریخی حفظ شده اما در رویارویی با دوران مدرن نتوانستیم ایران اسلامی مدرن را تعریف کنیم.

وی گفت: تغییرات شهری در خیابان چهارباغ بالا، بنیان شهری اصفهان را زیر و رو کرد و کارخانه ریسباف تنها اثر بازمانده از اصفهان قدیم در خیابان چهارباغ بالاست.

آخوندی یادآور شد: نمی توان خوبی های مدرنیته را گرفت و بدی ها را کنار گذاشت چرا که هویت تمدنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه معنای جهانی شدن این است که همه باید مثل هم رفتار کنند، گفت: مبنای دنیای مدرن از جاکندگی و انقطاع است، اما بزرگترین چالشی که دنیای مدرن برای همه فرهنگ‌های غیر غربی ایجاد می‌کند، گسستن از تاریخ است.

۹ میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اثبات‌گرایی افراطی دنیای مدرن و بی‌توجهی آن به ایمان به غیب یکی دیگر از چالش‌ها برای کشورهای غیر غربی است که بر اساس تفکر دنیای مدرن همه چیز باید قابل اندازه‌گیری باشد.

وی اذعان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم با مفهوم انقطاع تاریخی و اثبات‌گرایی مطلق کنار بیاییم، از این رو نتیجه آن در وضعیت توسعه شهرهای ما دیده می‌شود.

آخوندی شهرها را بیانگر خرد یک ملت دانست و تاکید کرد: شهرهایی همچون اصفهان به شکل تصادفی به این جایگاه نرسیده بلکه این جایگاه بیانگر خرد مردم در طول تاریخ است.

شرق اصفهان که نقش بسیار بزرگی در فرهنگ و اندیشه ایران دارد

وی با اشاره به اینکه دانشمندان ایران نقش برجسته‌ای در تمامی علوم بعد از اسلام دارند، تصریح کرد: بعد از دنیای مدرن به جای انسجام ما دچار یک گسیختگی شدیم که  برای حل این مشکل باید بتوانیم یک تفکر سیستمی داشته باشیم که در غیر این صورت آینده خوبی نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پدیده بی‌توجهی به اقلیم بیان داشت: طی سال‌های گذشته بارگذاری صنعتی چندین برابر ظرفیت اقلیم شهر اصفهان به این شهر تحمیل شد و این امر اغواگری دنیای مدرن بود چرا که برای دنیای مدرن اقلیم اهمیتی نداشته است.

آخوندی با ابراز تأسف از اینکه دریاچه‌ها و رودهای ایران یکی پس از دیگر در حال خشک شدن هستند، اظهار کرد: شرق اصفهان که نقش بسیار بزرگی در فرهنگ و اندیشه ایران دارد و علمای بزرگی در این منطقه رشد یافته‌اند، در حال حاضر مرگ تمدن را تجربه می‌کند.

توسعه پایدار ضمن پاسخگویی به مسأله اقلیمی باید پاسخ «من کیستم»

وی با بیان اینکه در رویارویی با دنیای مدرن، به شرایط اقلیمی بی‌توجهی شده و یکی از نتایج تلخ آن کاهش ۵۰ میلی‌متری بارش باران ظرف ۵۰ سال گذشته است، گفت: ایران همواره قدرت تفاهم با اقلیم داشته و می‌توانسته در اقلیم‌های بسیار سخت فرصت زندگی را فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید یک بار دیگر اندیشه، فرهنگ و تمدن ایران‌شهری را مورد بازخوانی قرار دهیم؛ توسعه پایدار ضمن پاسخگویی به مسأله اقلیمی باید پاسخ «من کیستم» و «در کجا ایستاده‌ام» را بدهد چرا که نمی‌توانیم از «منِ تاریخی» عبور کنیم.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری این کنگره در کارخانه ریسباف، گفت: امیدوارم گامی که در کارخانه ریسباف برداشته شده فقط به مفهوم یک پروژه نباشد بلکه اصفهان‌بودگی و ایران‌بودگی همه ما را یادآور شود.

آخوندی به وجود ۱۹ میلیون بد مسکن و ۱۴۰ هزار هکتار مساحت شهری فاقد زیست در کشور اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۹ میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: رفتن به بیرون شهر و اجرای پروژه‌های بزرگ فرار از واقعیت است.

بازآفرینی شهرها باید محله‌محور و با مشارکت مردم باشد

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر خلق مجدد شهرها گفت: شهرها باید مثل یک سازمان اجتماعی باشند که کوچک‌ترین جزء آن محله‌هاست، بنابراین بازآفرینی شهرها باید محله‌محور و با مشارکت مردم باشد و ما باید به جای پروژه‌محوری به دنبال برنامه‌محوری باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر بازآفرینی محله‌محور با تکیه بر حکمرانی و اجتماعات محلی افزود: بازآفرینی شهری باید با تکیه بر نهادهای مردمی و شهرداری‌ها باشد؛ برنامه بازآفرینی شهری یکی از موضوعات بودجه سال ۹۷ است و نشان‌دهنده اهمیت این برنامه است.

بازآفرینی باید در صدر مسائل دولتمردان، سیاستگذاران و مردم قرار گیرد

وی خاطرنشان کرد: مفهوم بازآفرینی باید در صدر مسائل دولتمردان، سیاستگذاران و مردم قرار گیرد و همه باید بپذیریم که حل مسأله توسعه شهری رفتن به بیابان‌ها و فرار از واقعیت نیست.

آخوندی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده طرحی مثل مسکن مهر در ایران انجام نگیرد، یادآور شد: ۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری ایران، دارای بافت فرسوده هستند که در این بافت‌های فرسوده، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان باید مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد.

ستاد بازآفرینی شهری را در اصفهان به صورت ماهانه تشکیل شود

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۴۰ هزار میلیارد تومان توسط شهرداری‌ها در این خصوص هزینه می‌شود که باید هم‌افزایی صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی از استاندار اصفهان خواست تا ستاد بازآفرینی شهری را در اصفهان به صورت ماهانه تشکیل داده و این ستاد در شهرستان‌ها توسط فرمانداری‌ها تشکیل شود تا هماهنگی میان همه دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز