اولین مرکز ایرانی رشد بین‌المللی صادرات در اتاق بازرگانی اصفهان و به دست وزیر صنعت، معدن و تجارت گشایش خواهد یافت

تنها راه نجات اقتصاد ایران تولید صادرات‌محور است

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۱۳:۳۲:۵۲
کد خبر: ۶۵۱۰۳۲
تنها راه نجات اقتصاد ایران تولید صادرات‌محور است
نشست خبری افتتاح مرکز بین‌المللی رشد صادرات اتاق بازرگانی اصفهان صبح امروز با حضور رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد.

به گزارش برنا از اصفهان، سید عبد الوهاب سهل‌آبادی در این نشست با بیان اینکه افتتاح اولین مرکز رشد بین‌المللی صادرات در استان اصفهان باعث ایجاد انگیزه تشکیل چنین مراکزی در سایر استان‌ها خواهد شد، اظهار داشت: تلاش‌ همه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی استان و کشور است و در همین راستا برنامه‌ها و فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی زیادی به انجام رسیده است.

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران با مهم خواندن صادرات گفت:نجات اقتصاد ایران در گرو رشد صادرات است و تولیدی که صادرات‌محور نباشد نتیجه بخش نخواهد بود و یکی از مسائلی که می‌تواند در پیشبرد صادرات نقش داشته باشد، مرکز رشد بین‌المللی صادرات است.

سهل‌آبادی با اشاره به پیگیری طرح تاسیس مرکز رشد صادرات در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان، بیان کرد: راه‌اندازی این مرکز در اصفهان، باعث شکل‌گیری چنین مراکزی در سایر استان‌ها خواهد شد و تشکیل مرکز رشد و ایجاد مجموعه‌‌ای از فعالیت‌های متشکل تولیدی و صادراتی در کنار هم به صادرات کمک فراوانی خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به عدم موفقیت برخی از شرکت‌های مدیریتی در امر صادرات اظهار داشت:  علی‌رغم وجود جوان‌های لایق و فارغ‌التحصیلان علاقمند به صادرات، برخی شرکت‌ها به علت فقدان مجموعه رهبری مجرب در صادرات محصولات خود به موفقیت دست نیافتند.

سهل‌آبادی با ابراز خرسندی از ایجاد مرکز رشد، گفت: با انتخاب مکان مناسب و فراهم شدن سرمایه لازم، به رشد صادرات کمک خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص نتایج سفر هیات‌های تجاری خارجی به اصفهان افزود: هیات‌های خارجی زیادی برای مشارکت به ایران آمدند و ظرف چند روز آینده گزارش کاملی از نتایج حضور این هیات‌ها در اصفهان، ارائه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این که استان اصفهان، اولین استانی است که با سوریه ارتباط بازرگانی و تجاری برقرار کرد، گفت: امید است اتاق اصفهان با توانمندی‌های تولیدی زیادی که دارد، بتواند موفق‌ترین استان در ارتباط اقتصادی با این کشور باشد.

سهل‌آبادی به برنامه های کشور ترکیه برای تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه معاف کردن فرزندان تولیدکنندگان و صادرکنندگان از خدمت سربازی را تشویقی برای آنها در نظر گرفته تا راندمان تولید و صادرات افزایش یابد.

وی در عین حال گفت: متاسفانه در ایران، ارزش افزوده مورد طلب یک تولید کننده یا صادر کننده بعد از گذشت ماه‌ها داده می‌شود و سیستم اقتصادی، آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به پرسشی درباره واردات بی‌رویه کالاهای مشابه خارجی، واردات این کالاها را مشکل بسیار بزرگ اصحاب تولید دانست و گفت: با وجود لوازم خانگی ایرانی با کیفیت خوب، لوازم خانگی خارجی بسیاری در فروشگاه‌ها وجود دارد. به طوری‌که در استان‌های اصفهان، مرکزی و آذربایجان شرقی، بهترین برندهای داخلی لوازم خانگی وجود دارد اما متاسفانه از کالاهای خارجی استقبال بیشتری می‌شود.

سهل‌آبادی برای رفع این معضل، دو راه فرهنگ سازی و کمک کردن به شبکه تولید را پیشنهاد داد و افزود: نقش صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها و حتی فروشندگان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و طبق فرمایش معظم رهبری، پشتیبانی و حمایت از تولیدات ایرانی به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری؛ نقش کیفیت کالا را در انتخاب محصولات ایرانی موثر دانست و گفت: تولیدکنندگان با تولید اجناس با کیفیت، می‌توانند اعتماد مردم را برای خرید کالای ایرانی جلب کنند هر چند بسیاری تولیدات ایرانی در حال حاضر نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به حضور هیات‌های خارجی در ایران و به ویژه در اصفهان اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی با رصد موقعیت و شرایط کاری، تمایل خود را برای فعالیت در ایران ابراز کردند و حتی شاهدیم تعدادی از آنها با سفر دوم به ایران، در تلاش برآمدند تا شرایط سرمایه‌گذاری را تسهیل کنند.

سهل‌آبادی اقدام‌های هماهنگ و منظم تشکل‌های بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی در راستای صادرات را ستود و گفت: با مشارکت بین‌بخشی بیش از ٧٠ طرح سرمایه‌گذاری آماده شده است که امیدواریم بتوانیم از آنها برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به ثروت و ظرفیت صنایع معدنی اصفهان خاطرنشان کرد: معدن می‌تواند جایگزین نفت شود و استان اصفهان با وجود دارا بودن معادن غنی، به طور کامل از این ظرفیت استفاده نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه گفت: در امر فراوری و خام‌فروشی سنگ‌های تزئینی شاهد انتقادهایی به صنایع سنگ هستیم که به نظر می‌رسد به روز نبودن ماشین‌آلات و گران بودن آنها به این مساله دامن زده است.

سهل‌آبادی افزود: در این زمینه تولید کنندگان ایرانی در حال ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت هستند تا بتوانند در چرخه تولید و صادرات سنگ نقش داشته باشند.

وی در پایان گفت: با حضور در نمایشگاه سنگ ایتالیا، توانستیم سنگ‌های تزئینی اصفهان را به دیگران بشناسانیم و مشتریان زیادی جذب کنیم.

مسعود گلشیرازی رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست درباره راه‌اندازی مرکز  رشد بین‌المللی صادرات اظهار داشت: به دنبال آن  هستیم تا با ایجاد این مرکز در رشد صادرات و تجارت بین‌المللی گام‌های موثری برداریم.

وی با اشاره به ارقام بودجه و تراز تجاری کشور از وجود دو رویکرد نهادی در نگاه سیاست‌گذاران خبر داد و تصریح کرد: در این راستا کسب درآمدهای بودجه‌ای از منابع مالیاتی و توجه به تجارت غیر نفتی اولویت یافته است، دو رویکردی که به خوبی نیز در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با عنوان اقتصاد دورن‌نگر و برون‌زا مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

گلشیرازی شناخت صحیح از وضعیت کشور را برای تحقق این اهداف و رویکردهای ملی ضروری دانست و گفت: جمعیت جوان تحصیل‌کرده از نقاط قوت و سرمایه‌های بزرگ ماست اما ورود خیل عظیم افراد جویای شغل به بازار کار، در حالی که نشان‌گرهای آماری از عدم تحقق اهداف برنامه‌ای صادرات و تجارت بین‌الملل مطابق با اسناد بالادستی کشور حکایت دارند، از نقاط ضعف ما می‌باشد.

وی پرسش «کشورهای موفق در تجارت بین‌الملل چه کردند؟» را مهم عنوان کرد و بومی‌سازی بهترین تجارب کشورهای موفق را با هدف به کارگیری توان مندی‌های داخلی برای حضور در بازارهای صادرات ضروری دانست.

به گفته گلشیرازی انکوباتورها یا مراکز بین‌المللی رشد کلیدواژه‌ای هست که برای گذار از گره عدم تحقق اهداف تجارت بین‌الملل می‌بایست از آن بهره برد زیرا این مراکز مورد توجه کشورهای موفق در جهش صادراتی بوده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه پیشنهاد راه‌اندازی مرکز رشد بین‌الملل توسعه صادرات مورد اقبال هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفت و باطی مراحل برنامه‌ریزی و اجرایی آن در ماه‌های گذشته، سه‌شنبه هفته جاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح خواهد شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه این اتاق وظیفه خود می‌داند مستعدان حوزه تجارت بین‌الملل و صادرات را شناسایی کند، خاطرنشان کرد: هدف مرکز رشد صادرات این است که گروه‌های شناسایی شده را طی برنامه کوتاه مدت به شرکت‌های مدیریت صادرات تبدیل کند تا این شرکت‌ها به کمک واحدهای تولیدی و تجاری بروند.

وی با بیان اینکه در این راه باید بتوانیم تمامی ظرفیت‌ها را گردهم آورده و از حرف به عمل برسیم، گفت: امیدواریم با امکانات فیزیکی که در اختیار مرکز رشد قرار گرفته است به اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

گلشیرازی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امسال شیب منفی صادرات در استان اصفهان کنترل شده و حتی رشد مثبت داشته است اما با این حال، در صنعتی‌ترین استان کشور نباید به این میزان صادرات آن هم با کالاهای محدود همچون آهن، فولاد و صنایع پتروشیمی به چند کشور مشخص بسنده کرد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بازاریابی، خلق ارزش برای مصرف کننده و خلق سود برای تولیدکننده و بازاریابی صادراتی نیز وظیفه مرکز بین‌المللی رشد صادرات است.

گلشیرازی بیان کرد: برنامه راهبردی تجاری استان اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته است و ١٢برنامه اصلی برای آن تدوین شده که اولین آنها که کلید رشد و توسعه صادرات نیز هست، شرکت های مدیریت صادرات است.

وی افزود: بهترین و اولین ابزار برای دست یافتن و اجرای این برنامه، ایجاد مرکز رشد بین‌المللی صادرات است. مرکز رشد یا 'انکوباتور' یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت و رشد بازرگانان، صنعتگران و کارآفرینان تحصیل‌کرده تاسیس می‌شود. این مراکز علاوه بر تامین مکان فیزیکی با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی و مشترک، زمینه ایجاد شرکت‌های جدید را فراهم می‌کنند.

مرکز رشد بین‌المللی دارای مجموعه کاملی از سرویس های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیت تجاری بوده و تمرکز آن بیشتر بر روی صادرات است و یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن، ایجاد شبکه‌ای از انکوباتورها در محدوده مربوط به خود است.

گفتنی است انکوباتور، یک سکوی (پلتفرم) ورود به بازارهای بین‌المللی است و با ایجاد یک شبکه مبتنی بر ورود به بازار بین‌المللی و با سرعت عمل بالاتر، وسیع‌تر، با کنترل بالاتر و با منابع مالی کمتر می‌تواند صادرات سنتی یک کشور را به صادرات علمی، مکانیزه و دیجیتال تبدیل کند بطوری که ریسک و هزینه عملیات بازاریابی و صادرات محدود شود. در حال حاضر کشورهایی از جمله ژاپن، چین، آمریکا، آفریقای جنوبی، دانمارک، انگلیس و آلمان از وجود چنین مراکزی برای رشد و توسعه صادرات بهره برده‌اند.

همچنین اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست با اشاره به سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۲۸ آذر به استان اصفهان گفت: با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرکز بین‌المللی رشد صادرات استان اصفهان افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت صادرات در رونق اقتصادی و توسعه همه جانبه گفت: تلاش خواهیم کرد تا همه موانع رشد تولید و صادرات را برطرف کنیم و شاهد افزایش صادرات و سهم کالای ایرانی در بازارهای جهانی باشیم.

احمدیه به رشد ۲۴ درصدی ارزش صادرات محصولات استان به بازارهای خارجی در ۸ ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: این رقم برای کالاهای تولیدی استان بسیار ناچیز است بنابراین فعالان اقتصادی استان باید در صدد افزایش سهم صادرات محصولات خود باشند زیرا دولت برای حمایت از صادرکنندگان مصمم است.

احمدیه ادامه داد: در سال گذشته ارزش صادرات محصولات این استان حدود ۸۱۴ میلیون دلار بوده که با هم افزایی دولت و بخش خصوصی و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار شاهد افزایش صادارات هستیم.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خواستار شتاب بیشتر افزایش صادرات شد و گفت: این میزان رشد برای استان صنعتی اصفهان بسیار ناچیز است و باید با بهره گیری از شیوه‌های توین بازاریابی و تولید محصول کیفی و بسته‌بندی و تبلیغات موثر به این مهم دست یابیم.

احمدیه در ادامه با اشاره به حمایت‌های این سازمان از فعالان اقتصادی گفت: در سال گذشته بیش از ۸۱۳ میلیارد تسهیلات به ۱۰۵۶واحد صنعتی، تولیدی در استان پرداخت شده است.

وی افزود: امسال نیز تاکنون ۱۸۵ میلیارد تومان به ۳۱۳ واحد صنعتی معدنی تولیدی پرداخت شده است.

 

نظر شما