به همت شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد:

نشست هم اندیشی زنان صادرکننده با انجمن زنان کارآفرین

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۱۳:۴۲:۰۵
کد خبر: ۶۵۱۰۴۲
نشست هم اندیشی زنان صادرکننده با انجمن زنان کارآفرین
نشست هم اندیشی زنان صادرکننده با انجمن زنان کارآفرین با حضور معاون مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، مدیر اجرایی انجمن زنان مدیر کارآفرین و جمعی از زنان کارآفرین وصادرکننده در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش برنا از اصفهان، در این نشست زهرا اخوان نسب، رییس شورای عالی بانوان با بیان اینکه این نشست به منظور بیان مشکلات حوزه صادرات، هم اندیشی و پیشنهاد راهکارهای مناسب جهت رفع آنها برگزار شده است، گفت: اتاق بازرگانی اصفهان به توانمندی بانوان این سرزمین اعتقاد راسخ داشته و باور دارد با تغییر نگرش ها نسبت به توانمندی بانوان در سطح جامعه می توان از پتانسیل های بانوان در جهت توسعه پایدار کشور بهره مند شد.

رییس شورای عالی بانوان در پایان سخنان خود از اعلام آمادگی این شورا برای هم اندیشی و پیگیری رفع موانع بر سر راه فعالیت بانوان فعال اقتصادی و صادرکننده خبر داد.

در ادامه فخرالسادات محتشمی پور، مدیر اجرایی انجمن زنان مدیر کارآفرین با بیان اینکه این انجمن فعالیت های خود را با هدف توسعه ظرفیت مدیریت زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار و نیز ترغیب جوانان صاحب ایده های خلاق در اسفندماه 83 آغاز کرد، گفت: در همین سال وزارت کشور مجوز انجمن ملی زنان کارآفرین را نیز صادر نمود. وی ماموریت هر دو انجمن را جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره فرصت ها، مشکلات، نیازها و اولویت های کسب و کار و کارآفرینی، کوشش در راستای استیفای حقوق صنفی و خواسته های بحق و قانونی اعضاء، ایجاد ارتباط با تشکل ها و سازمان های مرتبط با وظایف انجمن در داخل یا خارج از کشور در چهارچوب فعالیت های مرتبط با کارآفرینی زنان و قوانین و مقررات کشور، ارایه نظر مشورتی و حقوقی در زمینه تهیه لوایح و طرح های مربوط به کارآفرینی و دستورالعمل ها و بخشنامه های مرتبط با آن و... عنوان کرد.

مدیر اجرایی این انجمن همچنین کمک به ترویج و توسعه کارآفرینی، کمک به بهبود و اصلاح سیاست های حمایتی از زنان کارآفرین، کمک به ایجاد تعامل منطقی و مناسب میان کارآفرینان، دولت، بانک ها و سایر مراجع ذی نفع، ایجاد شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی میان زنان کارآفرین در سطح ملی، منطقه ای و جهانی و کمک به نهادینه سازی فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای و همچنین ترویج کارآفرینی را از اهداف اصلی این انجمن عنوان کرد.

محتشمی پور تصریح کرد: زنان مدیر کارآفرین تاکنون اقدام به برگزاری 13 همایش نموده است که همایش آخر در حوزه های صنعت و تجارت، IT، کارآفرینی اجتماعی، کشاورزی، محیط زیست، گردشگری و صنایع دستی برگزار و منجر به همگرایی میان زنان فعال در این حوزه و دستگاه های ذیربط  شد. وی در پایان شبکه سازی میان زنان کارآفرین را مهم ترین عامل حل مشکلات زنان فعال اقتصادی دانست و ازعدم وجود بانک اطلاعات قوی در حوزه زنان کارآفرین در کشور انتقاد کرد.

در ادامه زهرا رهایی، مدرس حوزه کارآفرینی و از اعضای انجمن زنان کارآفرین نیز عدم حضورمستمر و موفق در نمایشگاه های بین المللی را یکی از مشکلات زنان کارآفرین عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه های مجازی می تواند راهکاری برای حل بخشی از مشکلات زنان در این زمینه باشد.

وی افزود: یکی از وظایف این انجمن پیدا کردن راهکارهای تسهیل ورود زنان کارآفرین و فعال اقتصادی به حوزه صادرات است. رهایی استانداردسازی فعالیت ها، آموزش شیوه صادرات برای زنان و مستند سازی و معرفی الگوهای جدید کسب و کار را از جمله راهکارهای تسهیل فعالیت زنان در حوزه صادرات دانست.

در ادامه نرگس باقری، مشاور بانوان سازمان توسعه تجارت ایران و معاون مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات نیز با اشاره به بخشی از مشکلات صادرکنندگان کشور ناشی از تحریم های غرب در سال های گذشته گفت: خوشبختانه با تلاش های دولت یازدهم بخش عمده ای از این مشکلات مانند نقل و انتقال پول، اعمال عوارض صادراتی یا سهمیه بندی مواد پتروشیمی بدون مصوبه هیات وزیران و... مرتفع شده است.

وی افزود: با این وجود یکی از دغدغه های اصلی صادرکنندگان طولانی شدن بازگشت مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای کالاهای صادراتی است که قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر درمجلس شورای اسلامی حال بازنگری می باشد.

باقری با بیان اینکه در سال جاری در سازمان توسعه تجارت ایران میزهای کالایی ملی برای صادرات ایجاد شد، تصریح کرد: در این میزها تعرفه های ترجیحی برای گروه های کالایی مختلف تععین خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: تعیین تعرفه های واردات کالاهای ایرانی در کشورهای هدف از سیاست های داخلی همان کشورهاست و در حال حاضر در حال رایزنی برای کاهش این تعرفه ها هستیم.

گفتنی است در ادامه این نشست زنان صادرکننده عدم تخصیص تسهیلات ویژه برای زنان صادرکننده، مشکلات مربوط به حمل و نقل، وجود بخشنامه های متعدد و بعضا متناقض، تغییر تعرفه محصولات، نبودن سیاست های حمایتی از سوی دولت برای زنان صادرکننده، نوسانات قیمت ارز، مشکلات سیستم بانکی را از جمله مشکلات خود بیان کرده و خواستار بازنگری قوانین و مقررات مربوط به صادرات، ایجاد دایره نظارت برای اصلاح تعرفه های صادراتی و تخصیص مشوق های ویژه برای بانوان، حل ریشه ای مشکلات حمل و نقل کالاهای صادراتی به ویژه افزایش ظرفیت کانتینرهای یخچالدار و مدیریت مناسب در تخصیص این کانتینرها، ثبت حق بازارهای صادراتی مانند حق مالکیت معنوی، تدوین قوانین و مقررات با مشارکت صادرکنندگان شدند.

نظر شما