رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین عنوان کرد:

مرمت و بازسازی آب انبار تاریخی محله محمدیه شهرستان نائین

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۱۳:۵۳:۰۸
کد خبر: ۶۵۱۰۵۱
محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین از مرمت و بازسازی آب انبار میدان بالای محمدیه با مشارکت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، هیات امنا و اهالی محله محمدیه نایین خبر داد.

به گزارش برنا از اصفهان، محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین با اعلام این خبر گفت: آب انبار میدان بالای محمدیه جزء مجموعه بناهای تاریخی میدان مسجد جامع بوده که حسینیه این محل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، همچنین با توجه به خشتی بودن سازه و گنبد بنا و رطوبت شدید، بنای آب انبار آسیب دیده و تخریب شده بود، که با هماهنگی و مشارکت خیرین, هیات امنا حسینه میدان بالای محمدیه و اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین در حال مرمت و احیا می باشد.

مدنیان افزود: در شهرستان نائین بیش  از ۱۲۰ آب انبار تاریخی وجود دارد و هنوز بیش از ۸۰ درصد این آب انبارها در حال استفاده در فصل گرم سال می باشد.

او افزود: در این پروژه بخشهای فرو ریخته گنبد آب انبار و بازسازی باد گیرها و آماده سازی مخزن برای استفاده و آب گیری، مرمت و بازسازی خواهد شد.

این بنا با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ملیون ریال و با مشارکت و همراهی خیرین, اهالی محل, هیات امنا, و این ادراه در حال اجرا می باشد

آب انبارهای تاریخی نائین در حال حاضر مهمترین منبع تامین آب در شهرستان نائین محسوب می گردد، چنانکه در حال حاضر نیز آب انباری با همان سبک معماری سنتی با مخزن و باد گیرها در محل ساخت مسکن مهر شهرستان نائین در حال ساخت می باشد.

نظر شما