راه برون رفت از آلودگی هوا چیست؟

امکانات و ابزارها برای کاهش آلودگی هوای صنایع مورد توجه جدی قرار گیرد

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۱۳:۳۸:۴۶
کد خبر: ۶۵۷۱۰۰
امکانات و ابزارها برای کاهش آلودگی هوای صنایع مورد توجه جدی قرار گیرد
استاندار اصفهان در جلسه شورای مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه با تعطیل کردن مشکلات آلودگی برطرف نمی شود، افزود: باید موضوع معاینه ی فنی خودروها و اجرای دقیق طرح زوج و فرد و بررسی دقیق امکانات و ابزارها برای کاهش آلودگی هوای صنایع مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش برنا از اصفهان، هر سال در فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش آلودگی هوا و رسیدن به شرایط بحرانی در این زمینه هستیم. عملی ترین و دم دست ترین راهکار برای کاهش آثار مخرب آلودگی هوا، تعطیلی مدارس در مقطع ابتدایی و در نهایت تعطیلی مدارس در تمام مقاطع تحصیلی است.

آنچه واضح و مشخص است و از آمار ها پیداست، 70درصد آلودگی هوا در کارنامه حمل و نقل غیر عمومی و استفاده از وسایل نقلیه شخصی ثبت شده است. تردد خودروهای تک سرنشین و موتورسیکلت ها از تاثیر گذار ترین عوامل آلودگی هوا هستند. از سوی دیگر ساخت و سازهای غیر اصولی در گلوگاه های شهر که مانع عبور و خروج باد ها می شود به انباشت آلاینده ها در سطح شهر ها افزوده است. با کاهش دما نیز پدیده اینورژن یا وارونگی هوا ، این آلودگی متراکم تر شده و به بحرانی شدن شرایط می افزاید.

صنعت عامل دیگری در افزایش آلودگی هوا است. البته از نظر نباید دور داشت که صنایع در کنار ایجاد آلایندگی به دلیل ایجاد اشتغال و درآمد ناخالص ملی وجودشان لازم و ضروری است و کافی است در راستای حفاظت از محیط زیست به تکنولوژی های نوین برای داشتن صنایع پاک گام بردارند.

یکی از اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید برای کاهش آلودگی هوا در اصفهان، تخصیص سوخت گاز به پالایشگاه ونیروگاه شهید منتظری اصفهان دردولت یازدهم بود. این حرکت سبب شد تعداد روزهای سالم اصفهان افزایش چشمگیری پیدا کند، ولی امسال مشکلات دیگری از جمله عدم بارندگی بر افزایش آلاینده ها افزوده است.

کاهش آلودگی هوای صنایع

در زمان بروز  آلودگی هوا شاهد برگزاری جلسات متعدد ازجمله در ستاد مدیریت بحران هستیم. دکتر محسن مهرعلیزاده در جلسه شورای مدیریت بحران استانداری بر بررسی دقیق امکانات و ابزار برای کاهش آلودگی هوای صنایع تاکید کرد و افزود: در همه جای دنیا صنایع وجود دارند ولی آیا در همه ی دنیا موضوع آلودگی به صورت جدی نیز وجود دارد؟

وی در جلسه شورای مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه با تعطیل کردن مشکلات آلودگی برطرف نمی شود، افزود: باید موضوع معاینه ی فنی خودروها و اجرای دقیق طرح زوج و فرد و بررسی دقیق امکانات و ابزارها برای کاهش آلودگی هوای صنایع مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که آیا در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی پیگیری ها راضی کننده بوده است یا نه، افزود: باید وضعیت قطار شهری اصفهان و همچنین قطار شهری شهرهای اطراف باتوجه به حجم تردد این خودروها به اصفهان بررسی و تصمیات عملیاتی اتخاذ شود.

وی بیان اینکه مدیران دستگاه ها، شرکت ها و کارخانجات باید محیط زیست را بفهمند و هنگامی که دستوری صادر می شود با تمام وجود و به سرعت اقدام کنند، افزود: کارگروه های زیرمجموعه ی مدیریت بحران باید بتوانند مرتب موضوعات را بررسی و اطلاع رسانی نمایند و در این راستا نقش صداو سیما در آگاهی مردم در خصوص محیط زیست بسیار مهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری اصفهان نیز در این جلسه اظهارداشت: هزینه ی درمان مشکلات ناشی از آلودگی هوا بسیار بالاست و افزایش مصرف فراورده های نفتی زنگ خطر جدی خواهد بود.

در جلسه شورای مدیریت بحران استان اصفهان،  عدم فعالیت های ورزشی انفرادی- همگانی و باشگاهی در محیط های باز در روزهای فوق، رعایت الگوی صحیح مصرف سوخت در منازل مسکونی و واحدهای صنفی و صنعتی، عدم استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی توسط شهروندان، عدم تردد خودروها در محدوده های ترافیکی زوج و فرد، الزام به رعایت توصیه های بهداشتی و سلامت برای گروه های حساس و آسیب پذیر، رعایت طرح زوج و فرد خودروهای در محدوده ی مرکزی شهر، تشدید برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و فرسوده، محدود نمودن فعالیت واحدهای آلاینده و تشدید برخورد با واحدهای صنعتی و صنفی با پتانسیل آلایندگی و ایجاد پایگاه های سیار سلامت در میادین شهری توسط دانشگاه علوم پزشکی جهت ارائه راهنمایی های سلامت در شرایط آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفت.

راهکار هایی که اگر تنها بخشی از آن نیز اجرایی شود، می تواند اثر چشمگیری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

معضلی که تا کنون به تعطیلی چندین باره مدارس مبدل شده است.

نظر شما