مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

طرح انتقال آب بن - بروجن پیوست زیست محیطی ندارد

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۱۴:۳۶:۰۰
کد خبر: ۶۵۸۱۰۲
طرح انتقال آب بن - بروجن پیوست زیست محیطی ندارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در مورد تبعات آب، دیر شروع کرده ایم و باید به همین دلیل شدت فعالیت ها را در این زمینه بالا ببریم تا مانع خشک شدن تالاب گاوخونی و تبعات وحشتناک زیست محیطی آن باشیم.

به گزارش برنا از اصفهان، سید رحمان دانیالی با اشاره به ایکنه محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی  است اظهار داشت: دستگاه های اجرایی با همکاری دستگاه حاکمتی می توانند در کاهش آلایندگی نقش موثری داشته باشند .

وی عملکرد چهارساله ی گذشته ی استان اصفهان در خصوص کاهش آلودگی هوا را مثبت ارزیابی و تصریح کرد : به عنوان مثال در نیروگاه اصفهان روزانه 15میلیون لیتر مازوت مصرف می شده است که این میزان روزانه  حدود 800 تن گوگرد دی اکسید  را به هوای اصفهان  تزریق می کرده است. اما در ابتدای کار دولت تدبیر و امید سوخت گاز جایگزین مازوت شد و از این حجم از آلایندگی ها کاسته شد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر این نکته که  مخاطرات جدیدی در مقابل کاهش آلودگی هوای اصفهان قرار گرفته است افزود : در حال حاضر اصفهان در استفاده از چهارفراورده های نفتی رتبه ی نخست را به خود اختصاص داده  و تعداد موتور سیکلت ها در این شهر از 500 هزار دستگاه ، به یک میلیارد و دویست هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است .

 دانیالی تغییر کاربری صنایع در قالب ساماندهی در اطراف شهر اصفهان را از دیگر مشکلات محیط زیستی اصفهان دانست و اظهار داشت: به عنوان مثال 1700 هکتار  در دولت آباد تحت عنوان سامان بخشی صنایع به صورت قانونی  تغییر کاربری داده اند و به این شکل صنعت در مجاور اصفهان بیش از پیش شکل گرفته است .

وی رسیدن به این باور که استان اصفهان دیگر ظرفیت صنایع را ندارد را لازمه ی بهبود وضعیت محیط زیستی دانست و گفت : حرکت به سمت گردشگری برای استان اصفهان یک مسیر مناسب است که باید با کمک هم زیرساخت های لازم آن مانند جاری شدن زاینده رود و ایجاد هوای سالم را مهیا کرد.   

وی محیط زیست را بزرگترین زیرساخت صنعت گردشگری استان اصفهان دانست و گفت:هوای پاک ،زاینده رود جاری و خاک سالم  عامل جذب گردشگر ان خارجی است و اگر این سه موولفه کنار هم نباشد نمی توان انتظار توسعه صنعت گردشگری داشت.

   دانیالی  با بیان اینکه بخش عمده ای از مناقشات داخلی در شش دهه ی  گذشته بر سر منابعی طبیعی و محیط زیست بوده است افزود : در جلساتی که در وزارت نیرو پیرامون مسائل آب شرکت کرده ام حق آبه ی محیط زیستی نادیده انگاشته می شود و این مهم باید به عنوان مطالبه ی اول استان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد : در مورد تبعات آب، دیر شروع کرده ایم و باید به همین دلیل شدت فعالیت ها را در این زمینه بالا ببریم تا مانع خشک شدن تالاب گاوخونی و تبعات  وحشتناک زیست محیطی آن باشیم.

 دانیالی  از مخالفت سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب بن -بروجن خبر داد و گفت : در استان اصفهان یک صدایی در مورد این موارد حیاتی وجود ندارد به گونه ای که اطلاعات و ارقام  پایه  در دسترس اساتید و پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای مطالعه آبی و نیاز سنجی  بخش های مختلف قرار نمی گیرد.

وی آلودگی هوای اصفهان را  طی سال های اخیر ناشی از  وجود نگاه مقطعی دستگاههای مسوول و دوم حفاظت از منافع برخی از واحدهای اقتصادی دانست و گفت:به بهانه اشتغال و منافع  اقتصادی  برخی از سرمایه گذاران دولتی و بخش خصوصی نباید منبع تولید آلایندگی  را تحمل کرد.  

وی با انتقاد از طرح سامان دهی واحدهای صنعتی در برخی از مناطق صنعتی استان گفت:نباید به بهانه سامان دهی ،سوله های جدید و طرح های توسعه واحدهای صنعتی در شهرک های زیر 50 کیلومتر اجرا شود .

وی با اشاره به نقش کمرنگ صدا وسیما در بحران آلودگی هوا گفت:به جای نگرانی  از انتشار میزان آلودگی هوا به شهروندان  به بهانه  امنیت عمومی جامعه  باید بدانیم که اگر به داد آلودگی هوا نرسیم خود آن یک مساله امنیتی ایجاد می کند .

وی خواستار اطلاع رسانی اعداد ایستگاه های هواشناسی به تلفن همراه شهروندان شد و گفت:این گونه اطلاع رسانی می تواند مردم را نسبت به کاهش سفرهای درون شهری غیر ضروری تشویق کند و آنان را نسبت به آلوده بودن هوا حساس کرد. .

وی اضافه کرد:دانشگاه علوم پزشکی نیز با اطلاع رسانی از وضعیت سلامت جامعه می تواند مشارکت شهروندان را در کاهش دادن آلاینده های  هوا  افزایش دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز