مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

شناسایی ۱۳ کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۱۴:۵۷:۵۹
کد خبر: ۶۶۰۱۵۴
شناسایی ۱۳ کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تمام طیور در محدوده کانون های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بصورت کامل معدوم شده و هیچ موردی از این کانون ها و یا فرآورده هایی مثل تخم مرغ از این کانون ها به بازار مصرف وارد نشده اند.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر  شهرام موحدی ادامه داد: 13 کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان شناسایی شد.

  وی با اشاره به اینکه این کانون ها اکثراً در واحدهای غیرمجاز بروز کرده افزود: عمدتا این کانون ها در شهرستان های گلپایگان، نجف آباد و خمینی شهر بود که سبب معدوم سازی بیش از 290 هزار قطعه طیور در استان شده است.

موحدیاظهار داشت: این تحت تیپ قابل انتقال از پرنده به انسان نمی باشد، ولی با توجه به اینکه ویروس آنفلوآنزا بسیار سریع می تواند یا تغییرات ژنتیکی که انجام می دهند، می تواند بیماری را در میزبان جدید بروز دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی پیشگیری از این بیماری گفت: رعایت اصول امنیت زیستی بخصوص کنترل رفت و آمد به واحدهای پرورش در کنترل و پیشگیری از این بیماری در واحدهای صنعتی بسیار مهم می باشد، اما خانواده هایی که طیور بومی یا پرندگان زینتی در منزل نگهداری می کنند، بهترین راه جهت پیشگیری از این بیماری، عدم دسترسی غذا و آب و یا ارتباط مستقیم با پرندگان آزاد پرواز بیان کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که پرورش دهنده گان و یا عموم مردم در صورت مشاهده تلفات غیرعادی در مراکز پرورش یا پرندگان آزاد پرواز، کارشناسان دامپزشکی را با تماس با سامانه گویای 1512 مطلع نمایند، افزود: در راستای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ردیابی و پایش این عامل در فرآورده های خام دامی بیش از 5000 آزمایش در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان انجام گرفت.

دکتر موحدی در پایان با تاکید براین موضوع که کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد مستلزم رعایت نکات بهداشتی و امنیت زیستی گفته شده می باشد، خاطرنشان کرد: تمام طیور در محدوده کانون های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بصورت کامل معدوم شده و هیچ موردی از این کانون ها و یا فرآورده هایی مثل تخم مرغ از این کانون ها به بازار مصرف وارد نشده اند و شهروندان عزیز سعی کنند تخم مرغ های هویت دار را مصرف نمایند و از مصرف تخم مرغ هایی که رنگی بوده و بدون هویت می باشند جداً خودداری نمایند
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز