شهردار اصفهان در سلسله نشستهای اصفهان فردا مطرح کرد:

فست‌فودها پایگاه قوی‌تری نسبت به کتاب‌فروشی‌ها دارند

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۱۳:۳۷:۲۷
کد خبر: ۶۶۴۴۳۲
فست‌فودها پایگاه قوی‌تری نسبت به کتاب‌فروشی‌ها دارند
شهردار اصفهان گفت: لازم است کمیته‌ای برای آسیب‌شناسی علمی در زمینه مطالعه و مشکلات حوزه چاپ و نشر در معاونت فرهنگی با حضور کارشناسان تشکیل شود تا سیاست های این مهم تعیین شود.

به گزارش برنا از اصفهان ، قدرت الله نوروزی در بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های "اصفهان فردا" در جمع فعالان حوزه نشر اصفهان ، افزود: در این نشست تمام حرف ها و صحبت های گفته شده شنیدنی  بود و بسیار خوشحالم در جمع فرهیختگان بودم.

وی شاعران، ادبا، نویسندگان و ناشران را چهار رکن اساسی مطالعه خواند و اظهار کرد: مطالعه  این چهار رکن را به هم متصل می‌کند، کار نویسنده کتاب، ناشر، ادیب و شاعر و فروشنده زمانی رونق پیدا می‌کند که مطالعه رونق داشته باشد.

کتاب در وضعیت مظلومانه قرار دارد

شهردار اصفهان با اشاره به این که کتاب معجزه بدون انقضای پیامبر گرامی اسلام بود اذعان داشت: امروزه این مهم در شرایط مناسبی قرار ندارد و پیش از کتاب و مقدم بر آن ، قلم و ابزار نوشتن که خداوند به آن قسم یاد کرده است در وضعیت مظلومانه ای است.

وی با ابراز تاسف از این که سرانه مطالعه امروز هم در کشور و هم در اصفهان به‌عنوان شهری تاریخی، جهان شهر و پایتخت فرهنگی جهان اسلام بسیار پایین است اذعان داشت: تا زمانی که این مشکل را حل نکنیم این مسایل  و مشکلات حوزه چاپ و نشر رفع نخواهد شد. امروز کتاب‌خوان‌های جامعه بسیار کم هستند اگر جامعه‌ای کتاب نخواند آرامش پیدا نمی‌کند و طبق فرموده امام علی (ع) جامعه‌ای که با کتاب آرامش پیدا کند هیچ‌چیز آرامشش را بر هم نمی‌زند.

با تفکر زنده جامعه را می توان به راه درست هدایت کرد

نوروزی با بیان این که با کتاب خواندن می توان به  جامعه عمق بخشید ادامه داد: با تفکر زنده جامعه را می توان به راه درست هدایت کرد.

وی با بیان این مطلب که طبق بررسی‌های انجام‌شده سرانه مطالعه در برخی از نقاط  شهر بسیار پایین است بیان کرد:  اگرچه این وضعیت در کل شهر حاکم است و درد طبقه پایین‌شهر و بخش‌های دچار فقر اقتصادی نیست، امروز سرانه مطالعه معلمان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش آموزان هم بسیار پایین و محدود به موضوعات درسی و شغلی است.

فضاهای مجازی عامل حذف  قلم و کتاب است

شهردار اصفهان فضاهای مجازی و تکنولوژی‌های جدید را عامل حذف  قلم و کتاب  دانست و تصریح کرد: بسیار جای تاسف دارد دانشجویان و دانش آموزان  به جای کتاب  در تلگرام مطالب را می خوانند که اما این موضوع  با وجود تعدد و تنوع، سطحی است و عمقی نیست.

کتابخوانی مثل نفس کشیدن حیاتی و ضروری است

وی با تاکید بر این که باید به این سمت برویم که برای رونق کتاب‌خوانی چاره‌اندیشی کنیم ادامه داد: این کتاب‌خوانی است که انگیزه تولید ثروت را برای نویسنده ایجاد می‌کند و نشر را رونق می‌بخشد، امروز مشکل مالیات و مکان مشکلات اصلی حوزه نشر و کتاب نیست.

نوروزی با بیان این که کتابخوانی مثل نفس کشیدن حیاتی و ضروری است اظهارکرد: لازم است کتاب خواندن را مثل نفس کشیدن برای خودمان و دیگران ترویج دهیم و این مسئله مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد چرا که نسل جدید با کتابخوانی فاصله زیادی گرفته است.

فست‌فودها پایگاه قوی‌تری نسبت به کتاب‌فروشی‌ها دارند

وی  با بیان این مطلب که امروز فست‌فودها پایگاه قوی‌تری نسبت به کتاب‌فروشی‌ها دارند تصریح کرد:  جوانان اسم همه آن‌ها و محل استقرار آن‌ها را می‌دانند، اما از اسامی کتاب‌فروشی‌ها، انواع کتاب‌ها و مکان آن‌ها اطلاعی ندارند و اگر هم سری به کتاب‌فروشی‌ها می‌زنند به‌اجبار مدارس و دانشگاه‌ها است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه باید برای درد کتاب نخواندن درمان شود ادامه داد: در صورت حل این مشکل اهالی چاپ و نشر برای مالیات دادن، اجاره دادن و مسائل دیگر مشکلی نخواهند داشت، اگر مشکلی هست به دلیل رکود عمیق در این بخش است.

تشکیل کمیته ای برای آسیب‌شناسی علمی در زمینه مطالعه

وی اضافه کرد:لازم است کمیته‌ای جهت آسیب‌شناسی علمی در زمینه مطالعه و مشکلات حوزه چاپ و نشر  در معاونت فرهنگی با حضور کارشناسان تشکیل شود و در اولویت کاری مدیریت شهری قرار گیرد.

 شهردار اصفهان عنوان کرد: امید است با تشکیل   این کارگروه راه کارهای لازم در زمینه ی مطالعه و مشکلات حوزه چاپ و نشر مشخص و سیاست های این مهم تعیین گردد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز