سپاهان نیازمند ثبات در تفکرات مدیریتی است

سپاهان زمین خورده تغییرات مکرر

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۷:۵۴:۲۵
کد خبر: ۶۶۴۸۸۱
سپاهان زمین خورده تغییرات مکرر
تیم پرافتخار سپاهان در هفته بیستم لیگ برتر با شکست دو بر یک در برابر سپیدرود رشت تن به هشتمین شکست خود در لیگ برتر فوتبال داد. حاصل بیست هفته تلاش زرد پوشان اصفهانی در سطح فوتبال حرفه‌ای، تنها چهار برد در برابر هشت شکست و هشت تساوی است. شاید رتبه دوازدهم بدترین رتبه شاگردان کرانچار و تیم محبوب مردم اصفهان در ادوار مختلف لیگ باشد. مرزی باریک‌ترازمو برای رفتن به منطقه خطر و یا ماندن در نقطه امن و بقاء در لیگ.

اما چه شد که این سرنوشت شوم گریبان منظم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تیم فوتبال کشور را گرفت؟ صریح‌ترین پاسخ به این پرسش، تغییر مدیریت و عدم تداوم برنامه‌های بلندمدت سپاهان بعد از رفتن محمدرضا ساکت است.

سپاهان آنجایی به زمین زده شد که بعد از رفتن محمدرضا ساکت به‌عنوان مدیرعامل باشگاه، شاهد تغییرات پی‌درپی و متداوم در پست مدیرعاملی بودیم و به‌جز مهرزاد خلیلیان باید گفت بقیه چندان ادامه‌دهنده راه ساکت نبودند.

سنت غلط گرفتن نتیجه در کوتاه‌ترین زمان اساس بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ برتر را از هم گسست، ولی اینکه سپاهان در این تله افتاد، جای بسی تعجب است. این موضوع آن‌قدر حائز اهمیت است که دکتر محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان نیز طی مکاتباتی با دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خواستار رسیدگی به وضعیت تیم فوتبال این باشگاه شده است.

ضمن تشکر از استاندار محترم اصفهان بابت ورود به مشکل ناکامی های سپاهان در لیگ برتر فوتبال، امید می‌رود این مکاتبات تأثیر مثبتی در جریان مدیریت باشگاه داشته باشد و به‌زودی شاهد اوج‌گیری دوباره طلایی پوشان پرافتخار فوتبال ایران باشیم. آنچه مسلم است این است که تغییر سرمربی در شرایط فعلی نباید تنها گزینه برای بهبود شرایط باشد، زیرا سرمربی بعدی هم می‌تواند ادعا کند که مهره‌های تیم، مورد انتخاب و تأیید وی نبوده و در پایان اگر نتیجه‌ای حاصل نشود، می‌تواند این موضوع را بهانه‌ای برای ناکامی‌های خود عنوان کند. سوژه‌ای که تاکنون حداقل از زبان کرانچار شنیده نشده است.

از سوی دیگر طبق کارشناسی کارشناسان فوتبالی، سپاهان یکی از بدشانس‌ترین تیم‌های لیگ برتر است که باوجود خلق موقعیت‌های زیاد گل زنی و انجام بازی‌های قابل‌قبول در کسب نتیجه ضعیف بوده است. معضلی که شاید اصلی‌ترین چالش سپاهان در این فصل قلمداد شود.

باید راهکار مقابله با این نقیصه را از زبان کارشناسان جویا شد و با همفکری پیشکسوتان و بازیکنان سابق تیم، برای رفع آن اقدام کرد.

برخی نیز باور دارند، نبود محرم نویدکیا، سبب شده تیم سپاهان در چنین شرایط بدی قرار بگیرد و بخش قابل‌توجهی از هواداران خواهان بازگشت او به تیم هستند. گزینه‌ای که می‌تواند با دعوت از محرم در شورای مشورتی موردسنجش قرار بگیرد و در صورت اثربخشی، این راهکار عملی شود.

زمان به‌سرعت در حال گذر است و سپاهان تنها با 20 امتیاز و تنها دوگل خوره کمتر نسبت به نفت تهران در رتبه دوازدهم ایستاده است. جایی مثل برزخ که تا سقوط به منطقه خطر تنها یک امتیاز فاصله دارد. امیدواریم مدیران باشگاه سپاهان، با برنامه‌های بلندمدت و نگاه به فصل آینده، به دنبال رفع مشکل سپاهان باشند و تنها برای راضی نگه‌داشتن هواداران و سرپوش گذاشتن روی مشکلات عمیق و دامنه‌دار تیم، به سمت نتیجه گرایی و اعمال تغییرات مقطعی روی نیاورند. می‌توان گفت راهکار اصلی ثبات مدیریتی و تدوین برنامه‌های بلندمدت است.

فرهاد رحیمی

کارآفرین و پژوهشگر ورزشی

نظر شما