به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) در اصفهان برگزار شد:

آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۱۵:۲۲:۱۲
کد خبر: ۶۶۶۸۷۱
پوستر نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله که به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) در اصفهان برپا شده است با حضور جمعی از اهالی هنر رونمایی شد.

به گزارش برنا از اصفهان؛ مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله در نگارستان امام خمینی (س) را با حضور مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) اصفهان، خبرنگاران و جمعی از اهالی هنر برگزار شد.

دبیر هنری نخستین جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله ضمن تشکر از همۀ کسانی برای آماده شدن این جشنواره مجدانه کوشیده بودند اظهار داشت: یک سال و اندی است که در خدمت عزیزان در موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) هستیم و در این مدت شرایطی توسط حجت‌الاسلام کمساری، مدیر این موسسه فراهم آمد به وحدت رویه بین هنرمندان منجر شد و در شرایط بغرنجی که جامعه از لحاظ فرهنگی در آن به سر می‌برد، موجب برپایی نخستین دورۀ جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله با هدف آشنایی با اندیشه و گفتمان امام خمینی به‌واسطۀ زبان هنر شد.

محمدرضا رفیعی با اشاره به استقبال از این جشنواره گفت: خوشحالم که همۀ هنرمندان یکپارچه و متحد دعوت ما را لبیک گفتند، صمیمانه کار کردند و ما را در این مسیر تنها نگذاشتند. به‌شخصه انتظار چنین استقبالی را نداشتم چراکه قلم‌فرسایی کردن و گام برداشتن در عرصه‌ای که موضوع خاص روح‌الله را داراست، شخصیت بی‌نظیری که به فرموده مقام معظم رهبری «بی نام او این انقلاب در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» بسیار سخت است.

وی ضمن برشمردن آثار ارسالی به این جشنواره خاطرنشان کرد: 84 شرکت‌کننده در بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی حضور پیدا کرده که از این میان 36 اثر مربوط به بخش خیابانی و 48 اثر مربوط به بخش صحنه‌ای بود و که درنهایت 14 اثر در بخش خیابانی و 15 اثر در بخش صحنه‌ای به مرحلۀ بازبینی راه یافتند.

رفیعی در ادامه گفت: هیئت بازبین جشنواره در بخش صحنه‌ای متشکل از احمد شاهین، احمد خوانساری، جمشید صدری و رضا کشانی و درنهایت 6 اثر را با نام‌های «ترور نافرجام»، «حُر دیگر»، «این ره که می‌روی»، «قوی‌تر»، «خوب‌ترین غلط» و «آن شب که ستاره افتاد» به‌عنوان نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهایی معرفی کرد.

وی افزود: در بخش خیابانی از بین 14 اثری که به‌جرئت می‌توان گفت همه بسیار قوی بودند، به دلیل محدودیت و با تکیه بر موضوع اصلی جشنواره درنهایت 9 اثر با نام‌های «باقرآباد»، «ذبیح»، «نقل امروز»، «روز خون»، «بذر امید»، «سارا چریکه»، «خرداد رخ داد»، «مرزهای بی‌نشان» و «شیرین و فرهاد مدل 57» توسط هیئت بازبین این بخش متشکل از آقایان ابوالفضل شریفی، سید علیرضا بدری، احمد رضایی دارافشانی و هوشنگ جمشیدیان انتخاب شد و به مرحلۀ نهایی راه یافت.

دبیر جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح الله، صمیمیت حاکم بر جشنواره را مثال زدنی دانست و تصریح کرد: صمیمیتی که در این جشنواره شاهد آن بودیم مثال زدنی است و می‌تواند الگوی دیگر جشنواره‌ها باشد. در بخش بازبینی حصار ممنوعیت‌های معمول، نه توسط برگزارکنندگان که توسط خود هنرمندان شکسته شده بود و همه می‌توانستند اجرای آن‌ها را ببینند و ایجاد این فضای دوستانه و هنرمندانه را باید به حجت‌الاسلام کمساری رئیس این موسسه تبریک گفت.

وی با اشاره به آثار ارسالی در بخش نمایشنامه خوانی اظهار کرد: 15 اثر در این بخش ثبت‌نام شده بود که همۀ آن‌ها به دست ما نرسید و بنا به صلاحدید ستاد برگزاری و شورای سیاست گزاری بر آن شدیم که این بخش را امسال به‌صورت همایشی برگزار کنیم و از اجرای آن‌ها بهره ببریم.

دبیر جشنواره در ادامه افزود: در بخش نمایشنامه‌نویسی 137 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از این میان استان اصفهان با 57 اثر بیشترین سهم تعداد آثار را داشت و بعد از آن استان تهران و استان مرکزی رکورددار بودند. نتایج بخش نمایشنامه‌نویسی تا سوم دی‌ماه اعلام خواهد شد.

رفیعی گاه‌شمار جشنواره را چنین شرح داد: مراسم افتتاحیۀ نخستین جشنوارۀ تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله، صبح روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه رأس ساعت 8:30 صبح با حضور در گلستان شهدا و تجدید میثاق با این عزیزان برگزار می‌شود و ادامۀ برنامه‌ها نیز در نگارستان امام (س) برپا خواهد شد. آغاز اجرای نمایش‌ها نیز از ساعت 15 همین روز در تالار هنر خواهد بود و پس از اجرای نمایش‌های خیابانی، صحنه‌ای و نمایشنامه خوانی در سالن فرشچیان نیز شاهد اجرای این عزیزان هستیم. برنامۀ جشنواره در روزهای چهارم و پنجم بهمن‌ماه نیز به همین منوال پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به برپایی کارگاه‌های آموزشی در حاشیۀ این جشنواره گفت: کارگاه آموزش بازیگری با حضور «استاد کریم اکبری مبارکه» روز پنجم بهمن‌ماه و کارگاه آموزشی ادبیات نمایشی با حضور «استاد نصرالله قادری» روز ششم بهمن‌ماه برگزار می‌شود. در بخش داوری نیز از حضور این دو استاد به همراه محمود فرهنگ، هوشنگ جمشیدیان و احمد شاهین بهره خواهیم برد.

در ادامه این برنامه با حضور پیشکسوتان تئاتر و داوران جشنواره پوستر اولین جشنواره تئاتر و نمایشنامه خوانی روح‌الله که توسط مهدی غلامی طراحی شده بود به دست حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کمساری مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) رونمایی شد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز