در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نساجی و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد

صنعت نساجی، عامل ارتزاق یک میلیون اصفهانی

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۳:۳۷:۰۲
کد خبر: ۶۷۸۳۴۶
صنعت نساجی، عامل ارتزاق یک میلیون اصفهانی
«یک میلیون اصفهانی از صنعت نساجی ارزاق می‌کنند.» این جمله، مهمترین خبری بود که در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نساجی و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد. این نشست همزمان با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه صنعت نساجی اصفهان برگزار شد و صاحب‌نظران و فعالان این عرصه به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان در این نشست گفت: در اصفهان 9100 واحد صنعتی مشغول فعالیت هستند که 2200 واحد در زمینه نساجی فعالیت می کنند. حبیب‌الله شاه‌کرمی با اشاره به اینکه 57 هزار اشتغال رسمی مستقیم در صنعت نساجی اصفهان ایجاد شده است، افزود: مجموعه سرمایه‌گذاری صنعت نساجی نسبت به کل سرمایه گذاری صنعتی در اصفهان، 27 درصد است و 25 درصد اشتغال اصفهان نیز به بخش نساجی مربوط می‌شود. وی با تاکید بر اینکه وقتی صنعت نساجی اصفهان فعال باشد، همه صنعت اصفهان رونق خواهد داشت، تاکید کرد: همه فعالان اقتصادی اصفهان با صنعت نساجی ارتباط دارند و به نوعی یک میلیون اصفهانی از صنعت نساجی ارتزاق می کنند.

صنعت نساجی می‌تواند بیکاری اصفهان را صفر کند

رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بیکاری در اصفهان 5/2 درصد بیشتر از سایر استانها است، گفت: صنعت نساجی می تواند این خلا را جبران کند و بیکاری اصفهان را به صفر برساند. وی با بیان اینکه استان اصفهان تاثیرگذارترین استان در صنعت نساجی است، ادامه داد: با وجود فعالیت‌های شاخص اصفهان در صنعت نساجی، گاهی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیماتی در ارتباط با این صنعت گرفته می شود که اصفهان را درگیر نمی‌کند. شاه‌کرمی نخستین معضل صنعت نساجی اصفهان را قاچاق دانست و افزود: سالانه 250 هزار تن کالای قاچاق نساجی وارد کشور می شود؛ اگر جلوی قاچاق کالا در صنعت نساجی گرفته نشود، این صنعت به بدترین شکل ممکن نابود می شود. وی فرار سرمایه‌گذاران را نیز یکی دیگر از معضلات اصفهان عنوان کرد و یادآور شد: فعالان صنعت نساجی وقتی با سخت‌گیری ادارات روبرو می شوند، تصمیم می گیرند در جای دیگری سرمایه گذاری کنند و سرمایه خود را به استانهای همجوار می برند.

تلاش برای رفع مشکلات نساجی توسط نخبگان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: شرکت نمایشگاه‌ها توانسته تمامی نخبگان و دست‌اندرکاران بخش نساجی را گرد هم جمع کند تا بتوانند مشکلات و مسائل را مطرح کنند و این مشکلات به یاری خدا و همت مسئولان برطرف شوند. علی یارمحمدیان افزود: اگر مشکلات در حوزه های اقتصادی و اجتماعی در اصفهان و ایران وجود دارد، همه ما مسئول هستیم و باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم. وی با تاکید بر اینکه درد فعالان صنعت نساجی، درد همه جامعه است، ادامه داد: تلاش می کنیم رسالت اجتماعی خود را انجام دهیم تا گامی برای رفع مشکلات برداریم.

قاچاق بی‌رویه در صنعت نساجی را کنترل کنید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این نشست هم‌اندیشی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست قاچاق بی‌رویه در صنعت نساجی را کنترل کنند.

عبدالوهاب سهل‌آبادی با تاکید بر اینکه اصفهان روزگاری به اندازه‌ای در صنعت نساجی فعال بود که منچستر ایران توصیف می‌شد، افزود: از تمامی مسئولان می‌خواهیم شرایطی ایجاد شود که برند صنعت نساجی اصفهان دوباره احیا شود.

وی تاکید کرد: فعالان صنعت نساجی اصفهان با تمام مشکلاتی که دارند، همچنان بسیار فعال و خوب فعالیت می‌کنند؛ مسئولان هم باید از این فعالان حمایت کنند و شرایط تسهیل کارکرد آنها را فراهم کنند.

فریادهای فعالان بخش خصوصی شنیده نمی‌شود

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: صنعت نساجی اصفهان هنوز می‌تواند به عنوان مهد صنعت نساجی کشور مطرح باشد.

مجتبی ملا‌احمدی با تاکید بر اینکه مسئولان می دانند ریشه و علل مشکلات گریبانگیر حوزه صنعت چیست، اما اقدامی انجام نمی‌دهند، افزود: شعارهای خوبی از سوی مطرح می شود اما اراده‌ای که باید برای قدرت گرفتن بخش خصوصی وجود داشته باشد، مشاهده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فریادهای فعالان بخش خصوصی و بخش صنعت کشور شنیده نمی شود، تصریح کرد: نیاز به هم افزایی در جمع مسئولان داریم تا این مشکلات مرتفع شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: مدیران بخش خصوصی در شرایطی که باید در کارخانه‌ها و شرکت‌های خود برای ارتقای کیفیت و افزایش کمیت تولید وقت بگذارند، مجبور هستند که در ادارات دولتی دنبال نامه ها و امور پیش پا افتاده بدوند.

به گفته وی، مدیران دولتی می دانند تا زمانی که بخش خصوصی در اقتصاد نقش اساسی ایفا نکند، شرایط نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روز به روز بدتر می شود و آنوقت ستادهای ویژه و کارگروه ها هم کاری از پیش نخواهند برد.

بخش خصوصی، همه کاره صنعت نساجی باشد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: نساجی اصفهان در سال‌های اخیر دوران بدی را گذرانده است؛ البته اکنون ظرفیت‌ها فعال شده‌اند و توسعه پیدا کرده اند که حاصل زحمت آنها بوده است.

گلنار نصراللهی با بیان اینکه بازسازی کارخانجات نساجی در دستور کار قرار گرفته و بخش نساجی پس از آغاز این بازسازی‌ها پیشرفت کرده است، افزود: نساجی برای پیشرفت باید انعطاف داشته باشد و بخش خصوصی هم بیش از بخش دولتی انعطاف پذیر است؛ بنابراین نساجی باید توسط بخش خصوصی اداره شود.

وی با تاکید بر اینکه تجارت باید در خدمت تولید باشد نه تولید در خدمت تجارت، ادامه داد: با دستور اکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، سه معاونت وزارتخانه موظف شده‌اند طرح‌های نوسازی و بهسازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در بازسازی‌ها هم، صنعت نساجی در اولویت است.

تاثیر بالای نمایشگاه در توسعه صنعت نساجی

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست تاثیر برگزاری نمایشگاه در توسعه صنعت نساجی را بسیار بالا دانست و گفت: اصفهان موفق شده گام‌های مهمی در حوزه صنعت نمایشگاهی بردارد و در این زمینه، برگزاری نمایشگاه صنعت نساجی گامی روبه جلو بوده است.

افسانه محرابی افزود: تعاملاتی با گمرک، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و... داشته‌ایم تا مشکلات فعالان صنعت نساجی برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت نساجی هم سرمایه‌بری پایینی دارد و هم از ارزآوری بالایی برخوردار است، ادامه داد: این صنعت همیشه تاثیر بسیار زیادی در توسعه و رشد اقتصادی کشورها داشته است.

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه آینده صنعت نساجی بسیار امیدوار کننده است و تلاش می‌کنیم پیشرفت این صنعت را تسریع کنیم، تاکید کرد: صنعت نساجی می‌تواند مشکلات مرتبط با بیکاری و رونق اقتصادی را مرتفع کند. فقط باید شرایطی ایجاد شود که برای بهبود شرایط فعالان این صنعت، برنامه‌ریزی شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز