اولین نشست تخصص معماری هتل ها در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

​اصفهان قفل گردشگری کشور است

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۴:۳۷:۳۳
کد خبر: ۶۸۰۲۹۲
​اصفهان قفل گردشگری کشور است
نخستین نشست تخصص معماری هتل ها با حضور جمعی از صاحبنظران، مدیران استانی، فعالان اقتصادی و سرمایه گذران بخش گردشگری و هتلداری و با هدف بهره‌مندی از دانش معماری در جهت ارتقاء طراحی هتل‌ها در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش برنا از اصفهان، محمد رضا رجالی رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در آغاز این نشست با بیان اهمیت نقش توسعه گردشگری در توسعه پایدار و اقتصاد استان و کشور گفت: بدون شک صنعت توریسم می تواند در آینده جایگزین نفت گردد. وی اصفهان را قفل گردشگری کشور دانست و تصریح کرد: بدون شک با توجه به اینکه اغلب گردشگران خارجی، بازدید از فضاهای تاریخی اصفهان را در برنامه سفر خود قرار خواهند داد، کمبود هتل در اصفهان در میزان ورود گردشگر به کشور بسیار تاثیر گذار خواهد بود که باید با تعامل بخش های خصوصی و دولتی مشکل کمبود هتل ها در این شهر مرتفع گردد.

رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان با تشریح دلایل ورود اتاق بازرگانی اصفهان به مبحث گردشگری و تاسیس کمیسیون گردشگری و برند شهری افزود:  صنعت گردشگری بهترین مزیت استان اصفهان در جهت اشتغال‌زایی وایجاد توسعه پایدار است و در چشم انداز توسعه کشور و افق 1404، سالانه حضور بیش از 20 میلیون گردشگر در کشور پیش بینی شده است که تحقق این مهم مستلزم نگاه ویژه به این صنعت سبز و سرمایه گذاری مناسب در توسعه هتل ها و اماکن اقامتی و همچنین توسعه زیرساخت های گردشگری استان و کشور است.

محمد رضا رجالی تدوین برند شهری اصفهان را یکی از اقدامات مهم اتاق بازرگانی بازرگانی در حوزه گردشگری عنوان و تصریح کرد: با پیگیری ها و تعامل اتاق بازرگانی با شورای اسلامی شهر اصفهان مقرر شد به منظور توسعه هتل سازی در این شهر، عوارض ساخت هتل به صفر رسیده و همچنین امکان تغییر کاربری ساختمان های مسکونی به مهمانسرا ها و هتل ها تسهیل گردد.

  

مکتب هتل سازی اصفهان را ارائه دهیم 

فریون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این نشست گفت: در هتل سازی باید به ایجاد هویت معماری توجه ویژه ای داشته و هویت اسلامی - ایرانی مد نظر قرار گیرد و به همین منظور باید مکتب هتل سازی ایران و اصفهان را به جهان عرضه نماییم.

وی تصریح کرد: علیرغم دیدگاه های معمول که هتلداری را یک مقوله غربی می داند، کاروانسراهای ما در گذشته تجلی فرهنگ میهمان نوازی (hospitality) است که در آن به تمامی نیازهای مسافران و میهمانان پرداخته شده و نمونه مطلوبی از صنعت هتلداری در اعصار گذشته بوده است.

الهیاری افزود:  گرچه ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری اصفهان‌ وجود دارد و رشد قابل ملاحظه‌این بخش را در سال‌های گذشته شاهد بودیم، اما هنوز آمار گردشگری اصفهان قابل عرضه در جهان نیست و به همین دلیل باید به احداث‌ هتل‌های جدید سرعت ببخشیم و در این شتاب نباید معماری این هتل‌ها و هویت معماری ایرانی را از یاد ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های موجود استفاده از سازه‌ها و خانه‌های تاریخی است که متاسفانه در گذشته  صاحبان خانه‌های تاریخی در اصفهان فکر‌ می‌کردند این خانه ها، سازه‌های سرباری هستند که با وجود آن ها نمی‌توان به رشد و‌ توسعه رسید، اما‌ امروز همه می دانیم که خانه های تاریخی می‌تواند موتور توسعه شهر و منبع درآمدزایی بی نظیری  باشد؛ هرچند این تفکر گذشته سبب از بین رفتن بسیاری از خانه های تاریخی شده است.

 

اصفهان باید به اصالت خویش بازگردد

قدرت‌الله نوروزی ، شهردار اصفهان در این نشست با بیان اینکه شهر اصفهان هم از بستر مناسبی برای توسعه گردشگری برخوردار است و هم اینکه دولت دوازدهم حمایت ویژه ای از توسعه شهری و احیای بافت فرسوده آن خواهد داشت، تصریح کرد: باید اصفهان را برای عنوان شهر خلاق و جهانی آماده سازیم و تلاش نماییم این شهر به اصالت خویش بازگردد.   

وی در پاسخ به انتقادات یکی از سخنرانان این نشست از عملکرد شهرداری اصفهان گفت: بسیاری از این اشتباهات در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده است اما نباید بگذاریم تخریب اصفهان ادامه پیدا کند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: شهر اصفهان باید به امر هتل سازی در بافت فرسوده توجه بیشتری داشته باشد چون این شهر دارای بیشترین بافت فرسوده است.

نوروزی تاکید کرد: مثلث دولت، شهرداری به عنوان نهادی عمومی و بخش خصوصی باید برای رفع مشکلات دست در دست یکدیگر  و برای توسعه شهر تلاش نمایند.

وی افزود: صنعت گردشگری با فرهنگ، جامعه و اقتصاد در ارتباط است و باید تعامل و ‌تعادلی بین این بخش‌ها ایجاد نماییم.

 

ضرورت استفاده از عایق های حرارتی در ساخت هتل

محمدتقی رضایی حریری،عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز در این نشست توجه بیشتر به مدیریت مصرف انرژی در هتل ها را خواستار شد و افزود: طراحی هتل ها باید بگونه ای باشد که ضمن ایجاد رفاه برای میهمانان، بتوان با استفاده از عایق های حرارتی در کاهش هزینه های انرژی و همچنین کمک به حفظ محیط زیست بهره برد.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن قانون عایق بندی ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی در کشور، عایق بندی ساختمان را سبب کاهش هزینه مصرف انرژی، صرفه جویی در استفاده از متریال ساختمانی، کاهش وزن ساختمان ها و اهمچنین افزایش عمر بناها دانست و افزود: هتل ها می توانند علاوه بر عایق بندی حرارتی از سلول های خورشیدی و انرژی گرمایی زمین نیز برای کاهش هزینه های انرژی و همچنین کمک به حفظ محیط زیست استفاده نمایند.

 

افراد بی سلیقه در حوزه گردشگری ورود نکنند

فرهاد احمدی،  عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست  با بیان اینکه در طراحی و معماری هتلها، اسکان مسافران مساله اصلی نیست بلکه خاطره برانگیختن برای مسافران اولویت اول است تاکید کرد: با توجه به نقش سلایق و کیفیت برخورد در جزء جزء موارد یک هتل در رضایتمندی مسافران، ضروری است افراد بی سلیقه در حوزه گردشگری ورود نکنند.

طراح مجموعه فرهنگی فرشچیان بازسازی خانه های قدیمی و تبدیل آن به هتل را یکی از ظرفیت های مناسب سرمایه گذاری در شهر اصفهان دانست و افزود: خوشبختانه در شهرهای تاریخی یزد و کاشان شاهد تجربه های موفقی در این زمینه بودیم و  شهر اصفهان نیز به واسطه برخورداری از ظرفیتی بی نظیر تاریخی و فرهنگی می تواند بستر مناسبی برای توسعه خانه های تاریخی و تبدیل آن به هتل باشد.

 

الگوی توسعه هتل ها بسیار مهم است

محمد رضا هل‌فروش، استاد دانشگاه فنی وین با اشاره به اهمیت وجود الگوی توسعه ای یک هتل گفت: لازمه توسعه و ساخت یک هتل وجود یک مدیر پروژه کارآمد است و گام های توسعه یک هتل باید از مرحله اول آغاز شود.

وی توسعه هتل را دارای ابعاد گسترده ای دانست و مراحل آن را مرحله قبل از شروع پروژه، مرحله شرع پروژه با مدیریت پروژه، مرحله فرآیند طراحی، مرحله ساخت و مدیریت پروژه در مرحله افتتاح هتل (operating)عنوان کرد.

استاد دانشگاه فنی وین در ادامه تاکید کرد: بازاریابی هتل ها باید از مرحله اول آغاز شود.

لازم به ذکر است این نشست تخصصی با همت جهاد دانشگاهی اصفهان و با همکاری کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان  برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز