استاندار اصفهان:

حل مشکلات کلانشهرها با جلب مشارکت بخش خصوصی و بازگشت به منابع شهری

۱۳۹۶/۱۲/۱۱ - ۱۸:۱۰:۱۹
کد خبر: ۶۸۳۸۱۹
حل مشکلات کلانشهرها با جلب مشارکت بخش خصوصی و بازگشت به منابع شهری
استاندار اصفهان گفت: یکی از نهادهایی که حقوق شهروندی در آن باید به طور حتم رعایت شود، شهرداری ها هستند؛ حمل و نقل و سهولت تردد شهروندان، زیبایی اماکن، آرامش شهر در ابعاد مختلف روانی، اجتماعی و فیزیکی از مصادیق حقوق شهروندی است که شهرداران، مسوول اجرای آن بوده و مسوولیت هیچ دستگاهی به اندازه شهرداری تا این اندازه با حقوق شهروندی مرتبط نیست.

به گزارش برنا از  اصفهان، محسن مهرعلیزاده در نود و پنجمین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور با اشاره به مقوله حکمرانی خوب و با بیان اینکه نخستین اصل در حکمرانی خوب، جلب مشارکت مردم است، تصریح کرد: مشارکت مردم در اجرا، مسایل را تسهیل کرده و رضایت مردم را در پی دارد؛ چنانچه امروزه در دنیا زمینه سازی برای توسعه متوازن و پایدار جوامع به عنوان یک تئوری ارزشمند مطرح است.

وی با بیان این که مسائل زیست محیطی، آلایندگی ها، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو از معضلات اصلی شهرداری ها است، افزود: کلانشهرهای کشور باید از تهران درس بگیرند زیرا طولی نمی کشد که آنها نیز از بُعد ترافیک و پیچیدن ماشین ها در هم به شهری مانند تهران تبدیل می شوند. از سوی دیگر در بخش مالی نیز بدهی های انباشته که به اندازه بودجه سه سال شهرداری تهران است، معضلات دیگری را برای این شهر به وجود آورده است.

استاندار اصفهان با اعلام این که مقصود از این حرف، زیر سؤال بردن زحمات مدیران قبلی نیست، اظهار داشت: نوع هزینه ها و شفاف نبودن آن ها، اقدامات سلیقه ای، بی برنامگی هزینه ها بدون محاسبه دقیق و فنی، اجرای پروژه ها بر اساس انگیزه شخصی و یا با مقاصد خاص از مشکلاتی است که در دوره های گذشته وجود داشته و شهرداران فعلی میراث داران آن هستند.

مهرعلیزاده بازگشت به منابع شهری با توجه به خالی بودن دست دولت را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید به منابع داخلی، فکری و ایده‌های خود بازگردیم و با برنامه‌ریزی، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. به عنوان مثال راه اندازی سه یا چهار مرکز خرید در ورودی مترو حرکت ارزشمندی بوده و با جذب سرمایه گذار خصوصی باعث بازگشت هزینه برای تکمیل مترو خواهد شد.

وی ادامه داد: سند آسیب شناسی کلانشهرها در بخش فرهنگی-اجتماعی می تواند در ارتقاء گردشگری در حوزه های مختلف سلامت، مذهبی، فرهنگی، تاریخی و ترویج میراث معنوی شهرها مؤثر باشد، همچنین توجه ویژه به محیط زیست و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی با اجرای پروژه‌هایی غیر از مترو که در اصفهان برای نخستین بار آغاز خواهد شد و نیز برنامه‌ریزی ویژه برای جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم به ویژه در بخش خصوصی و به منظور سرمایه گذاری، سه راهکار و پیشنهادی است که می‌تواند در توسعه کلانشهرها مؤثر باشد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان یکی از گزینه های برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در کنار کیش و تهران بود و بر همین اساس، احداث سالن اجلاس سران در این شهر آغاز شد که هم اکنون در برخی قسمت ها به حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و نزدیک به هزار میلیارد دیگر برای تکمیل بخش های مختلف آن نیاز است که البته اخذ این بودجه از دولت در شرایط کنونی، غیرممکن است. از این رو در نظر داریم با استفاده از ظرفیت خواهرخوانده ها، نشست های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و پزشکی را در اصفهان برگزار کنیم تا با تبدیل شدن این سالن به یک سالن بین المللی، درآمد ارزی ایجاد شده و بخش خصوصی برای تکمیل این سالن، ترغیب شود.

مهرعلیزاده اضافه کرد: در حال ارایه زمینه های جدیدی برای مشارکت بخش خصوصی هستیم. در این مسیر با احیای روابط بین الملل در استانداری و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی می توانیم پروژه مرکز همایش های بین المللی را تکمیل و این مرکز را به محلی برای برگزاری اجلاس های بین المللی و همایش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل کنیم.  

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز