شهردار اصفهان در آیین هفته درختکاری تأکید کرد:

توسعه فضای سبز شهری با سیاست های کاهش مصرف آب

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۶:۵۴:۵۴
کد خبر: ۶۸۵۸۷۷
توسعه فضای سبز شهری با سیاست های کاهش مصرف آب
شهردار اصفهان گفت: با حمایت از محیط زیست و توسعه درختکاری و فضای سبز می توانیم ریه و مسیر تنفس زمین را پاک کنیم.

به گزارش برنا از اصفهان، قدرت الله نوروزی در آیین روز درختکاری که در محل بوستان کوهستانی اشراق (کوه نخودی) با حضور خانواده شهدای شهرداری، اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری، فعالان محیط زیستی و اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به این که درختان ریه های زمین و مظهر حیات هستند، اظهار کرد: تنفس بهتر رمز ادامه حیات انسان ها بر روی زمین است.

وی افزود: شهروندان با کاشتن درخت، مدیران با سیاستگذاری شیوه آبیاری صحیح و کاشت گونه های گیاهی مقاوم در مقابل کم آبی و استفاده از فضای سبز می توانند به طبیعت و بشر کمک کنند.

نوروزی در ادامه صحبت های خود به اجرای فاز سوم بوستان کوهستانی اشراق و کوه نخودی و بهره برداری از دو فاز یک و دو این مجموعه اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از فاز سوم کوه نخودی این محل به مکانی تفریحی مانند کوه صفه و حتی بهتر از آن تبدیل خواهد شد و آینده ای روشن برای این نقطه شهر ترسیم شده است.

وی تأکید کرد: کوه نخودی در شرق اصفهان، مانند دیواری قوی در مقابل تهدیدهای زیست محیطی و سنگر سربازان محیط زیست شهری است که می تواند ریزدانه ها و ریزگردها را شکار و همچون دژی مستحکم در برابر تهدیدها مقاومت کند.

شهروندان باید در زمینه توسعه فضای سبز همکاری و تلاش کنند

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در ادامه این مراسم با اشاره به لزوم ترویج " اندیشه سبز" به منظور حراست از محیط زیست اذعان داشت: کوه نخودی دارای ظرفیت و پتانسیل های بالقوه ای در این زمینه  است و اگر اندیشه سبز تحقق یابد و این طرح ها به صورت موثر و مستمر اجرا شود، شاهد گردشگران در این مکان خواهیم بود.  

حیدر قاسمی اذعان داشت: لازم است به سبزینگی روح، اندیشه و طبیعت پرداخته شود تا مشکلات کنونی برطرف شود.  

وی همکاری و مشارکت مردم در حفظ و توسعه فضای سبز شهری را مهم دانست و تصریح کرد: شهروندان باید در زمینه توسعه فضای سبز و تلطیف آن همکاری و تلاش کنند تا با مدیریت درست در شرایط خشکسالی و کم آبی بحران های فرا رو را پشت سر بگذاریم.   

معاون خدمات شهری شهرداری اظهار امیدواری کرد: با توجه به این که فضای سبز تنفس گاه شهر است با همیاری و همراهی شهروندان در راستای حفظ و توسعه آن اقدام خواهیم کرد.  

  تامین منابع آب مورد نیاز برای کاشت و افزایش درختان ثمربخش

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در ادامه این مراسم گفت: اولویت درختکاری در اصفهان با توجه به خشکسالی حاکم و نیز اقلیم آب و هوا کاشت گونه های گیاهی مقاوم در مقابل کم آبی است و امروز با سیاست های حاکم به دنبال توسعه فضای سبز و درختکاری به شرط کاهش مصرف آب و حفظ حیات درختان قدیمی هستیم.

فروغ مرتضایی نژاد در خصوص تامین منابع آب مورد نیاز برای کاشت و افزایش درختان ثمربخش گفت: به دنبال کاهش مصرف آب و صرفه جویی و نیز استفاده از پساب فاضلاب هستیم و راهکارهای تخصصی در دست بررسی است.

اصول خشک منظرسازی در فضای سبز اصفهان اجرا می شود

برخی انتقادها به دلیل کم اطلاعی است

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در راستای اصول " خشک منظر سازی" و با توجه به کمبود آب و شرایط اقلیمی اصفهان، هیچ گونه گیاهی با نیاز آبی زیاد در طرح های توسعه ای فضای سبز اصفهان، کاشت نخواهد شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، فروغ مرتضایی نژاد در جمع خبرنگاران در خصوص کاشت درختانی از گونه‌های گیاهی مقاوم، سازگار و ماندگار در بوستان 21 هزار مترمربعی منطقه 7 شهرداری اصفهان افزود: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری در نظر دارد طرح های توسعه فضای سبز را بر مبنای طرح " اصول خشک منظر سازی " و انتخاب گیاهانی با نیاز آبی کم، اجرا کند. این در حالی است که برخی افراد کم اطلاع از موضوعات تخصصی فضای سبز، این موضوع را مورد انتقاد قرار دادند در صورتی که بر اساس اصول علمی، در این بوستان به جای چمن از گونه های پایدار استفاده شده است.

وی با اشاره به این که طرح اصول خشک منظرسازی و استفاده از گونه های کم آب و مقاوم در برابر بیماری ها و آفات، موضوعی کاملاً تخصصی است اذعان داشت: از امسال و در سال های آتی هیچ گونه گیاهی با نیاز آبی بسیار در طرح های توسعه ای فضای سبز شهر اصفهان کاشته نخواهد شد و حتی در مورد چمن ها نیز چمن های با مصرف کم کاشته می شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، کاشت درختانی از گونه‌های گیاهی مقاوم، سازگار و ماندگار در شرایط اقلیمی اصفهان در بوستان 21 هزار مترمربعی منطقه 7 را از منظر تخصصی، حرکتی قابل تحسین دانست و تصریح کرد: در این بوستان از چمن که نیاز آبی قابل توجهی دارد استفاده نشده اما در مراحل بعدی از گونه های چمن مقاوم استفاده خواهد شد تا از لحاظ سیما و منظر شهری نیز تکمیل شود.

وی به گلایه شهروندان در رابطه با کاشت گونه های پر مصرف در بحران آبی اشاره و بیان کرد: خوشبختانه این فرهنگ سازی انجام شده و این موضوع اکنون مطالبه ای از سوی مردم است.

مرتضایی نژاد تأکید کرد: در طرح های توسعه فضای سبز شهر، چمن هایی با نیاز آبی کم و با نظارت سازمان پارک ها در سطح  بوستان ها و پروژه ها کاشته می شود.

گفتنی است شعار هفته درختکاری امسال، حفظ درخت، تداوم حیات و رویکرد آن کاشت نهال گونه های مقاوم به کم آبی و سازگار با شرایط اقلیمی است. در این مراسم 55 نهال به یاد 55 شهید از خانواده شهدای شهرداری کاشته شد. این نهال ها از 7 گونه مقاوم به کم آبی انتخاب شده اند.

لازم به ذکر است دلیل انتخاب بوستان کوهستانی اشراق (کوه نخودی) برای درختکاری نمادین امسال، این است که شهر اصفهان از سمت شرق با ریزگردها مواجه است و این منطقه، منطقه بحران و تهدید اصفهان به شمار می آید؛ درختکاری در کوه نخودی، بخشی از این تهدید را مرتفع می کند. برای این منطقه کاشت 10 هزار اصله نهال در چند فاز هدف گذاری شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز