افتتاح "اولین مرکز پرنده نگری ایران" در اصفهان

لذت تماشای پرندگان در منطقه گردشگری صفه فراهم شد

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۱۱:۱۸:۳۱
کد خبر: ۶۸۹۲۵۳
لذت تماشای پرندگان در منطقه گردشگری صفه فراهم شد
پرنده نگری شاخه ای از اکوتوریسم است که در آن، گردشگران با دوربین های دوچشمی و کتاب های راهنما، در مناطق طبیعی و فضای سبز شهری به مشاهده پرندگان پرداخته و از تماشا و ثبت آن ها لذت میبرند. لازم به ذکر است پرنده نگری فعالیتی تفریحی است که گرچه در برخی کشور ها سال ها به آن پرداخته شده، اما در کشور ما عمر چندانی ندارد.

به گزارش برنا از اصفهان، کشور ایران با دارا بودن ۵۴۸ گونه پرنده، کشوری غنی از لحاظ تعداد گونه های پرندگان محسوب میگردد. در استان اصفهان تعداد ۲۹۶ گونه پرنده زیست میکند که از این میان نزدیک به ۱۵۰ گونه در محدوده شهر اصفهان و حومه ی آن قابل مشاهده هستند. شهر اصفهان با دارا بودن زیستگاه های مختلف و شرایط مطلوب و در کنار فرهنگ حیوان دوستی مردم خود، شهری با ظرفیت بالا برای توسعه پرنده نگری محسوب میگردد.

مرکز پرنده نگری اصفهان حاصل همکاری شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان (وابسته به شهرداری اصفهان) و انجمن پرنده شناسان آوای بوم است.

در آیین گشایش اولین مرکز پرنده نگری کشور، علی معینی ریاست شرکت تفریحی گردشگری سپاهان، به بیان گزارشی از روند احداث مجموعه پرداخت و در ادامه بیان کرد که پرنده نگری در آینده با حمایت این شرکت در مکان های دیگر شهر نیز توسعه خواهد یافت و فعالیت های آن در آینده چشمگیر خواهد بود.

در ادامه مهسا هاشمی، از انجمن پرنده شناسان آوای بوم به توضیحاتی در ارتباط با پرنده نگری پرداخت و به حضار در ارتباط با مکان های مرتبط با پرنده نگری توضیحاتی ارائه داد. از جمله صحبت های ایشان، معرفی برج ها، باشگاه ها و سایت های پرنده نگری فعال در ایران بود.

مهدی مقدری، سخنگوی محترم شورای اسلامی شهر اصفهان در سخنرانی خود ضمن ابراز خوشحالی از همکاری ارگان های دولتی و سازمان های مردم نهاد، بیان کردند که روز افتتاح مرکز پرنده نگری اصفهان بهترین روز کاری ایشان در دوران فعلی شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است.

وی اظهار داشت: شورای اسلامی شهر اصفهان آماده پذیرش نقد ها و پیشنهادات فعالان عرصه محیط زیست است و مرکز پرنده نگری اصفهان نمادی از تعامل میان سازمان های مردم نهاد و مجموعه ی شهرداری می باشد.

مقدری، در سخنان خو خبر تعطیل شدن باغ وحش اصفهان را به فعالان محیط زیست دادند.

 ایمان ابراهیمی، مدیر عامل پرنده شناسان آوای بوم در ادامه از ظرفیت های ایران و اصفهان در زمینه توسعه پرنده نگری سخن گفت. وی خاطرنشان کرد: پرنده نگری می تواند پل ارتباطی بسیار مستحکم و زیبایی باشد میان مردمی که در زندگی شهری غرق شده اند و طبیعتی که هر روز بیش از پیش فراموش می شود.

 ابراهیمی در ادامه با بیان مثال هایی از دیگر کشور ها، توضیحاتی را در ارتباط با ظرفیت پرنده نگری برای جذب گردشگران، درآمد زایی و توسعه ارائه داد.

در انتها دکتر رحمان دانیالی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ضمن قدردانی از مجموعه شهرداری، شورای اسلامی شهر اصفهان، شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی اصفهان و انجمن پرنده شناسان آوای بوم، ابراز امیدواری کرد که فعالیت های آموزشی و ترویجی پرنده نگری در شهر توسعه یابد. ایشان همچنین از داشته های طبیعی استان در زمینه تنوع زیستی گزارشی را ارائه دادند و بیان داشتند که حفاظت از گونه های زیستی، مسلزم شناساندن آن ها به مردم و جذب حمایت و علاقه شهروندان است.

در انتها سپهر سلیمی و آقای سلطانی به عنوان کنشگران مطرح در زمینه حقوق حیوانات و محیط زیست، رسماً “مرکز پرنده نگری اصفهان” را افتتاح نموند.

مرکز پرنده نگری اصفهان در منطقه نمونه گردشگری صفه، جنب تله کابین صفه قرار دارد و همه روزه آماده خدمات رسانی به شهروندان است. از جمله فعالیت های این مرکز، تور های نیم روزه میباشد که شهروندان میتوانند در ساعات ابتدایی صبح و ساعات قبل از غروب به این مرکز مراجعه کرده و با دریافت دوربین دوچشمی مخصوص پرنده نگری، به همراه راهنمای پرنده نگری به کوهپیمایی و تماشای پرندگان بپردازند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز