کاهش ۶۵ درصدی بارش ها در سال آبی جاری در حوضه زاینده رود

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۱۴:۱۰:۲۷
کد خبر: ۶۹۲۷۶۸
کاهش ۶۵ درصدی بارش ها در سال آبی جاری در حوضه زاینده رود
محسن مهرعلیزاده در جریان سفر به شرق اصفهان که با قدردانی مردم این منطقه از اقدامات استاندار اصفهان همراه بود، با اشاره به کاهش ۶۵ درصدی بارش ها در سال آبی جاری در حوضه زاینده رود، اظهارداشت: صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب شرب و صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب در بخش صنعت ضروری است.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر محسن مهرعلیزاده در جریان سفر به شرق اصفهان در جمع پرشور مردم صمیمی و کشاورزان پرتلاش شهر های ورزنه، اژیه و زیار در منطقه شرق اصفهان ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و نوروز باستانی و قدردانی از تدین، ولایتمداری و قناعت مردم این مناطق، به میزان بارش ها اشاره کرد و اظهارداشت: میزان بارش ها در سال آبی جاری افزون بر ۶۵ درصد در حوضه آبریز زاینده رود کاهش داشته و تنها ۳۵ درصد منابع آبی فعال است.

استانداراصفهان با بیان اینکه با توجه به این شرایط تخصیص آب برای کشت بهاره کشاورزان شرق اصفهان میسر نشد، افزود: این امر می طلبد که تهمیدات ویژه ای برای مردم و بویژه کشاورزان این خطه اندیشیده شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه امسال باید بتوان از نظر شرب به صورت حداقلی آب را ارائه کرد، افزود: مردم و شهروندان اصفهان باید حداقل ۲۰ درصد صرفه جویی در آب داشته باشند و باتوجه به کاهش شدید بارش ها در سال آبی جاری، سهم آب شُرب استان های اصفهان و یزد از حوضه آبریز زاینده در سال آبی جاری ۱۰ درصد کاهش می یابد.

استاندار اصفهان ادامه داد: صنایع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به دلیل استفاده از منابع آبی مکلف شدند که تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای اطراف این صنایع را با هزینه خود احداث کنند تا آب مورد نیاز این صنایع از طریق پساب فاضلاب این شهرها تامین شود و همچنین در سال جاری باید ۲۵ درصد در مصرف آب خود صرفه جویی داشته باشند.

وی بابیان اینکه در مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی تاکید شده است که صنایع پر آب بر باید مبالغی را برای اجرای طرح های آبی از جمله طرح سازگاری با کم آبی به حساب ویژه بپردازند، افزود: خوشبختانه تاکنون اعتبار خوبی فراتر از آنچه قبلا گفته شده بود، برای اجرای احداث سد تونل سوم کوهرنگ جذب شده است و بزودی احداث سد شروع خواهد شد.

محسن مهرعلیزاده در ادامه افزود: برای احداث تصفیه خانه ای مجهز در شرق اصفهان برنامه ریزی شده است که با استفاده از پساب این تصفیه خانه می توان بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی این منطقه را تامین کرد.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه باید روش‌های جدیدی را برای کشاورزی راه اندازی کنیم که با یک هفتم روش های غرق آبی بتوانند کشت و کار انجام داد، تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز مکلف شده است تا امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از شیوه های نوین آبیاری در شرق اصفهان را تامین کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: با استفاده از این امکانات و تجهیزات، بهره وری در کشاورزی این منطقه افزایش و مصرف آب نیز کاهش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: آیندگان از ما انتظار دارند و ما باید از اکنون آینده نگری داشته باشیم و طرح های اساسی بلند مدت اجرا کنیم، کما اینکه متاسفانه در دو دهه گذشته با وجود کاهش تدریجی نزولات انجام نشده است.

گفتنی است مردم شرق اصفهان نیز ضمن تشکر و قدردانی صمیمانه، از اقدامات استاندار اصفهان در زمینه آب حمایت کردند.

شایان ذکر است استاندار اصفهان بزودی به سایر شهرها و مناطقی که تنش آبی شدید داشته اند سفر خواهد کرد و با کشاورزان آن مناطق نیز دیدار و گفتگو خواهد نمود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز