استاندار اصفهان اعلام کرد:

بانک ها باید تسهیلات ارزان قیمت و امکانات لازم را برای کشاورزان فراهم کنند

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۱۴:۳۷:۵۴
کد خبر: ۶۹۷۰۸۲
بانک ها باید تسهیلات ارزان قیمت و امکانات لازم را برای کشاورزان فراهم کنند
مهرعلیزاده با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری، اظهارداشت: بانک ها باید تسهیلات ارزان قیمت و امکانات لازم را برای کشاورزان فراهم کنند.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر محسن مهرعلیزاده در اجتماع کم نظیر مردم فهیم و کشاورزان پرتلاش شهرستان لنجان در مصلای زرین شهر یکی از اقدامات خوب مدیریت استان را به‌کارگیری یک فرماندار جوان، مردمی و پرامید در شهرستان لنجان عنوان کرد و اظهارداشت: امیدواریم که بخش عمده‌ای از مشکلات برجای‌مانده از دوره گذشته در شهرستان لنجان مرتفع گردد چرا که با توجه به عملکرد فرماندار لنجان و بررسی گزارش‌های اخیر منطقه به‌ صراحت می‌توان گفت که تمام مشکلات قابل‌حل شدن است اما به خاطر این‌که مدتی از زمان آن می‌گذرد قدری پیچیده شده است.

استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه امروز مساله آب اصفهان موضوع روز در سطح دولت است و در جلسات مختلفی که با رییس جمهور، معاون اول و وزرا برگزار شده این مساله مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: احیای زاینده‌رود یک کار بر جای‌ مانده از گذشته و در سطح ملی است و باید با یک نگاه فرامنطقه‌ای برای حل آن اقدام کرد.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه بدون شک زاینده‌رود نقش ستون فقرات سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد را ایفا می‌کند و ضروری است تا این ستون پاینده و برقرار باشد، اظهارداشت: روز گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برخی از وزرا راهکارهای خود را در خصوص کم‌آبی در منطقه ارائه دادند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ورودی سد زاینده رود که پارسال حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب بود هم اکنون به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است، تصریح کرد: میانگین ورودی سد زاینده رود در ۵۰ سال گذشته از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب به چهارصد میلیون رسیده و این درحالیست که ۳۲۰ میلیون متر مکعب برای آب شرب و ۶۰ میلیون متر مکعب برای صنعت استفاده می شود.

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه با توجه به این کمبود، کاهش ورودی به آب یزد و کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب صنعت در دستور کار قرار گرفته است، افزود: صنایع بزرگ در منطقه را مکلف کردیم که بخش عمده‌ای از آب موردنیاز خود را از پساب فاضلاب شهرهای هم‌جوار تهیه کنند و به همان میزان استفاده از پساب، میزان استفاده از منابع آبی موجود را کاهش دهند و در تلاشیم که در سال جاری صنعت نیز ضربه نخورد و اشتغال های ایجاد شده توسط ذوب آهن و فولاد مبارکه حفظ شود.

استاندار اصفهان بر ضرورت کاهش مصرف آب در صنایعی نظیر ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه تاکید کرد و افزود: مصرف آب در بخش صنعت فولاد مبارکه از ۴۵ میلیون به ۲۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه هزینه تغییر الگوی کشت و آموزش کشاورزان بر عهده دولت است، یادآور شد: بانک ها باید تسهیلات ارزان قیمت و امکانات لازم را برای کشاورزان فراهم کنند چون در برخی کشت ها با یک دهم مصرف آب می توان همان معیشت را داشته باشند.

استاندار اصفهان مقابله با پدیده ریزگردها را از دیگر چالش‌های پیش رو در استان برشمرد و افزود: در صورت عدم مقابله با این چالش پدیده ریزگردهای آلوده کل استان اصفهان را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد و باید پساب‌ها جمع‌آوری و تصفیه شوند تا بخشی برای کشاورزی به شرق اصفهان و بخش دیگری از آن به تالاب گاوخونی منتقل شود.

مهرعلیزاده از آغاز بکار پیمانکار تونل سوم خبر داد و افزود: فولاد مبارکه با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان در اجرای این طرح مشارکت می کند.

استاندار اصفهان با اشاره به برنامه دشمنان انقلاب برای سوء استفاده از مساله آب، اظهارداشت: دشمنان فکر می کنند با چند کانال تلگرامی مردم از انقلاب خود دست می کشند در حالی که انقلاب در عمق جان مردم نفوذ کرده است و مردمی که با اعتقاداتشان زندگی می‌کنند و همواره در صحنه سرنوشت‌ساز کشورمان نقش مؤثری داشته‌اند را نمی‌توان فریب داد و آن‌ها را از نظام و انقلاب جدا کرد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهارداشت: هرچند مساله آب در بحث های بین استانی همواره وجود دارد اما کسانی که واگرایی را تبدیل به همگرایی کنند در این مساله پیروز خواهند شد و باید واقعیت ها را صادقانه به مردم بگوییم.

محسن کوهکن با بیان اینکه حق آبه کشاورزان جزو حقوق مکتسبه است که نباید تضییع شود، یادآور شد: ۱۰ میلیارد تومان از مازاد درآمد بودجه را نمایندگان جهت تسریع در احداث تونل سوم به این پروژه اختصاص دادند.

وی اظهارداشت: کشاورزان لنجان مردمی با فرهنگ بالا هستند و لنجان اولین شهرستانی بود که زمین های کشاورزی را یکپارچه کرد و حدود ۱۰ سال پیشنهاد استفاده از پساب را به صنعت ارائه نمود.

گفتنی است در این سفر امام جمعه شهرستان، فرماندار شهرستان ، نماینده ی مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان کشاورزان استان ضمن حمایت از برنامه های مدیریت استان در خصوص کم آبی، از اقدامات استاندار اصفهان در این خصوص تقدیر نمودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز