دکتر سید رسول رنجبران-فعال اقتصادی

نگاهی به علل نوسان نرخ دلار

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۱۵:۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۹۷۱۲۸
نگاهی به علل نوسان نرخ دلار
اگر به واقعیت های موجود به عنوان فرض های حاکم بر جامعه توجه داشته باشیم بهتر می توانیم نوسانات اقتصادی کشور را که در این مدت اخیر در افزایش قیمت دلار و بهتر است گفته شود کاهش ارزش ریال نمایان شد، تحلیل نمائیم

به گزارش برنا از اصفهان، اگر به واقعیت های موجود به عنوان فرض های حاکم بر جامعه توجه داشته باشیم بهتر می توانیم نوسانات اقتصادی کشور را که در این مدت اخیر در افزایش قیمت دلار و بهتر است گفته شود کاهش ارزش ریال نمایان شد، تحلیل نمائیم:

- دولت های جمهوری اسلامی ایران در دوره های اخیر به  اندازه کافی کارآمد نبوده اند.

٢-هیچ یک از دولت ها برنامه های مدون منسجم پایدار که دولت بعدی بتواند آن را ادامه دهد نداشته اند.

٣-ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و به خصوص اقتصادی درستی نداشته و نداریم.

در کشوری که بیش از ۸۰ در صد از اقتصاد آن دولتی است چه انتظار بیهوده ای است که رشد و توسعه اتفاق بیفتد؟

در کشوری که منابع قدرت متعدد و  هم راستا نیستند به ویژه در حوزه اقتصاد ، چه انتطاری باید داشت؟!

لذا اگر حتی ارز از تمام دنیا به ایران وارد شود، تمامی منابع وارد شده تلف خواهد شد.

کما اینکه در سالهای با درآمدهای ارزی نتوانستیم در رشد اقتصادی کشور جهش ایجاد کنیم!

اینها عوامل مهمی در عدم توانایی اداره درست اقتصادی کشور است.در چنین فضائی دیگر نمی توان گفت عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها هستند!

یکی از راه های مدیریت نرخ ارز در دنیا روش« آزاد کنترل شده» می باشد که در عمل به معنای آن است که دولت به جز مواقعی که تعادل بر هم می خورد، دخالتی در روند بازار نمی کند و وارد عمل نمی شود. همانطور که می دانیم در چند سال اخیر، شعار های مقام معظم رهبری پیرامون مسائل اقتصادی بوده است اما چرا تغییرات اساسی حاصل نشده است؟

بایستی تیم های تحقیقاتی بررسی میدانی کنند تا دلایل این عدم تحقق تعیین گردد و نسخه شفابخش برای خروج از این دورهای باطل، پیچیده گردد و همه به آن گردن نهند.

یک فعال اقتصادی زمانی که طی چند روز به طور ناگهانی نرخ ارز نزدیک به ٤٠ درصد رشد می کند نمی تواند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد چرا که پیش بینی این افزایش در چنین زمان کوتاه را نکرده است.

امروز به تحلیل هایی نیاز داریم که واقعی و منطبق بر تحقیق های میدانی در جامعه ما باشد، ما نمی توانیم دستورالعمل های کشورهای دیگر را در کشور خود به کار گیریم.

لازمه حل مسائل ما، رسیدن جامعه به بلوغ فکری است و تا این مهم اتفاق نیفتد،راه صواب را پیدا نخواهیم کرد.

سابق بر این، مشتری مداری از ویژگی های مهم در بنگاه های اقتصادی محسوب می شد، ولی امروز آن را ذی نفع مداری  باید نامگذاری کرد؛ که گاهی افراد مصادیق را اشتباه پیدا می کنند و با نیت های سیاسی دست به اقدامات خیر می زنند.

بحث اخلاق مداری در انجام مسئولیت های اجتماعی بسیار مهم است. بعضی اقدامات افراد و سازمان ها در اثر ترس از اعمال قانون و به اجبار است اما در یک جامعه اخلاق مدار فعالیت هایی که رخ می دهد کاملاً داوطلبانه، دلخواه و بدون ترس از کنترل است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز