استاندار اصفهان:

آمریکا با آن همه ادعا در حالت انزواست/ آمار مسافران روسیه به ایران تقریباً صفر است

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۱۴:۴۶:۵۷
کد خبر: ۷۱۹۶۹۸
استاندار اصفهان گفت: آمریکا با آن همه ادعا در حال انزواست چراکه خودخواهی توأم با نادانی دارد و مردم کشورش نیز این رویه را نمی‌پذیرند.

به گزارش برنا از اصفهان، محسن مهرعلیزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  گفت : در دولت‌های نهم و دهم شرایط درآمدی و مالی خوبی داشتیم اما متاسفانه شرایط اقتصادی خوبی را تجربه نکردیم. شرایط فعلی اقتصادی کشور در روند پسابرجام، تصور همگان در داخل و خارج از کشور این بود که براساس یک عهدنامه بین‌المللی قرار است تعاملاتی در سطح جهان صورت گیرد و بدون هیچ تهدیدی ایران بتواند با همه کشورهای جهان روابط داشته باشد.

برجام اثرات خوبی در کشور داشت

وی افزود: برجام کار با ارزشی بود و اثرات خوبی نیز طی 2 سال در کشور داشت، اما به دلیل کارشکنی‌های آمریکا، هرگز اثرات واقعی خود را نداشت و در نهایت چندی پیش شاهد اعلام خروج آمریکا از برجام بودیم.

آمریکا به هر شیوه و بهانه ای به دنبال فشار بر جمهوری اسلامی است که این کار را با ابزار تحریم، تبلیغات سوء، اقدامات رسانه‌ای و پمپاژ ناامیدی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه این شیوه خاص حاکمان امروز کاخ سفید است تا فشار مضاعف بر ایران بگذارند و از ابعاد مختلف کشتیرانی، نفت، کالاها و ... جمهوری اسلامی را تحریم کنند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: بعد از 40 سال شدیدترین شرایط را لمس کرده‌ایم و دشمنان به طرق مختلف از همان ابتدای انقلاب اسلامی درصدد دشمنی با جمهوری اسلامی بودند و 8 سال جنگ را بر ما تحمیل کردند؛ دشمنان به قول خودش اقدامات بازدارنده کنند تا ایران را از سیطره منطقه‌ای محدود کنند اما در این کار موفق نشده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند از سیطره ایران در کشورهای منطقه جلوگیری کنند.

آمریکا با آن همه ادعا خود در انزواست

وی افزود: مزاحمت‌های دشمن شاید سرعت حرکت ما را کند، اما نمی‌تواند ما را از ادامه راهی که داریم بازدارد. در زمان تحریم‌ها در دولت‌های نهم و دهم پیشرفت‌های خوبی داشتیم و این زمان برای ما یک فرصت بود. آمریکا با آن همه ادعایی که دارد خود در حالت انزواست چراکه خودخواهی توأم با نادانی دارد و مردم این کشور هم این رویه را قبول نمی کنند. آمریکا ادعای دموکراسی می‌کند و خود پیرو آن نیست چراکه در یک پیمان بین‌المللی چند جانبه نمی‌تواند متعهد بماند.

می توانیم با اتکا به خود پیشرفت کنیم

وی تصریح کرد: فرصتی که هم‌اکنون برای ایران فراهم شده، فرصت اتکاء و توجه بیشتر به ظرفیت‌های خودمان شده تا بدون اتکا به درآمدهای نفتی بتوانیم با یافتن تکنولوژی‌های جدید و موقعیت‌های کشورمان پیشرفت کنیم؛ اگر در دلمان به بیرون وابستگی داشته باشیم در داخل ساخته نمی‌شویم، به عنوان مثال در جنگ تحمیلی نه تنها هیچ کشوری کمک‌مان نمی‌کرد، بلکه همه کشورهای جهان بر علیه جمهوری اسلامی بودند.

آمار مسافران روسیه به ایران چیزی در حد صفر

مهرعلیزاده با اشاره به سفر هفته گذشته خود به سن‌پترزبورگ گفت: اصفهان چندین سال است که خواهرخوانده شهر سن‌پترزبورگ است و برای آن که بتوان از این امکان استفاده کرد باید ارتباطات را افزایش داد؛ البته استفاده از این ظرفیت تنها رفت و آمد مسؤولان این دو شهر به یکدیگر نیست بلکه نیازمند اقدامات عملی است.

وی تاکید کرد: بر اساس آمارهای سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر ایرانی به روسیه سفر می‌کنند که از این تعداد مقصد بیش از ۲۶ هزار نفر سن‌پترزبورگ است، اما در مقابل ایران مقصد گردشگری هیچ شهروند روسی نیست. مگر اصفهان، یزد و شیراز چه تفاوتی با شهرهای روسیه دارند؟ راهکار این امر ایجاد خط مستقیم هوایی از این کشور به اصفهان است که پیگیر آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: تلاش شده پروازهای اصفهان- سن‌پترزبورگ راه‌اندازی شود و حداقل نصف مسافران آن شهروندان روسی باشند. این موضوع باید در خصوص کوالالامپور، بوسان کره جنوبی و ... نیز انجام شود زیرا در کنار ورود هر گردشگر به کشور اشتغال‌زایی نیز صورت می‌گیرد و نباید برای درآمد کشور تنها به فکر فروش نفت باشیم.

مافیای آب! نداریم

استاندار اصفهان با اشاره به این که وضعیت آب، معیشت مردم و کنترل بازار دغدغه های مهم استانداری اصفهان است، تاکید کرد: در خصوص آب، عمران و وضعیت معیشتی مردم اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده و به عنوان مثال در خصوص تنظیم بازار شب عید در استان اصفهان نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و با وجود شوک نوسانی در قیمت ارز این تعادل حفظ شد.

وی افزود: مردم با شگردها و طرح‌های دشمن از مسیر خارج نمی‌شوند و مسؤولان استان اصفهان هم اجازه ندادند هیچ کالایی بی‌دلیل گران شود و با مکانیزم‌های لازم ثبات قیمت‌ها برقرار شد.

رابطه‌ مستقمی بین درآمد و بازگشت آن به یک استان وجود ندارد

استاندار اصفهان با اشاره به صحبت های اخیر مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تاکید کرد: هیچ رابطه مستقیمی بین درآمد و بازگشت آن به یک استان وجود ندارد و این موضوع راجع به دیگر استان‌ها نیز صدق می‌کند. مالیات‌ها در کل کشور براساس فعالیت‌های مردم در مناطق مختلف مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: بودجه کشور از محل فروش نفت، درآمدهای مالیاتی، گمرک و فروش دارایی‌های دولت از جمله سهام شرکت‌ها و در برخی موارد نادر فروش اوراق عرضه تأمین می‌شود و براساس آنچه که چه استانی چه نیازی دارد، بودجه به هر استان اختصاص می‌یابد.

وی یادآوری کرد: در بسیاری از استان‌ها، فولاد مبارکه یا ذوب‌آهنی وجود ندارد و منابع درآمدی نیست، بنابراین بسیاری از استان‌های محروم کشور نیازمند تزریق بودجه از مرکز هستند و عدم تخصیص بودجه به آنان بی‌عدالتی است.

وی ادامه داد: 90 درصد درآمدهای استان اصفهان حاصل سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ است؛ باید عدالت مالیاتی به صورت دقیق رعایت شود، به طوری که عده‌ای نخواهند با داشتن درآمد بالا مالیات ندهند و عده دیگری با درآمد پایین تحت فشار مالیاتی قرار گیرند.

تونل سوم و بودجه 400 میلیاردی

مهرعلیزاده اضافه کرد: برای تونل سوم کوهرنگ 70 میلیارد تومان بودجه در سال 96 اختصاص داده شد که امسال این رقم به 393 میلیارد تومان رسیده و ارتباطی به درآمدهای استان اصفهان ندارد. استان اصفهان جایگاه دوم صرفه‌جویی در مصرف آب کشور را دارد.

وی با اشاره به بازدید از تصفیه‌خانه‌ها، سردخانه‌ها و موزه آب سن‌پترزبورگ کشور روسیه گفت: با وجود منابع آبی زیاد در این شهر، مصرف آب بسیار پایین است و همه ی پساب آن تصفیه می‌شود تا حتی محیط زیست نیز از بین نرود.

وی تاکید کرد: 280 میلیون متر مکعب از 320 میلیون متر مکعب آب در استان اصفهان باید بازیابی شود اما فقط 120 میلیون متر مکعب از این مقدار بازیابی می‌شود؛ سطح چاه‌های استان اصفهان بسیار پایین آمده که البته خیلی نگران‌کننده نیست.

وی افزود: بهشت آباد و تونل کوهرنگ از سال 74 تاکنون تکمیل نشده که در طول این سال‌ها مسؤولان استان و نمایندگان باید پیگیری بیشتری می‌کرده‌اند.

استاندار اصفهان اظهار کرد: پروژه تونل سوم کوهرنگ تنها 22 درصد پیشرفت داشته و نزدیک به 2.5 برابر بودجه مورد نیاز آن معادل هزار و 200 میلیارد تومان دریافت شده است؛ شرکت فولاد مبارکه نیز برای کمک 500 میلیارد تومانی برای این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

مهرعلیزاده در خصوص برداشت‌های بی‌رویه از زاینده‌رود گفت: فشار آب در ورودی و انتهای مسیر آب در اصفهان متفاوت است و دلیل آن برداشت‌های بی‌رویه در مسیرهای مختلف است. تا اندازه زیادی برداشت‌های بالادست استان اصفهان تعدیل شده و در این رابطه با وزیر نیرو مکاتبات زیادی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بارندگی‌های اخیر در طول سال آبی از مهر 96 تاکنون نصف سال قبل است و از مرداد و شهریور باید بتوانیم با مدیریت آب شرب را حفظ کنیم؛ میزان سهمیه آب باغ‌داران استان اصفهان فقط به اندازه‌ای است که درختان آن خشک نشوند چراکه در غیر این صورت آبی برای شرب باقی نخواهد ماند.

* 60 هزار کشاورز در 66 رسته کاری مشغول به کار می‌شوند

استاندار اصفهان با اشاره به طرح اشتغال کشاورزان خاطر نشان کرد: طرح اشتغال کشاورزان استان اصفهان در نوع خود طرح بی‌نظیر است؛ چراکه طرح عملیاتی فکرشده دقیقی و ارزشمند است. این طرح از بعد کرامت و مشارکت‌های مردم بسیار مطلوب است و حتی حقوق اتباع بیگانه نیز در آن مشخص شده است.

وی تصریح کرد: 66 رسته کاری در این طرح تعریف شده تا در تمامی شهرهای در مسیر زاینده‌رود که بر اثر خشک‌سالی آسیب دیده‌اند، مشاغل جایگزین اجرایی شود.

وی افزود : 7 هزار و 845 طرح در سراسر استان اصفهان با سرمایه‌گذاری‌ 2 هزار 700 میلیارد تومانی برای اشتغال کشاورزان در نظر گرفته شده که هزار و 700 میلیارد آن به شکل تسهیلات از طریق بانک‌ها و در قالب تسهیلات تکلیفی و800 میلیارد تومان آن از طریق سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد.

مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: طرح اشتغال کشاورزان از هفته آینده در استان اصفهان آغاز خواهد شد که سقف انجام این طرح 3 سال است و 60 هزار کشاورز اصفهانی را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: برای بازیابی پساب و بازیابی آب برای تصفیه، 110 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده و برای جمع‌آوری و هدایت آب از تصفیه‌خانه‌ها نیز 160 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای تأمین مصرف برق خانگی هزار منزل کشاورز در شرق اصفهان از پشت بام و حیاط آنان برای نصب صفحات انرژی خورشیدی استفاده شده تا هر خانه بتواند 5 کیلووات برق تولید ‌کند؛ کشاورزان این میزان برق تولیدشده را به دولت می‌فروشند به طوری که برای هر خانوار ماهیانه 600 هزار تومان درآمد حاصل خواهد شد.

وی تاکید کرد: از افراد توانمند در حوزه‌های مختلف مدیریتی استفاده می‌کنیم ولی هیچ‌گاه درب استان را بر روی نیروهای غیر بومی توانمند نمی‌بندیم. اول همه ایرانی هستیم و سپس یکی اصفهانی و یا قمی است، آنچه که مهم است، توانمندی است.

وی با بیان این که در حال حاضر ارتباط با یکی از 14 خواهرخوانده اصفهان عملیاتی شده است، گفت: سن‌پترزبورگ نخستین مقصد ما برای تحقق ارتباط با شهرهای خواهرخوانده اصفهان بود و این روند ادامه خواهد داشت چراکه ارتباط با خواهرخواندگی نباید صرفاً روی کاغذ باشد.

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر واکنش استانداری نسبت به حاشیه‌سازی‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: روی حاشیه‌سازی‌های شورای شهر اصفهان حساسیت داریم و فرمانداری در این خصوص ورود پیدا کرده است چراکه استانداری و فرمانداری در این خصوص مسؤولیت دارد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر چگونگی مسؤولیت استانداری در قبال روزه‌خواری گفت: براساس قوانین روزه‌خواری در ملع عام در کشور ما ممنوع است و در این رابطه آماری از روزه‌خواری در اصفهان جمع‌آوری نشده است. رستوران‌ها برای خدمت‌رسانی به مسافران براساس قوانین صنفی مجوز توزیع و عرضه مواد غذایی دارند.

مهرعلیزاده با بیان این که نمی‌توانیم کشاورزی را در استان اصفهان از بین ببریم اما می‌توانیم شیوه‌های کشاورزی را تغییر دهیم، تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذارانی که به دلیل بروکراسی سنگین از استان اصفهان خارج شده بودند، به این استان بازگشته‌اند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار یکی از روزنامه‌های شهر اصفهان مبنی بر مبنای انتخاب مدیران در استان اصفهان اظهار کرد: بدیهی است که نیروهای لایق همسو با برنامه‌های دولت در اولویت انتخاب هستند اما در هر صورت به دنبال انتخاب نیروهای جوان‌تر برای مناصب مختلف هستم چراکه اینجانب محصول اعتماد به جوانان بوده‌ام و تا زمانی که جوانان حضور داشته باشند از فرد مسن‌تر استفاده نمی‌کنم.

استاندار اصفهان همچنین با بیان اینکه به رشد و توسعه متوازن میان حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی معتقدم، افزود: جلسه‌ای با احزاب سیاسی استان اصفهان برگزار شد و تأکید شد که خانه احزاب  در استان اصفهان راه‌اندازی شود تا احزاب بتوانند مسیر صحیحی را در حوزه سیاسی طی کنند؛ بر میثاق‌نامه احزاب سیاسی استان اصفهان تأکید دارم چراکه اتفاقی رشدکردن‌ها باعث عدم توازن میان اعضای قوای مختلف خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت تصمیم‌گیری جهت تعیین مکان تجمعات خاطر نشان کرد: مکان‌یابی برای تجمعات در استان اصفهان جلوتر از دیگر استان‌هاست و برای این کار مکان مشخصی در نظر گرفته شده است.

مهرعلیزاده گفت: در تعیین فرمانداران هیچ دخل و تصرفی از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود نداشته است؛ به دلیل غیر فعال بودن احزاب و نمایندگان رسمی آنان در استان اصفهان، معیاری برای اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن افراد وجود ندارد.

وی در واکنش به سؤال یکی از خبرنگاران که شما به اصفهان آمدید تا تیر خلاص را به زاینده‌رود بزنید، اضافه کرد: مافیای آب در استان اصفهان توهم است، من نیامده‌ام که تیر خلاص به زاینده‌رود بزنم، بلکه آمده‌ام تا زاینده‌رود را احیا کنم. زاینده‌رود باید زنده شود و تمام انرژی من برای همین کار صرف می‌شود.

آمار میزان آب سد زاینده‌رود هر روز روی میز من است

استاندار اصفهان تاکید کرد: مشکلات میان‌استانی آب تا حد زیادی برطرف شده و سد زاینده‌رود ظرفیت آبگیری مجدد را دارد؛ طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان نیز در حال مطالعه و پیگیری است، جالب است بدانید که آمار ورودی و خروجی سد زاینده‌رود و دیگر منابع آبی استان اصفهان صبح، ظهر و عصر هر روز روی میز من است.

وی افزود: قطع و وصل نوبتی برق استان‌ اصفهان و استان‌های همسایه از اوایل خرداد کنترل می‌شود که البته نیازمند کار بیشتری است؛ شیر انتقال آب اصفهان به یزد در اختیار استان اصفهان است و میانگین آب شرب انتقالی به یزد  5.1 میلیون متر مکعب است.

مهرعلیزاده گفت: در استان اصفهان 250 هزار بیکار موجود است که قرار است 100 هزار اشتغال در سال 97 ایجاد شود که این امر به صورت تدریجی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز