مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:

عزم جدی مدیریت شهری در تلاش برای آب

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۹:۴۵:۰۳
کد خبر: ۷۲۴۰۹۴
عزم جدی مدیریت شهری در تلاش برای آب
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: برنامه مجموعه مدیریت شهری تلاش برای حفظ فضای سبز و هویت تاریخی شهر اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری برنا- استان اصفهان، فروغ مرتضایی نژاد پیرامون وضعیت منابع آب سازمان پارک ها و فضای سبز اظهار داشت: این نخستین سالی است که جریان آب زاینده رود به طور کامل بسته شده است؛ منابع تامین آب به منظور آبیاری فضای سبز شهر اصفهان شامل منابع رودخانه، آب های سطحی، آب های زیرزمینی مانند چاه ها و پساب تصفیه شده بوده که با وجود بسته شدن رودخانه، کم شدن منابع چاه های موجود در حریم رودخانه و فصلی شدن آن در سال های گذشته، منابع آبی فضای سبز در شرایط مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه آب چاه ها به طور روزانه در حال خشک شدن است، تصریح کرد: 3 هزار و 700 هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری است که برای آبیاری آن منابع محدودی در اختیار داریم.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه چاه ها در برخی مناطق همچنان کار می کنند، تصریح کرد: به دنبال استفاده از پساب تصفیه شده قسمت شمال شهر برای تامین منبع آبیاری فضای سبز هستیم.

وی تأکید کرد: علاوه بر همه فعالیت های گذشته در این شرایط سعی کردیم با آموزش کارکنان و کارگران، کنترل مصرف و جلوگیری از ‌هدر روی ها، تامین اعتبار برای موضوعات انتقال آب و پساب، اقدامات علمی، حذف چمن های با مصرف آب زیاد و جایگزینی آن ها با چمن های مقاوم، کنترل آفات و استفاده از گزارشات مردمی به سامانه تلفنی 137 شهرداری در خصوص تخلفات مصرف آب، فضای سبز موجود شهر که بخشی از هویت شهر به حساب می آید را حفظ کنیم.

مرتضایی نژاد تصریح کرد: حذف چمن و جایگزینی آن با چمن های مقاوم در مناطق غیرتفرجگاهی و حاشیه شهر آغاز شده است؛ از مسئولان و مدیران شهری انتظار می رود با هم افزایی بیشتر تأمین آب پایدار و پساب تصفیه شده را مطالبه کرده تا از شرایط نامناسب سال جاری گذر کنیم.

آب بعد از شرب، سهم درختان است

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه خواسته ما پس از تامین آب شرب،‌ تامین آب برای فضای سبز است، گفت: اکسیژنی که هم اکنون تنفس می شود از درختان و فضای سبز به دست می آید؛ 40 درصد از فضای سبز اصفهان با آبیاری تحت فشار به روش های مختلف آبیاری می شود تا آب بیشتری برای درختان استفاده شود؛ در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم ماهی یک بار درختان کهنسال را به صورت غرقابی، آبیاری کنیم چرا که درختان کهنسال را نمی توان با آبیاری قطره ای حفظ کرد.

وی افزود: در حال حاضر جنگل شرق اصفهان وضعیت خوبی ندارد چرا که این جنگل در سالهای گذشته متحمل آسیب های بسیاری شده که از همین رو همه تلاش ما بر این است با انتقال پساب پس از تصفیه و گندزدایی سعی کنیم این جنگل حفظ شود؛ متاسفانه آفات در زمان کم آبی طغیان می کنند و به همین دلیل همه باید برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر تلاش کنیم. 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه 30 درصد چاه های در اختیار شهرداری خشک شده است، اظهار داشت: آب برخی چاه ها نیز شور شده که نمی تواند در چرخه فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین تنها 15 عدد چاه از میان 150 چاه برای فضای سبز مطلوب است.

از شروع دوره جدید مدیریت شهری اجازه قطع یک درخت هم برای پروژه های عمرانی داده نشده است

وی با اشاره به قطع درختان در مسیر مترو اظهار داشت: از آبان ماه 96 که به عنوان یک فرد دانشگاهی در سازمان پارکها مشغول به کار شدم اجازه قطع حتی یک درخت کهنسال نیز برای اجرای پروژه های عمرانی داده نشده است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: در کنار هر پروژه عمرانی که بحث درختان مطرح بوده تغییر و مسیرهای جایگزین پیشنهاد شده است همچنین در پروژه پیاده راه سازی چهارباغ مراقبت شده تا آسیبی به درختان وارد نشود؛ با این وجود این مسائل البته درختان خطرآفرین و آسیب دیده قطع می شوند و درختان دیگر جایگزین آن ها می شوند.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه برای آبیاری درختان حدود 55 میلیون متر مکعب آب نیاز است، تاکید کرد: سال گذشته 38 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری درختان برداشت شده که در حال حاضر بین 17 تا 20 میلیون متر مکعب آن موجود است که این مقدار آب اندکی در برابر نیاز ما محسوب می شود و درختان را دچار تنش می کند.

وی با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص خشکی درختان کهنسال در دوسال آینده گفت: این شایعات به هیچ عنوان صحت نداشته و شهروندان نگران نباشند چرا که با وجود آسیب ها درختان پهن برگ از جمله درختان چنار و بید خودشان را برای مقابله با تنش آماده می کنند؛ همچنین امیدواریم برای سال های آینده با استفاده از پساب تامین شده بتوانیم نیازهای آبی درختان را مرتفع و خطر تهدید را به طور کامل برطرف کنیم.

سرانه تفرجگاهی شهر اصفهان 3/3 متر مربع است

مرتضایی نژاد سرانه تفرجگاهی شهر اصفهان را 3.3 مترمربع و سرانه اکولوژیک شهر اصفهان را 16.5 مترمربع اعلام کرد و گفت: در مجموع سرانه اکولوژیک شهر اصفهان با احتساب 5 هزار و 400 هکتار چیزی حدود 26 مترمربع است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر اصفهان حفظ شده و تحت تاثیر کم آبی قرار نگرفته است، تاکید کرد: دید مثبت و برنامه سنجش پذیر شهردار حفظ فضای سبز و تلاش برای انتقال آب و پساب است؛ تاکید نوروزی به مناطق 15 گانه شهرداری در اولویت قرار دادن موضوع آب است.

وی با بیان اینکه حقابه شهر اصفهان مدیون طومار شیخ بهایی است و مادی ها و درختان هویت این شهر هستند، افزود: 4 سهم از حقابه در طومار شیخ بهایی متعلق به درختان شهر است، حقابه باید به شهر تعلق بگیرد که البته در این راستا اقدامات خوبی از سوی استاندار در دست انجام است و پیگیری ها انجام می شود.

در برنامه جدید مدیریت شهری همه پروژه های شهر دارای پیوست فضای سبز است

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه قول می دهیم درختان موجود شهر حفظ شوند، گفت: در مدیریت فعلی سازمان پارک ها و فضای سبز تمام پروژه های شهر اصفهان دارای پیوست فضای سبز هستند.

وی در ادامه با اشاره به طرح جمع آوری آب های سطحی، بیان داشت: این طرح برای استفاده در فضای سبز در حال پیگیری است.

مرتضایی نژاد گفت: آموزش های لازم به 2 هزار و 200  کارگر فضای سبز شهرداری به صورت تئوری و میدانی داده شده تا بر موضوع هدررفت آب حساس باشند؛ همچنین ناظر آب قرار داده شده تا با رصد های لازم علاوه بر جریمه های خاص برای متخلفین از هدر رفت آب جلوگیری شود؛ با این وجود بازهم ممکن است برخی از کارگران نسبت به این موضوع بی توجه باشند که امیدواریم مردم آن را از طریق سامانه 137 به ناظران ما اطلاع دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز