مدیر مرکز حوادث و فوریت‌ های پزشکی استان اصفهان:

اصفهان به ۳ بالگرد هوایی برای انتقال بیماران نیاز دارد

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۱۵:۳۱:۴۱
کد خبر: ۷۲۹۸۵۱
اصفهان به ۳ بالگرد هوایی برای انتقال بیماران نیاز دارد
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: اصفهان به ۳ بالگرد هوایی برای انتقال بیماران نیاز دارد و در حال حاضر یک بالگرد برای انتقال بیماران در اختیار اورژانس است.

به گزارش خبرگزاری برنا- استان اصفهان ، غفور راستین  به کمبود بالگرد برای انتقال  بیماران اشاره و اظهار کرد: اصفهان به ۳ بالگرد هوایی برای انتقال بیماران نیاز دارد و در حال حاضر یک بالگرد برای انتقال بیماران و یک بالگرد رزرو در اختیار اورژانس وجود دارد و این تعداد جواب گوی جمعیت بیماران نیازمند نیست.

وی فرسوده بودن بالگرد موجود و نداشتن پدهای پروازی استاندارد در محل‌های فرود و بیمارستان‌ها را  مشکل پیش رو در امدادرسانی هوایی نام برد و ادامه داد: بیشترین موارد استفاده از بالگرد هوایی برای انتقال بیماران در حوادث ترافیکی است و پس از آن انتقال مادران باردار در رتبه دوم قرار گرفته است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه سه ماهه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل آمار استفاده از بالگرد و امدادهوایی برای انتقال بیماران سه برابر شده است، افزود: آمار کل ماموریت‌های هوایی گذشته ۱۹ مورد بوده است که در سه ماهه سال گذشته تنها ۳ مورد و امسال ۹ مورد گزارش شده است.

راستین بیان کرد: استفاده از امداد هوایی و بالگرد بیشتر در مناطق صعب العبور که امکان دسترسی زمینی وجود ندارد و مسافت‌های طولانی که امدادرسانی از طریق زمین مشکل دارد، به کار می‌رود.

وی ادامه داد: امداد هوایی باید در زمانی استفاده شود که در مقایسه با کد زمینی امداد هوایی عملکرد بهتری داشته باشد، همچنین بالگرد برای مصدومین با تعداد بالا به عنوان انتقال دهنده به مکان مناسب‌تر استفاده می شود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در نظر گرفتن شرایط  آب و هوایی برای پرواز بالگرد بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: بالگرد باید در شرایط آب و هوایی مناسب و صاف استفاده شود.

راستین همچنین فعالیت‌های اورژانس را به چند دسته تقسیم و تشریح کرد: خدمات فوریتهای پزشکی در تمام زمینه‌ها قابل ارائه است که شامل امدادرسانی به بیماران قلبی، سکته های مغزی، تنفسی، حوادث صنعتی، خانگی و ورزشی، تصادفات، افراد مسن، کودکان و زنان باردار و تصادفات می شود.

وی با اعلام اینکه افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس در دستور کار است، گفت: بر اساس برنامه توسعه ششم در سطح استان تعدادی پایگاه‌های اورژانس پیش بینی شده است که در زمان معین احداث می‌شود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر ۴۰ پایگاه در شهرستان اصفهان فعالیت می‌کند که حداقل  ۲۰ پایگاه باید به دو کد آمبولانس عملیاتی تجهیز شود.

راستین کمبود پایگاه اورژانس شهری در شهرستان اصفهان را یکی از مشکلات اورژانس خواند و اظهار کرد: یکی از دلایل راه اندازی نشدن آنها  نبود فضای مناسب و کمبود نیروی انسانی است. البته مساله اختصاص فضا برای ساخت و راه اندازی پایگاه مشکلی هست که خیرین شهرستان اصفهان کمک بزرگی می توانند در این زمینه داشته باشند.

وی به کمبود نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: عمده مشکل اورژانس کمبود نیروی انسانی خصوصا نیروی بومی می باشد که بدلیل استقبال نکردن جوانان اصفهانی از رشته فوریتهای پزشکی و پرستاری، همچنان مجبور هستیم از نیروهای غیر بومی استانهای مجاور استفاده کنیم، همچنین به خاطر محدود بودن ظرفیت های استخدامی همچنان مشکل کمبود نیروی انسانی در اورژانس پابرجا است.

وی ادامه داد: آشنا نبودن مردم و مسئولین با عملکرد اورژانس و شرح وظایف اورژانس نیز باعث ایجاد مشکلاتی در فرایند خدمت رسانی است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از رضایت مندی بیش از ۸۰ درصد مردم از عملکرد اورژانس خبر داد و بیان کرد: وجود پرسنل که به صورت شبانه روزی در تحمل سختی ها و گرفتاری و مشکلات در پرداخت حقوق و مزایا حداقل دو شیفت کاری را کار می‌کنند و همچنین حمایت مسئولین دانشگاه از اورژانس ۱۱۵ و نیز به روز بودن تجهیزات و امکانات واحدهای امدادی اورژانس استان از نقاط قوت اورژانس است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز