رییس دانشگاه فرهنگیان :

دانشگاه فرهنگیان، ۴۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۱۰:۳۹:۳۵
کد خبر: ۷۴۰۱۵۳
دانشگاه فرهنگیان، ۴۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد
رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: 43 هزار ردیف یا فرصت شغلی در این 7 ماه ایجاد کردیم و این افراد جذب مدارس دولتی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا- استان اصفهان، حسین خنیفر عصر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال صدمین سال تاسیس تربیت معلم است، در سال 1297 دارالمعلمین، بعد دارالفنون، همچنین دارالمعلمات و دارالمعلمین،سپس دانش‌سراهای شبانه‌روزی، مراکز تربیت معلم دختران و پسران و در دهه 60 مراکز تربیت معلم بعد از انقلاب ایجاد شد که در زمان شهید رجایی 400 مرکز بودند.

وی با اشاره به ایجاد دانشگاه فرهنگیان در سال 1391، افزود: این دانشگاه با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش مجلس، رهبر معظم انقلاب و دولت وقت تأسیس می‌شود، 64 پردیس و 34  مرکز در 31 استان کشور داریم.

رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این‌که این دانشگاه در حال حاضر 39 هزار دانشجو دارد، بیان کرد: امسال 3 هزار و 950 فارغ التحصیل در 16 رشته تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم.

خنیفر خاطرنشان کرد: در طی 6 سال اخیر از سال 91 تا 96 شاهد شیب تند کاهش پذیرش دانشجو بودیم، سال 91 تعداد 21 هزار، سال 92 تعداد 16 هزار، سال 93 تعداد 11 هزار، سال 94 تعداد 9 هزار، سال 95 تعداد 7 هزار و سال 96 تعداد دانشجویان به 3 هزار نفر هم رسید؛ این شیب تند باعث شد در سال 97 با کمبود معلم مواجه شویم که حدود 120 هزار نفر معلم در مهرماه کم داریم.

وی خاطرنشان کرد: راهکارهای ترمیمی، تعدیلی و جایگزینی توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شده است، با 9 هزار و 350 معلمی که تحویل می‌دهیم در مهرماه مشکلی نخواهیم داشت و این تعداد یک‌دوازدهم نیاز آموزش و پرورش است، هر چند که کلاً در کشور 120 هزار معلم کم داریم.

رییس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در طول 7 ماهه حضور در دانشگاه فرهنگیان سعی کردیم خیلی از مطالبات معلمان را پرداخت کنیم، در همین راستا 6 ماه مطالبات حق‌التدریسی‌ها پرداخت شد، 98 درصد از بودجه معطل 4 یا 5 سال گذشته دانشگاه را تحویل گرفته و به ذی‌نفعان و افرادی که طلب داشتند، دادیم؛ کار دیگری که انجام شد پایش 31 استانی مطالعه آسیب‌شناسی کردیم و متوجه شدیم 25 هزار تخت خالی در دانشگاه‌های تربیت معلم کشور داریم یعنی 25 هزار صندلی در دانشگاه فرهنگیان بدون دانشجو است و تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های مختلف تفاوت داشت.

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان این‌که با آمدن رهبر معظم انقلاب به این دانشگاه مسوولان متوجه اهمیت این موضوع شدند و دولت و کمیسیون آموزش مجلس خیلی کمک کردند، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که برای این 25 هزار نفر آمار داشته و راستی‌آزمایی کرده بودیم، 25 هزار ردیف برای دانشجویان پشت کنکور گرفتیم در این وانفسایی که فرصت شغلی نیست، 17 هزار ردیف نیز طبق ماده 28 گرفتیم که در این ماده آمده زمانی که دانشگاه فرهنگیان بر اساس محدودیت‌هایی نتواند دانشجومعلم تربیت کند می‌تواند از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و فارغ‌التحصیلان حوزوی دانشجو بر اساس آزمون پذیرش و سپس به مدت یک سال دروسی مانند فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی، مشاوره و راهنمای تعلیماتی و ارزشیابی را به آن‌ها آموزش داده و آن‌ها را به کارگیری کند.

خنیفر با اشاره به گرفتن هزار و 320 ردیف دیگر، مطرح کرد: در مجموع 43 هزار ردیف یا فرصت شغلی در این 7 ماه ایجاد کردیم و این افراد جذب مدارس دولتی می‌شوند.

وی با اشاره مجدد به این‌که در مهر ماه 9 هزار و 350 نفر به آموزش و پرورش تحویل می‌دهیم، اذعان کرد: بقیه نیاز از طریق حق‌التدریس 30 درصد نیاز برطرف می‌شود، سربازمعلم، دانشیاران نهضت سوادآموزی در مقطع ابتدایی، خرید خدمات افراد علاقه‌مند و طرح 6-6 که تدریس معاون و مدیر مدرسه است، تأمین می‌شود اما دنبال منحل کردن این راهکارهای فرعی برای حل کامل مشکل هستیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: اگر این 43 هزار نیروی مورد نیاز در طول چند سال با گرفتن 20 تا 30 هزار نیرو مشکل آموزش و پرورش در عرض 5 سال به کف می‌رسد، همچنین در صدد توسعه مراکز تربیت هستیم، یک میلیون متر مربع فضای آموزشی و کارگاهی داریم که 60 درصد آن فرسوده بود و نیاز به ترمیم دارد، تا مهرماه 25 درصد را جبران می‌کنیم، آینده این دانشگاه از نظر ما روشن است چون اعتقاد داریم هیچ معلمی بهتر از معلم تربیت شده در دانشگاه فرهنگیان نیست و هیچ استادی هم بهتر از فردی که قبلاً معلم بوده و بعد دکتری گرفته نیست.

خنیفر در مورد استان اصفهان نیز گفت: در این استان 3 مرکز، 2 پردیس و یک مدیریت و در مجموع 6 ساختمان داریم، همچنین در این دانشگاه 3 هزار و 326 دانشجو که در مهرماه 97 تعداد 900 فارغ التحصیل در اصفهان در 16 رشته خواهیم داشت، این دانشگاه همچنین 59 عضو هیأت علمی و 220 حق‌التدریس یا غیرموظف دارد؛ در مهرماه 1397 تعداد هزار و 367 نفر دانشجوی پیوسته و 800 نفر جذب ناپیوسته، 60 نفر در فوق لیسانس به اضافه 150 دانشجوی ناپیوسته خواهیم گرفت.

وی با بیان این‌که اصفهان از سال 1342 دانش‌سرای عالی داشته است، مطرح کرد: در جلسه هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به ریاست استاندار مصوبات خوبی داشتیم و استاندار قول همه نوع همکاری به ما دادند و قرار بر این شد که 60 تا 100 هکتار زمین برای ساخت دانشگاه جامع تربیت معلم دختران و پسران در استان اصفهان به عنوان قطب تربیت معلم با کمک منابع طبیعی داده شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز