رییس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان در گفت و گو با برنا:

مافیای انتخاب رشته کنکور در اصفهان

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۱۳:۳۱:۳۶
کد خبر: ۷۴۰۳۲۵
مافیای انتخاب رشته کنکور در اصفهان
رییس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان گفت: مافیای سنگینی پشت انتخاب رشته کنکور است و در آمدی که از این راه کسب می‌کند، زیاد است زیرا دست به هر نوع لابی گری می زنند و حتی افرادی را داریم که به هر دلیلی از شهر های بزرگی مثل تهران دست کشیده اند و ترجیح می دهند فضاهای جدیدی را ببینند و شناسایی کنند و به همین دلیل وارد شهر اصفهان می شوند و حتی شهرستان های اطراف به بهانه های مختلف با تبلیغات سنگین و گوناگون که گاهی به طور مستقیم این کار را انجام می دهند و سعی می کنند مخاطب را وادار کنند تا از امکانات و شرایط آن ها استفاده کند.

زهرا قجاوند در گفت و گو با خبرگزاری برنا در اصفهان اظهار کرد: از زمانی که بحث انتخاب رشته کنکور به صورت جدی در آموزش و پرورش دنبال شده  این وظیفه به حوزه مشاوره واگذار شده است و ما در سطح استان‌ها هر ساله پایگاه هایی را در فصل انتخاب رشته فعال می کنیم که این پایگاه ها در مدارس و یا در مراکز مشاوره و هسته های مشاوره ای فعال هستند و آموزش و پرورش همیشه سعی کرده با استفاده از نیرو های توانمند دیگر مثل سازمان سنجش آن ها را از نظر کاری و حرفه ای توانمند کند و در مراکز با تعرفه دولتی و در سطح استانی و وزارتی مصوب می شود مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در چهارچوب بحث انتخاب رشته کنکور دفترچه سازمان سنجش توضیحاتی را ارائه کرده است یعنی اگر داوطلبی همت کند و وقت بگذارد و مطالعه کند متوجه می شود که باید چه کاری انجام دهد زیرا اطلاعات کامل، دقیق و مناسب در این دفترچه آورده شده است.

رییس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: معمولا وقتی داوطلبین به بحث انتخاب رشته می رسند هنوز در هیجانات و شوک‌های ناشی از رتبه‌های خودشان هستند که نتوانند این کار را دقیق انجام دهند معمولا به مشاورین و پایگاه هایی که از همه لحاظی اعتبار داشته باشد و از نظر حرفه ای هم در موقعیت بالایی باشند مراجعه می کنند.

قجاوند گفت:  افرادی که در این زمینه مهارت و تخصص ندارند سوار بر موج احساسات و هیجانات ناشی از نتایج کنکور می شوند و سعی می کنند به شکل های مختلف مخصوصا از طریق تبلیغاتی که جذابیت بالایی دارد داوطلبین را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال از طریق همایش های رایگان قبل از اعلام نتایج و یا در طول فصل اعلام نتایج با تبلیغات پر آب و رنگ، مخاطبین خود را جذب می کنند و مبالغ سنگینی را به بهانه های مختلف مثل تست های استعداد سنجی، تست های شخصیت و گاهی تست های هوش از مخاطب خود دریافت می کنند و حتی وعده های غیر واقعی به خانواده و داوطلب ارائه می کنند تا افراد مجبور شوند  هزینه های مورد نظر آن ها را پرداخت کنند.

وی افزود: خانواده هم چون 12 سال سرمایه گذاری کرده است و می خواهد نتیجه بگیرد حاضر می شود این هزینه ها را پرداخت کند ولی اگر به نتیجه نرسد و بخواهند به این مراکز و افراد اعتراض کنند آن ها دیگر حضور ندارند و دیگر در دسترس خانواده ها نیستند چون برای مدت کوتاهی آن مکان را اجاره کرده‌اند.

آموزش و پرورش از ورود پوستر های تبلیغاتی در مدارس جلوگیری می کند

رییس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: خانواده هایی داریم که مراجعه می کنند و شکایت خود را مطرح می کنند و تصورشان بر این است که این افراد از آموزش و پرورش مجوز گرفته اند که ناشی از تبلیغات پر آب و رنگ آن ها است.

قجاوند بیان کرد: در خواست هایی داریم که اصرار می کنند تبلیغاتشان را وارد فضای آموزشی کنیم و آموزش و پرورش به جد با این برنامه مخالفت می کند و اجازه ورود تبلیغاتشان را به مدارس نمی دهند و از ورود پوستر های آن ها جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: برخورد با تبلیغات آن‌ها در سطح شهر از عهده آموزش و پرورش خارج است و عزم  استانی می خواهد در واقع آموزش و پرورش اختیار ندارد که آن فضا را پلمپ کند چون به دستور قضایی، نیروی انتظامی، نظارت و همکاری نیاز دارد.

رییس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: مافیای سنگینی پشت انتخاب رشته کنکور است و در آمدی که از این راه کسب می‌کند، زیاد است زیرا دست به هر نوع لابی گری می زنند و حتی افرادی را داریم که به هر دلیلی از شهر های بزرگی مثل تهران دست کشیده اند و ترجیح می دهند فضاهای جدیدی را ببینند و شناسایی کنند و به همین دلیل وارد شهر اصفهان می شوند و حتی شهرستان های اطراف به بهانه های مختلف با تبلیغات سنگین و گوناگون که گاهی به طور مستقیم این کار را انجام می دهند و سعی می کنند مخاطب را وادار کنند تا از امکانات و شرایط آن ها استفاده کند.

قجاوند اذعان کرد: لیدری که خیلی خوش آب و رنگ قضیه انتخاب رشته را توضیح می دهد و باز می کند و بقیه افرادی که با آن ها کار می کنند حتی گاهی تحصیلات دانشگاهی ندارند و رشته ها و شرایط را نمی شناسند و انواع درجه بندی ها و دانشگاه ها را نمی دانند اما مبالغی را از خانواده ها می گیرند و خانواده ها به حال خودشان رها می شوند و از نتیجه ای که نگرفته اند بلاتکلیف اند.

200 نفر مشاور تخصصی آموزش و پرورش در انتخاب رشته شرکت می‌کنند

وی بیان کرد: تعرفه های مشاوره از 500 هزار تومان تا 2 و نیم میلیون  در اصفهان است و اتفاقا مجوز مرتبط هم ندارند. در نهایت یک شرکتی را ثبت کرده است و فکر می کند با ثبت این شرکت مجوز انجام انواع فعالیت‌ها را دارند همچنین قیمت های مشاوره ای را شناور نگه می دارند و هر چقدر که بتوانند از مردم پول دریافت می کنند.

رییس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: هزینه ای که آموزش و پرورش دریافت می کند به شهر و سطح مالی مردم آن شهر بستگی دارد.

قجاوند گفت: اگر کسی تحت پوشش ارگان های خاصی مثل کمیته امداد و بهزیستی به آن ها کامل تخفیف داده می شود که در شهر های بزرگ تر تعرفه ها را از 60 تا 80 تومان بسته ایم و سعی نکردیم این پایگاه ها را با هدف درآمد زایی ایجاد کنیم بلکه سعی کردیم یک کار تخصصی و حرفه ای و مناسب با کمترین هزینه انجام شود که فشار مالی به خانواده ها وارد نکند.                                                                  

وی ادامه داد: امسال 200 نفر از مشاوران استان را به صورت تخصصی و با برگزاری کارگاه های 8 روزه آموزش دادیم و مجدد آن ها را در بحث انتخاب رشته کنکور توانمند کردیم که همه آن ها در کارگاه ها حضور داشتند و سعی کردند از اطلاعات و دانشی که در این مدت آموزشی به دست آوردند استفاده کنند و آن ها را در اختیار داوطلبین کنکور قرار دهند.

رییس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: از نظر نیروی انسانی متعهد و کار آمد در عرصه کنکور و در سطح استانی مشکل نداریم ولی باید مردم پایگاه های آموزش و پرورش را بشناسند و بدانند که انتخاب رشته فرایند پیچیده ای نیست که نیاز به پرداخت هزینه های سنگین داشته باشد و آموزش و پرورش می تواند با پتانسیلی که در اختیار دارد به همه شرکت کنندگان کنکور سراسری کمک کند.

س/ 1

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز