فرماندار لنجان:

بهره‌برداری از پروژه‌های جهاد کشاورزی کام کشاورزان را شیرین می‌کند/ کمبود آب مسئله جهانی است

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۹:۱۷:۱۷
کد خبر: ۷۴۷۸۷۳
بهره‌برداری از پروژه‌های جهاد کشاورزی کام کشاورزان را شیرین می‌کند/ کمبود آب مسئله جهانی است
فرماندار لنجان گفت: هفته دولت فرصت مغتنمی را پیش روی مسئولان قرار می دهد تا اقدامات انجام شده در بخش های مختلف را به مردم گزارش دهند و با توجه به چالش های متعددی که امروز کشاورزان با آن روبه رو هستند بهره برداری از پروژه‌های حوزه جهاد کشاورزی در این شهرستان می تواند کام کشاورزان را شیرین کند.

به گزارش خبرگزاری برنا- استان اصفهان، مهدی صفرخانلو همزمان با هفته دولت در آیین بهره‌برداری از طرح های آبیاری و نوسازی کانال‌های کشاورزی شهر چرمهین، اظهار کرد: هفته دولت فرصت مغتنمی را پیش روی مسئولان قرار می دهد تا اقدامات انجام شده در بخش های مختلف را به مردم گزارش دهند و با توجه به چالش های متعددی که امروز کشاورزان با آن روبه رو هستند بهره برداری از پروژه‌های حوزه جهاد کشاورزی در این شهرستان می تواند کام کشاورزان را شیرین کند.

وی با بیان اینکه گره خشکسالی با دستان محققان و ارایه طرح های فناورانه باز می شود، افزود: مسئله کمبود آب یک موضوع جهانی است، در همه کشورها کارشناسان به دنبال ارایه راهکارهایی برای مقابله با این چالش مهم هستند و رسالت امروز جهاد کشاورزی نیز اقتصادی کردن کشاورزی با توجه به چالش های مهم آب برای کشاورزان است.

فرماندار لنجان با بیان اینکه کم‌آبی مهم‌ترین بحران پیش‌ روی این روزهای باغداران این شهرستان در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: انتظار مدیران لنجانی از جهاد کشاورزی مقابله اصولی با پدیده خشکسالی است و انتظار می رود اعتبارات این نهاد در جهت اجرای امور زیربنایی و نه صرفا هزینه‌های جاری هزینه شود.

وی با بیان اینکه حفظ عرصه باغداری و توسعه آن در شهرستان لنجان مستلزم اتخاذ تدابیر موثر و عملیاتی است و تنها با سخنرانی قابل رفع نخواهد بود، ادامه داد: با توجه به تداوم بحران خشکسالی و مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند همچون اصلاح روش‌های آبیاری، ایزوله کردن کانال‌های انتقال آب و لوله‌گذاری انتقال مسیرهایی که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر با توجه به گزارش کارشناسان اگر از سامانه‌های آبیاری نوین، لوله گذاری، پوشش درختان سنتی و … استفاده شود، می‌توانیم متوسط بازده آب را افزایش دهیم.

صفرخانلو با بیان اینکه مشارکت کشاورزان برای گذر از بحران کم‌آبی ضروری است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع احداث کانال آبرسانی به طول ۷۷۰ متر که همراه با اجرای ۶۰۰ متر در مزرعه شورجه بود با اعتباری بالغ بر ۱۹۵ میلیون تومان در دستور کار جهاد کشاورزی لنجان قرار گرفت که از این میزان اعتبار دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از خودیاری کشاورزان بوده است.

فرماندار لنجان عنوان کرد: اجرای لوله آبرسانی باغات بحرانی شهر چرمهین همچون مزرعه دره دراز به طول ۸۲۸ متر، مزرعه چاه شیرعلی به طول ۲۷۶ متر، باغات شاهلولاک به طول ۱۶۲۰ متر انجام گرفت که هزینه خرید و تامین لوله این پروژه به مبلغ ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی جهاد کشاورزی و اجرای طرح به عهده بهره برداران بود.

وی با بیان اینکه ایمن سازی قنوات شهر چرمهین یکی از مطالبات مردم شهر چرمهین بود، اضافه کرد: مرمت و بازسازی قنوات در شش رشته با ۳۲ هزار متر لایروبی، ۱۰۳ متر کول گذاری پشته قنات، ۲۸ متر گوم گذاری، میله چاه و ۲.۵ متر مکعب با اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیون تومان از اعتبارات دولتی و ۲۰ میلیون تومان خودیاری با همکاری شهرداری چرمهین در بحث تهیه گوم، کول و تامین ماشین آلات مورد نیاز در راستای ایمن سازی قنوات شهر چرمهین انجام گرفت.

صفرخانلو یادآور شد: اصلاح شیوه کشت، حمایت تسهیلاتی از کشاورزان و باغداران، رفع مشکلات مرتبط با کم آبی، بازاریابی حرفه ای برای محصولات کشاورزان و ... از مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا ضمن برانگیختگی انگیزه کشاورزان  پیش نیازهای تاثیرگذار توسعه تولیدات محصولاتی چون گردو، بادام و... را نیز فراهم کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز