نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

شفافیت آرا نباید تبدیل به ابزاری برای کنترل مجلس توسط تندروها شود

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۱۷:۵۴:۰۲
کد خبر: ۷۵۰۷۱۸
شفافیت آرا نباید تبدیل به ابزاری برای کنترل مجلس توسط تندروها شود
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای مرتب از سایر کشورها مثال می زنند که باید آرای نمایندگان شفاف باشند در صورتیکه شرایط ما با آن کشورها قابل مقایسه نیست همچنین شفافیت آرا نباید تبدیل به ابزاری برای کنترل مجلس توسط تندروها شود، یا تحت تاثیر عوام‌زدگی قرار گیرد.

حیدر علی عابدی در گفت و گو با خبرگزاری برنا در اصفهان اظهار کرد: برای امضای طرح شفافیت آرای نمایندگان دو شرط داشتم اول اینکه قوانینی برای بازدارندگی گروه‌های فشار تعیین شود مثلا سلحشوریان نماینده تهران اخیرا نطقی در مجلس داشت ولی جو فشار علیهش ایجاد شده است در چنین شرایطی نمایندگان نمی‌توانند نظر واقعی خودشان را بیان بکنند و این موضوع باعث تضعیف استقلال نمایندگان، مجلس و نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

وی با بیان صحبت امام که گفتند، حفظ نظام جمهوری اسلامی واجب است، بیان کرد: جمهوری اسلامی در صورتی حفظ می‌شود که قدرت رییس جمهور، مجلس و قانون اساسی حفظ شود این به معنی حفظ جمهوریت در کنار اسلامیت است. در شرایط فعلی شفافیت آرا، نمایندگان را تحت فشار می‌گذارد مگر اینکه قانونی تدوین شود که هرکسی به نماینده‌ای توهین کرد دادگاه ویژه‌ای تحت نظر قوه مقننه تشکیل شود متاسفانه در حال حاضر توییت‌های ناشایستی علیه نمایندگان گذاشته شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین شرط برای طرح شفافیت آرای نمایندگان اینکه نظارت استصوابی شامل شفافیت آرای نمایندگان نشود یعنی به نماینده بگویند چون تو به این لایحه‌ها رای دادی پس در انتخابات بعدی تایید صلاحیت نمی‌شوی. اشکال این طرح این است که اگر این دو نکته برطرف نشود نمایندگان مجلس تحت تاثیر تایید صلاحیت و گروه‌های فشار به لوایحی رای می‌دهند که به مصلحت نیست، خودشان هم مخالفند و عوام زدگی هم اتفاق خواهد افتاد.

روز رای گیری برای طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس حضور نداشتم

عابدی با بیان اینکه عده‌ای انتقاد کردند که چرا علی‌رغم امضای طرح شفافیت آرای نمایندگان برای رای گیری در مجلس حضور نداشتم، گفت: امکان دارد نماینده‌ای طرحی را امضا کند ولی معتقد است این طرح دو فوریت نیست در حال حاضر مجلس با اصل طرح موافق است و تنها با دو فوریت آن مخالفت کرده است و اصل طرح دوباره در نوبت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: عده‌ای مرتب از سایر کشورها مثال می زنند که باید آرای نمایندگان شفاف باشند در صورتیکه شرایط ما با آن کشورها قابل مقایسه نیست همچنین شفافیت آرا نباید تبدیل به ابزاری برای کنترل مجلس توسط تندروها شود، یا تحت تاثیر عوامزدگی قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نظام جمهوری اسلامی را متکی به آرای مردم و آرای مردم را متکی بر رسانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: وزیر کشور که باید خود متولی قانون شهروندی باشد که رییس جمهور مطرح کرده است  در جلسه‌ استانداری اصفهان که نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مسوولان این استان و اصحاب رسانه در آن حضور داشتند برخوردشان با نماینده‌ها اصلا قابل قبول نبود و در این جلسه به جای اینکه در چنین شرایطی خبرنگاران را تشویق کنند و آزادی لازم را به مطبوعات برای بیان  حقایق کشور به صورت شفاف بدهند تا عده‌ای در فضای غیررسمی مجازی به پخش شایعات دامن نزنند، وزیر کشور برخورد شایسته‌ای با خبرنگاران نداشتند.

عابدی با بیان اینکه جرایم زندان خبرنگاران باید در مجلس شورای اسلامی بازنگری و تبدیل به جرایم مالی شود، ادامه داد: کشورهای دیگر که مسوولانشان اختلاس نمی‌کنند به این خاطر است که مطبوعاتشان به دور از انتشار شایعه و بسیار حرفه‌ای عملکرد مسوولان را شفاف به اطلاع مردم می‌رسانند و نقش بازدارندگی اصلی در اختلاس و سواستفاده ها را دارند.

وی ادامه داد: خبرنگاران در خلیج فارس و بندرجاسک کسانی را که به کشتی‌های چینی مجوز داده بودند، رسوا کردند که باعث شده بود میلیاردها ثروت مردم جمع شود چه کسی می‌توانست به این روشنی این قضیه را مطرح  و مشکل را حل کند پس باید از خبرنگاران حمایت و فضای آزاد برای انتشار حقایق را در اختیارشان قرار داده شود.

 

ت/ 1

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز