شهردار اصفهان:

مشمول طرح منع به کارگیری بازنشستگان نیستم/ با طرح بازچرخانی آب استاندار مخالفتی ندارم

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۱۵:۴۴:۱۲
کد خبر: ۷۶۵۴۳۱
مشمول طرح منع به کارگیری بازنشستگان نیستم/ با طرح بازچرخانی آب استاندار مخالفتی ندارم
شهردار اصفهان گفت: 24 سال سابقه کار دارم و مشمول طرح منع به کارگیری بازنشستگان هم نیستم.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، قدرت‌اله نوروزی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اولویت شهرداری در این یک سال این بود که بار سنگین کارهای نیمه کاره و فرسوده شده رابه جایی برساند و در عرصه عمرانی کارهای بلاتکلیف که مثل خوره بر جان این شهر افتاده بود را تعیین تکلیف کند.

وی افزود: شجاعت می‌خواهد که شهرداری بیاید کارهای 20 ساله کمتر یا بیشتر دیگران را تمام کند و شهرداری در این یک سال با نگاهی به توسعه پایدار و هدر رفتن سرمایه های شهر دست به اتمام پروژه ها زد.

شهردار اصفهان گفت: تحت هر شرایطی از این تصمیم عدول نخواهد شد تا منافع همه شهروندان در نظرگرفته شود و گره‌های کور را باز کرد، نمی شود میدان عتیق دچار آن سرنوشت بشود‌، اجلاس به  حال خود رها شود و مترو افتتاح نشود ولی پروژه عمرانی جدید تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: دستاوردهای شهرداری را باید رفت و دید و آن‌ها را بصری مشاهده کرد و در مورد اقدامات با عدد و رقم صحبت کرد و از پیشینه آن‌ها مطلع شد.

نوروزی اذعان داشت: از ابتدای کار با شعار گردشگری به سراغ چهارباغ رفته شد چون چهارباغ جاذبه گردشگری را به هم وصل می‌کند، قبل از شهرداری جدید ضلع شرقی چهارباغ سنگ‌فرش شده بود و مغازه‌ها تغییر شکل داده شده بود و هردو به هویت چهارباغ آسیب‌هایی را وارد کرده بود و با کندن اسفالت‌ها و گودالی که بوده احتمالاً مواردی از میراث هم وجود داشته، بعد از اینکه شهرداری جدید آمد و قرار شد در ضلع غربی پیاده‌روسازی انجام شود بدون آسیب به هیچ میراث فرهنگی این کار انجام شد.

وی گفت: هم کسانی که گزارش را به تلویزیون دادند و هم کارشناسی که توضیح داد در شبکه دو اتفاقات را به اقدامات اخیر ربط داد درحالی که عکس‌های آن گزارش برای ساخت و سازهای قبلی است و سیاست‌های شهرداری جدید بر عدم آسیب‌رسانی برای میراث فرهنگی و به چهارباغ برای تکمیل این پروژه است.

شهردار اصفهان توضیح داد: از زمان شروع فعالیت شهرداری به صورت شبانه‌روزی با کمترین آسیب و با کسب نظرات متخصصان این کار برای رساندن این پروژه قبل از برگزاری جشنواره فیلم کودک تلاش شد، می‌خواهیم چهارباغ به مرکزی تبدیل شود که نشانگر میراث گذشتگان است و اکنون به عنوان محلی برای حضور همه کسانی که از اقصی نقاط مختلف آوازه چهارباغ را شنیده‌اند

وی تأکید کرد: البته اقدامات جدید و زمینه‌های مناسب ایجاد خواهد شد اما به گونه‌ای که هر کدام پاسدارانی جدید برای این میراث فرهنگی باشند، می‌خواهند نگذارند چهارباغ مرکز تولید اندیشه برای مباحث فرهنگی باشد و آبادانی و سرزندگی به شهر ببخشد، این پروژه به میدان امام حسین می‌رسد.

نوروزی ادامه داد: در این راه باید نقدها را شنید و ضعف‌ها را کم کرد اما پشتوانه این پروژه یک تحقیق علمی فرهنگی قرار داد و مُهر شهرسازان، میراثی‌ها، مرمتی‌ها و معماران مهم بر این موجودی که در حال تکمیل و احیا است خواهد خورد؛ اگر آن‌ها صحه نگذارند کاری نخواهیم کرد، افرادی که پشتوانه علمی صحبت‌هایشان ندارد تاثیری ندارد بر این پروژه و شهرداری قدم برای سرزنده شدن این شهر برمی‌دارد و این راه را طی خواهد کرد.

وی در خصوص پرداخت بدهی‌های معوقه حمل و نقل تصریح کرد: دولت باید بدهی حمل و نقل را پرداخت می‌کرد، سوخت را فراهم می‌کرد و قانون هدفمندسازی جایی که شهرداری ضرر می‌دهد باید جبران می‌کرده اما نکرده است، 1200 میلیارد تومان دولت به شهرداری اصفهان بدهکار است، این ادعای شهرداری است و دولت هم بخشی از آن را قبول ندارد اما در حال گفت‌وگو با سازمان مالیاتی مدیریت برنامه‌ریزی هستیم.

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام یادآور شد: در بحث سالن اجلاس گفتند سال 90 شروع می‌شود و 91 به بهره‌برداری می رشد، قرار بود دولت 100 میلیارد بودجه اختصاص دهد که تنها 20 میلیارد داد؛ از زمانی که مشغول به کار شدیم، 15 میلیارد برای مترو اختصاص داند و دولت 65 میلیارد تومان از آن تعهد را همچنان پرداخت نکرده، بارها مکاتبه شده و الان با تهاتر یا با استفاده از ظرفیت‌های دیگر امیدواریم آن مبلغ را بگیریم.

وی تاکید کرد: هرچند 65 میلیاردی که الان بگیریم با 65 میلیارد سال 90 فرق دارد؛ می‌شد گفت دولت این پول را نداد و شوی بزرگی راه انداخت اما این کار را نکردیم، در بحث حمل و نقل عمومی برای هر مسافر 5 هزار تومان خرج می‌شود اما مسافر نهایت 1400 تومان می‌دهد، هزینه‌ها سنگین است و دولت باید به حمل و نقل عمومی کمک کند.

نوروزی تصریح کرد: برای درآمدهای پایدار و پرهیز از درامدهای فصلی نه تنها قدم‌های بزرگی برداشته شده است، بلکه در رابطه با لایحه درامدهای پایدار شهرداری به دولت کمک کرده نظرات کارشناسی داده شده، به مرور کدهای درآمدی افزایش پیدا خواهد کرد و با درامدهای پایدار که ارزش افزوده یکی از آن‌ها است معوقات را پرداخت می‌کنیم.

انتصاب فامیلی شایعات مغرضان است

وی خاطرنشان کرد: انتصابات فامیلی و حزبی و از این دست تنها شایعاتی نیست که آدم‌های مغرض و آن‌هایی که پیشرفت شهر را برنمی‌تابند و خواستار آسایش و آرامش مردم به مهنای واقعی نیستند مطرح می‌کنند، مثل اینکه کل جهان در شهرداری اصفهان خلاصه شده و همه دلسوز امت اسلامی شده‌اند باید انصاف عدالت و مروت و همه این موارد رعایت شود تا نقد سازنده باشد، از زمان شهرداری جدید حدود 30 درصد از مدیران تثبیت شدند و بخش دیگری هم نه اینکه تغییر کرده باشند آن‌ها هم در دایره تثبیت قرار گرفتند.

نوروزی اذعان کرد: وقتی پروژه‌ای نیست باید به 600 نفر حقوق پرداخت شود، زمان آمدن شهردار جدید تلاش شد پرداخت بدهی این افراد قبل از عید به 2 ماه رسانده شود، برای پرداخت حقوق باید این سازمان ماهی 8 میلیارد کار کند تا حقوق افرادش را بدهد اما وقتی فعالیت ندارد و یا اگر پروژه 4 میلیاردی قبول کرد باید تعدیل نیرو شود.

وی اضافه کرد: تعدیل نیرو به معنای اخراج نیست این مسأله باید جوری مدیریت شود که مشکل بخشی از کارگران حل، سازمان فعال و برخی از کارگران هم تعدیل شوند.

شهردار اصفهان یادآور شد: عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد تا الان بیشتر افرادی که به کار گرفته شده از جوانان هستند، فقط یکی از شورای مشورتی‌های شهرداری متشکل از 35 جوان است که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در حال مشورت به بدنه شهرداری هستند.

وی ادامه داد: در دوره شهرداری جدید در طول یک سال سن مدیران یک سال و نیم کاهش و به لحاظ مدارک سطح علمی افراد افزایش پیدا کرده است پس چرا باید مغرضانه صحبت کرد تا حقایق به شکل دیگری به مردم منتقل شود؟

نوروزی تأکید کرد: به کارگیری افراد فعال اجتماعی سیاسی در شهرداری یعنی فعالیت‌های اجتماعی مردم دیده می‌شود در غیر این صورت مردم نمی‌گفتند چرا از همه عرصه‌های جامعه افراد به کار گرفته نمی‌شوند؟ اصفهان اولین شهرداری بود که مشاور شفافیت برای مبارزه با فساد را منصوب کرده است.

وی با اشاره به جشنواره کودک بیان داشت: سال قبل 7 میلیارد تومان برای جشنواره کودک هزینه شد، در ابتدای سال هم تکلیف جشنواره برای همیشه مشخص شد تا دائماً در اصفهان برگزار شود و بدهی سال قبل هم پرداخت شد، امسال 6 میلیارد کل هزینه جشنواره بود که تنها 3 میلیارد آن را شهرداری هزینه کرده است.

بدهی برای شهرداران بعدی نخواهیم گذاشت

شهردار اصفهان گفت: سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین جشنواره کودک به همراه مراسماتی که در حاشیه داتش امسال برگزار شد، اگر امسال مثل سال گذشته بود باید 21 میلیارد تومان هزینه می‌شد، اسناد این صحبت‌ها هم هست که تلاش شده بدهی برای شهردار بعدی گذاشته نشود.

وی افزود: شهرداری مخالف نمایش و مانورهایی است که همه کارهایی که انجام می‌شود را به نمایش بگذارد، البته به نمایش گذاشتن بعضی از فعالیت‌ها فرصتی است تا برخی واقعیت‌ها روشن شود.

نوروزی یادآور شد: در اولین نشست خبری گزارش شهردار مسؤولان قبلی گزارش داده بودند که بدهی شهرداری یک هزار و 680 میلیارد تومان است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی‌ها و تعهدات شهرداری بیشتر از عددی است که گفته شد، شهرداری هم اکنون به دنبال افزایش بدهی‌ها نیست، به دنبال پرداخت بدهی است.

وی بیان کرد: شهرداری به دنبال هدایت اذهان عمومی به سمت پیدا کردن مقصر نیست، شهرداری اصفهان فقط 32 درصد بودجه تحقق پیدا کرده بود، آن هم زمانی که سال گذشته دولت به لحاظ اقتصادی وضعیت بهتری داشت، تا 15 مهر امسال 43 درصد بودجه محقق شد و اصفهان اولین شهری بود که اوراق مشارکت خود را توانست برای مترو به فروش برساند درحالی که در کلان‌شهری مثل بخش عظیمی از اوراق مشارکتشان از دست رفت مگر نمی‌خواهید مردم امیدوار به توان کشور شوند می‌شود روی این قضیه مانور داد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در کشور باند ندارد و میگویند شما برخوردار هستید با این حال شهرداری بعد از بیان نظرات رأی می‌آورد و در انتخابات ملی شهرداری‌ها با اکتساب رأی بالایی انتخاب می‌شود.

وی عنوان کرد: اصفهان به عنوان اولین شهری که قانون شفافیت را انجام داد، از نهادگرایی به سوی سازمان گرایی رفته و الگویی برای همه شهرها شده، شهرداری آمده تا دست رانت‌خوارها را قطع کند و اجازه ندهد برخی از قبل برخی اطلاعات سود ببرند.

نوروزی اظهار کرد: اتوبوس‌رانی در ایران پر سابقه‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است و اتفاقات اخیر در چندین سال گذشته در شهر اصفهان بارها افتاده، مهم این است که عکس‌العمل درستی در قبال این حرکت‌ها داشت، مردم جزئی از هزینه اتوبوس‌رانی را می‌دهند برای همین شهرداری باید هزینه‌های مربوط به اتوبوس‌رانی را پرداخت کند، خصوصاً الان که هزینه‌ها سه برابر شده است، آیا امسال مردم وقتی سوار اتوبوس می‌شوند 3 برابر سال قبل پول می‌دهند؟

اول پاداش رانندگان را داده‌اند بعد حقوق!

وی اذعان داشت: در اتوبوس‌رانی هر 6 ماه یک‌بار پاداش داده می‌شود امسال مهرماه هم مبلغ 6 میلیارد تومان به این شرکت برای حقوق و پاداش و بیمه مردادماه داده شد، این شرکت به جای پرداخت حقوق اول پاداش و بیمه را پرداخت کرد، درحالی که باید اول حقوق می‌دادند البته بخش کمی از حقوق هم داده شد.

شهردار اصفهان مطرح کرد: یک روز قبل از تجمع گفتند که حقوق امروز پرداخت می‌شود، آن فردی که برای حل مسأله اقدام کرده حتی نپرسیده بود که صبح پولی به حساب واریز شده یا نه، اگر کسی می‌خواهد مشکلی را حل کند باید بداند مسأله از چه طریقی باید بیان شود؟ عصر همان روز مشخص شد که حقوق پرداخت شده است.

وی توضیح داد: در بحث سازمان عمران اشتباهی که از اول انجام شده و نباید ادامه پیدا کند این است که این شرکت پروژه‌ای عمل می‌کند وقتی موضوع پروژه محور باید یعنی ساختمان را بساز تمام که شد دیگر کاری نیست که انجام بدهند اما وقتی پروژه انجام می‌شد این‌ها را تا پروژه بعدی نگه می‌داشتند.

شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت فروشگاه‌های کوثر بیان کرد: برای ادامه فروشگاه‌های کوثر باید به گونه‌ای عمل کرد که از خرده فروش‌ها نیز مشورت گرفت و در این امر مشارکت داده بشوند وقتی این افراد در ابتدا شریک شوند و کارش را ادامه بدهد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی ادامه داد: نمی‌شود گفت فروشگاه کوثر نباید نباشد چون دنیای جدید در حال حرکت به این سو است و نمی‌شود جلوی برخی ‌اقدامات که با اقبال عمومی مواجه شده را گرفت، بلکه باید از آنچه به عنوان تجربه خوب در دنیا بود استفاده کرد اما به گونه‌ای که حقوق تک تک افرادی که در سایه این حرکت ممکن است از بین برود را جبران کرد.

نوروزی در خصوص عملکرد شهرداری در حوزه کارآفرینی، رونق اقتصادی، کسب و کار تکنولوژی نوین و عرصه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: شهرداری جدید معتقد است اصفهان شهری است که دیگر ظرفیت صنعت ندارد، اصفهان فرا صنعتی است و باید به حلقه جهانی وصل شود تا استعدادها و نیروهای آن بتوانند بین‌المللی کار کنند.

وی تصریح کرد: بین‌المللی شدن یعنی باید تولید شهر اصفهان از طریق سایت به دنیا فروخته شود، نباید فکر کنند اصفهان خواب شهر است، که فقط زندگی معمولی در آن صورت می‌گیرد، اصفهان باید محل خلق ارزش باشد و این با ساخت کارخانه و پیشرفت فیزیکی نیست.

شهردار اصفهان عنوان کرد: تولید شهروند خلاق اصفهانی باید به مکان فیزیکی نیاز نداشته باشد، به دنبال تولید ثروت در اصفهان و انسان‌محوری و تکنولوژی محوری رفت تا بازارچه IT و نیمه‌هادی و مشاغل نخبه گری در اصفهان زیاد شوند.

وی اظهار کرد: رسانه نباید فقط شهرداری را نقد کند، دانشمندان، هنرمندان و مدیران دیگر هم باید مورد نقد قرار بگیرند، همه افرادی که باید زمینه را برای فراصنعتی شهر بدون توسعه کالبدی و برای تبدیل شدن به مرکز تولید سرمایه و صنعت به سراسر جهان فراهم کنند.

نوروزی گفت: برای ساختمان جهان‌نما قراردادی منعقد شده است تا این ساختمان و نقاطی از شهر برای کارآفرینی اختصاص داده شوند، دستاوردهای در این زمینه به مرور خواهد آمد و یک شبه نخواهد بود، هنوز حتی تمام گزارش عملکردها به شورای شهر هم منتقل نشده است.

43 درصد بودجه اصفهان محقق شده است

وی در خصوص بودجه شهرداری تصریح کرد: تا امروز 43 درصد بودجه امسال محقق شده و تا پایان سال 100 درصد آن محقق خواهد شد، از یک هزار و 300 میلیارد تومان بودجه 500 میلیارد آن در خط دو مترو هزینه می‌شود، هر روز هم 3 میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهرداری است که در یک ماه مبلغ زیادی می‌شود، 400 میلیارد تومان و حدود 40 درصد عمرانی هم محقق شده است.

شهردار اصفهان در ادامه افزود: به رابطه گذشته ارتش و شهرداری اشاره نمی‌کنم اما با تعاملات صورت گرفته با ارتش اتفاقات خوبی خواهد افتاد و ارتش هم موافق است که باید از کارهایی که یک بنگاه اقتصادی انجام می‌دهد خارج شود، اقدامات قانونی انجام‌شده و در تعاملات توان ارتش و شهرداری برای توسعه متناسب و متوازن شهر است.

وی یادآور شد: شعار شهرداری مشارکت مردم است، یکی از 5 دستاورد مهم شهرداری این است که اصفهان در ایران به عنوان شهر پایلوت طرح جامع شهری شناخته شده و تفاهم‌نامه‌ای برای آغاز کار بسته شده، ویژگی طرح جامع اصفهان این است که مساله محور است و قرار است مسائلی که در شهر گره خورده بوده را باز کند.

نوروزی اضافه کرد: در این طرح جامع مشکلات با کمک ذی‌نفعان و شهروندان یعنی اصناف تشکل‌های مربوطه و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال حل خواهد شد، بر اساس  توسعه پایدار شهری مسائل حل می‌شود امکانات در اختیار مردم برای زیست بهتر قرار می‌گیرد و آینده نسل‌های بعد هم تضمین خواهد شد، یک پشتوانه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پشت این طرح جامع وجود دارد.

وی گفت: 24 سال سابقه کار دارم و مشمول طرح منع به کارگیری بازنشستگان هم نیستم، در معاونین شهرداری هم بازنشسته‌ای  که به کار گرفته شده باشد نیست اما بعضی از افراد به سن بازنشستگی رسیده‌اند که با افراد مناسب جایگزین خواهند شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه دغدغه اول آب با فاصله زیادی مسأله آب زاینده‌رود است، خاطرنشان کرد: شهرداری احیای زاینده‌رود را در احیای 340 کیلومتر می‌بیند، با طرح استاندار مخالف نیستم اما هر طرحی باید 8 توجیه فنی، مالی، فرهنگی، اقتصادی، اکولوژیک محیطی و.. داشته باشد، باید کار پخته شود و پشت آن مطالعه باشد و همه جوانب آن بررسی شود.

وی مطرح کرد: باید به موضوع زاینده‌رود با 4 چشم‌انداز نگاه کرد، یکی از آن‌ها وجود آب برای بهداشت محیط و سلامت مردم است، وقتی می‌توان سلامت را تضمین کرد که دغدغه ریزدانه‌های تالاب گاوخونی هم نباشد، اگر آب در تالاب باشد دیگر تهدیدی برای سلامت مردم وجود ندارد و سرطان‌زایی نیست.

نوروزی در ادامه با اشاره به نگاه دوم در خصوص احیای آب گفت: نگاه دوم نگاه میراثی است، اصفهان در یک کاسه قرار گرفته است و سنگینی آلاینده‌ها بران فشار وارد می‌کند، زیر سفره‌های زیرزمینی باید آب باشد و اسفنج‌ها زنده باشند، اگر سفره‌ها خشک شد با فرونشست زمین میراث و هویت شهر نابود می‌شود.

وی افزود: باید به گونه‌ای آب را به شهر آورد که به زیر زمین هم آب برود و مادی‌ها آب داشته باشند تا گفت آب زاینده‌رود احیا شده است.

شهردار اصفهان با بیان این که شهرداری نگاه اجتماعی را لازمه احیا آب زاینده‌رود دانست و بیان کرد: اگر آب به صورت مصنوعی جاری شود مردم فکر می‌کنند رودخانه احیا شده و فشار روانی برداشته می‌شود، احیای زاینده‌رود باید 340 کیلومتر باشد، شهرداری مخالف شادابی مردم نیست، شهردار مأمور ایجاد نشاط در شهرداری است، در زاینده‌رود عمق زمین و سلامت مردم بر شادابی آن‌ها در احیای زاینده‌رود اولویت دارد، باید استدلال‌های قوی‌تری برای انجام این طرح باشد.

وی گفت: مساجد شهر باید کانون‌های فرهنگی چندمنظوره‌ای باشند تا در آن‌ها هم کلاس‌های آموزشی برگزار و اقدامات فرهنگی انجام شود و هم نماز بخوانند، در این صورت صف‌های مساجد با جمعیت بیشتری روبرو خواهند شد.

نوروزی تأکید کرد: حاشیه‌نشینی جزو اهداف شهرداری هست و حرکت‌هایی در این زمینه انجام شده ولی این معضل اجتماعی با یک جلسه و دستور حل نمی‌شود باید راه حل درست توسط دستگاه‌هایی که فلسفه تشکیل آن‌ها حل این معضل است ارائه شود و با تجهیز زیرساخت‌های لازم و کار فرهنگی تمیز با همکاری جمعی به سراغ این کار رفت.

شهردار اصفهان در پاسخ به این سوال که چند سال سابقه کار دارید و چند مدیر شهری بر اساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان بازنشسته هستند؟ پاسخ داد: 24 سال سابقه کار دارم و مشمول طرح منع به کارگیری بازنشستگان هم نیستم، در معاونین شهرداری هم بازنشسته‌ای که به کار گرفته شده باشد نیست اما بعضی از افراد به سن بازنشستگی رسیده‌اند که با افراد مناسب جایگزین خواهند شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز