نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

برداشت‌ها از زاینده‌رود با مجوز احمدی‌نژاد شتاب گرفت

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۱۰:۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۷۵۲۸۱
برداشت‌ها از زاینده‌رود با مجوز احمدی‌نژاد شتاب گرفت
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اولین‌بار حدود 10 سال پیش فردی توانست مهر رودخانه را بشکند و در کوه های چهارمحال و بختیاری باغ احداث کند. بعد از آن با مجوزهای بی حساب و کتاب وزارت نیرو در روخانه مسابقه لوله گذاری و مکش آب رودخانه به ارتفاعات شروع شد و بامجوز رییس جمهور وقت آقای احمدی نژاد شتاب بی حساب گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، حیدرعلی عابدی در دیدار با نمایندگان شوراهای هماهنگی اصلاح طلبان استان اصفهان و مسئولان ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در شهرستان‌های این استان، درباره وضعیت زاینده رود اظهار کرد: متاسفانه طی این سال‌ها از اصفهان غفلت شده و مشکلات مردم نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: باید به وجود دو مسئله اشاره کرد، تغییر اقلیم و سومدیریت، که دومی پررنگ‌تر‌ است، در جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهور برای اولین بار  شاهد ارائه گزارش غلط بودم که به آقای جهانگیری معاون محترم اول ریاست جمهوری توضیح می دادند به علت تغییر اقلیم نتوانستیم آب کشاورزان اصفهان را تامین کنیم در همان لحظه با قطع کلام گزارش دهنده اشاره کردم که مشکل عمده کاهش بارندگی است اما مشکل اصلی‌ و اساسی که اتفاق افتاده، سومدیریت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سومدیریت چگونه اتفاق افتاده است؟ درگذشته هیچکس لوله نداشت که آب را بالا بکشد، سدی هم وجود نداشت، زاینده‌رود چند سرشاخه اصلی داشت و تونل اول کوهرنگ که به سمت تالاب گاوخونی سرازیر می‌شدند. از سرشاخه‌ها و زاینده‌رود در زمستان و بهار سیل‌های بزرگ سرازیر می‌شدند که از اصفهان می گذشت و به سمت تالاب گاوخونی روانه می‌شد، این فرآیند منابع زیرزمینی را پرآب می کرد به همین دلیل در آن زمان در اصفهان اگر سه متر چاه حفر می‌شد مملو از آب بود، به خاطر همین موضوع اولین شهری که برای آن سیستم فاضلاب تعبیه شد اصفهان بود، هرجایی کنده می‌شد بلافاصله از آنجا آب می‌آمد.

وی ادامه داد: در آن زمان سدی احداث شد، آب آن در کنترل وزارت و در تولید برق به کار گرفته شد و اولین آثار خود را نشان داد. چند روستا در نزدیکی تالاب گاوخونی همان موقع دچار خشکسالی شدند، چون دیگر سیلابی وجود نداشت که منابع زیرزمینی را سیراب کند و به مرور سر شاخه های زاینده رود نیز دستخوش تغییرات شدند. و از آن زمان بحث سهمیه بندی و رعایت حقابه های کشاورزان و تالاب گاو خونی مطرح شد.  در واقع برای اولین‌بار حدود 10 سال پیش فردی توانست مهر رودخانه را بشکند و در کوه های چهارمحال و بختیاری باغ احداث کند. بعد از آن با مجوزهای بی حساب و کتاب وزارت نیرو در روخانه مسابقه لوله گذاری و مکش آب رودخانه به ارتفاعات شروع شد و بامجوز رییس جمهور وقت آقای احمدی نژاد شتاب بی حساب گرفت، باغ های گردو، هلو و بادام کوه های اطراف زاینده رود را به منظره شمال ایران تبدیل و سرزمین های حاصلخیز و سر سبز اصفهان را به کویر تبدیل کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نیرو براساس قوانین مسئول بوده که از آب‌ها حفاظت و مدیریت کند، ولی وزارت نیرو آب را جمع  و از آن نیروی برق تولید می‌کند، همین قدر که توربین ها بچرخند دیگر برای آب چندان برنامه آب ندارند و فکر می‌کنم بیشتر توان خود را بر روی آب آشامیدنی و صنعت گذاشته است، چون متقاضی زیادی دارند، بنابراین آب کشاورزی برایشان در اولویت نبوده است، براین اساس به مرور زمان وظیفه اصلی خود را از یاد برده اند.

جهاد کشاورزی ولع خاصی در توسعه کشاورزی دارد

عابدی افزود: جهاد کشاورزی هم ولع خاصی در توسعه کشاورزی داشته به طور طبیعی یک فرد باید مجوز های مختلفی از منابع طبیعی، محیط زیست و آب و سایر مراجع قانونی کسب کند تا اجازه داشته باشد از تسهیلات بهره ببرد، جهاد کشاورزی در این زمینه سخت گیری لازم را نکرده که این امر موجب تشویق توسعه باغات در حاشیه زاینده رود و قرار دادن چند صد لوله آب در رودخانه زاینده‌رود شده و آب را در کوه‌های اطراف می‌کشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما بیش از دو سال است که از وزارت نیرو خواسته ایم که رودخانه را تحت کنترل قرار دهند و آن‌ها می‌گویند که ما تمام این لوله‌ها را کنتور گذاشتیم، کنتور چه مشکلی را حل کرد. اگر کسی بیش از سهمیه آب برداشت کند چه می کنید؟ چگونه می‌خواهید کنترل کنید؟ از ابتدا طراحی اشتباه بوده که مجوز داده اند لوله را درون رودخانه بگذارند و آب بکشند، باید این روند را تغییر بدهند و جلوی چنین کاری را بگیرند چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و اسم آن را ساماندهی رودخانه گذاشتیم.

عابدی گفت: ما می‌گوییم از تونل اول تا تالاب گاوخونی باید ساماندهی شود، به معنایی که در هرجایی که لوله وجود دارد لوله‌ها در آورده شود، هر 5 تا 10 کیلومتر وزارت نیرو یک ایستگاه آبرسانی زده و در آنجا کنتور، شیر و والف بگذارد و آنجا آب را تحویل دهد، اگر این اتفاق بیفتد مدیریت زاینده‌رود به دست وزارت نیرو می‌افتد و تا این لحظه هیچ مدیریتی وجود ندارد.

عابدی بیان کرد: اتفاقات بدی افتاده، اگر ما روزانه یک میلیون متر مکعب آب در زاینده‌رود داشته باشیم تقریبا مشکلاتمان حل می‌شود، تقریبا 365 میلیون متر مکعب می‌شود، در سال 97 ما خشکسالی داشتیم اما در سال 96 بیش از 400 میلیون آب خارج از ضابطه در منطقه بالا دست آب برداشت شد، اگر آن آب بود ما می‌توانستیم روزانه یک میلیون آب رها کنیم. اتفاقی که افتاده و ما باید آن را دنبال کنیم این است که در مسیر زاینده‌رود ما باید مدیریت صحیح ایجاد کنیم و ما اسم آن را گذاشتیم ستاد احیا زاینده‌رود، ما مکاتباتی را با رئیس جمهور داشتیم و چند مرتبه از ایشان دستور گرفتیم که ستاد احیا را درست کن وزارت نیرو کاری نکرده، چند بار هم از آقای جهانگیری برای تشکیل ستاد احیای زاینده دستور داشتیم و در نهایت ما تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم که بتوانیم زاینده‌رود احیا کنیم و بتوانیم دولت را قانع کنیم که به وظایف عملی خود که حفظ حقابه کشاورزان اصفهانی است عمل کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر نامه‌ها 20 امضا دارد یعنی تمام نماینده‌ها امضا کردند و همکاریشان خوب است.

وی ادامه داد: ما 215 روستا داریم که در حال مهاجرت به حاشیه شهر هستند، الان شما به روستاهای جبل بروید در اکثر روستاها تعداد معدودی خانوار زندگی می‌کنند و گاها هر 15 روز یکبار آب آشامیدنی دارند، در حال حاضر تمام روستاهای شرق درحال مهاجرت هستند، شاید سالانه 10 میلیون متر مکعب آب بتواند جرقویه را زنده کند، در جبل سالانه دو میلیون متر مکعب آب بگیرد زنده می‌شود. رقم‌ها بالا نیست اما بعضی می‌گویند تغییر کشت، تغییر الگوی زندگی، تغییر در آمد ولی با کدام برنامه؟ برای تغییر شغل فعلا در کشورمان هیچ چیز جایگزین نداریم سهل تر آنکه به قانون تاسی کرده و حقابه های کشاورزان داده شود آن‌ها خودشان می دانند چگونه زندگی کنند.

ق/ 1

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز