یک اقتصاددان مطرح کرد:

نباید تمام نوسانات نرخ ارز را پای تحریم‌ها نوشت

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۸:۲۶:۵۵
کد خبر: ۷۷۸۸۸۶
نباید تمام نوسانات نرخ ارز را پای تحریم‌ها نوشت
یک اقتصاددان گفت: اقتصاد ایران مانند انبار باروت بود که تحریم ها نقش یک جرقه و محرک را ایفا کرد و نباید تمام نوسانات نرخ ارز پای تحریم ها نوشته شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، مرتضی ایمانی راد در همایش بررسی و تحلیل آخرین تحولات اقتصاد ایران، به تحلیل بررسی آخرین تحولات اقتصادی جهان پرداخت و اظهار کرد: در برخی از کشورها جناح راست افراطی روی کار آمده و تلاش می کند که نظام اقتصادی جهان را به هم زنند و نمونه آن در آمریکا، ایتالیا، انگلیس، برزیل قابل مشاهده است.
وی تنظیم تعرفه، افزایش هزینه دولت و بی توجهی به سازمان تجارت جهانی  را از ویژگی بارز این دولت ها بر شمرد و تصریح کرد: نرخ بیکاری آمریکا به 3.8 درصد رسیده است که در طول 25 سال گذشته بی نظیر بوده و بورس نیویورک جهش اقتصادی بی نظیری در طول تاریخ آمریکا داشته است.
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی، افزایش قیمت دلار در بین ارزهای موجود را نشان از تقویت اقتصاد آمریکا عنوان کرد و گفت: کاهش سایر ارزها در برابر دلار در شرایطی کنونی طبیعی است و ریال نیز از این شرایط مستثنی نیست.
وی با تاکید بر این نکته که تحلیل وضعیت گذشته فایده چندنی ندارد، گفت: اقتصاددانان باید با مستندات به پیش بینی آینده بپردازند تا فعالان اقتصادی بر اساس این پیش بینی ها بتواند استراتژی تعیین کنند.
ایمانی راد احتمال را یکی از اصول مهم پیش بینی و مدیریت یک بنگاه خواند و افزود: یک فعال اقتصادی به جای قطعیت همواره با احتمال کار می کند. هنر مدیریت، هنر کار با احتمالات است .
وی به تحلیل نوسانات شدید نرخ ارز یک ساله در اقتصاد ایران پرداخت و اظهار کرد: کمبود درآمدها ارزی و افزایش تقاضا عامل افزایش نرخ ارز در اقتصاد ایران بوده است.
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: برای پنجمین بار طی 30 سال گذشته شاهد جهش نرخ ارز هستیم و هر بار این جهش تکرار می شود و دولت ها رفتار مشابه نسبت به آن دارند.
وی تحریم های آمریکا را عامل اصلی افزایش نرخ ارز ندانست و گفت: اقتصاد ایران مانند انبار باروت بود که تحریم ها نقش یک جرقه و محرک را ایفا کرد و نباید تمام نوسانات نرخ ارز پای تحریم ها نوشته شود.
ایمانی راد خاطر نشان کرد: طی 6 ماه نخست سال، نرخ رشد تولید قابل توجه نبود و در 6 ماه دوم احتمال منفی شدن دارد، زیرا اقتصاد ایران با رکود تورمی روبرو شده است.
وی با ارایه مدل رهبر و پیرو در اقتصاد ایران، گفت: طی بررسی های انجام شده بر نوسانات نرخ ارز  تاثیر آن بر اقتصاد ایران این مدل برامد که هر وقت نرخ ارز در اقتصاد ایران تغییر کند تمام مولفه های اقتصادی را همرا ه با خود تغییر می دهد و نقش ارز در اقتصاد آن مانند یک رهبر است. 
این اقتصاددان توضیح داد: زمانی که نرخ ارز بالا می رود اغلب کالا و خدمات افزایش پیدا می کند و این رفتار طی چهار دوره جهش ارزی قابل مشاهده است.
وی با انتقاد از سیاست گذاران اقتصادی به ویژه دولت در کم اهمیت شمردن ارز در معادلات اقتصادی، گفت: دولت ارز را به عنوان یک مولفه اثرگذار در اقتصاد ایران به رسمیت نمی شناسد و با  بخش نامه های  متعدد بازار خرید و فروش آزاد ارز بازار سیاه تلقی می کند، دولت باید قیمت بازر ارز آزاد را به رسمیت بشناسد و داد و ستد آن را آزاد بگذارد.
ایمانی راد ایران را سرزمین فرصت ها برای کسانی دانست به ارز خارجی دسترسی داشته باشند و تهدیدی برای کسانی است که به ارز دسترسی ندارند و گفت: قیمت اقتصادی دلار بین 7 تا  8 هزار تومان است که به دلیل تحریم ها به بالای  12 هزار تومان رسیده است و اگر سیگنال مذاکره  بین آمریکا و ایران به وجود آید به زیر 10 هزار تومان کاهش پیدا می کند، اما دیگر دلار 5 هزار تومان نخواهد شد.
وی کاهش شدید قیمت ارز به زیر 10 هزار تومان را منوط به مذاکره ایران و آمریکا و افزایش بالای 20 هزار تومان را ناشی از تنش جدی بین دو کشور  پیش بینی کرد.
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی به بنگاه های اقتصادی توصیه کرد: بخشی از هر فعالیت اقتصادی را به صادرات کالا و خدمات اختصاص دهند و  انتقال بخشی از واحدهای تولیدی به سایر کشورها و دریافت درآمد ارزی می تواند به سودآوری و ادامه حیات بنگاه کمک کند.
وی روند افزایش دلار طی یک سال گذشته را ناشی از سفته بازی و خرید فروش دلالان ارز در چهارراه ها دانست و گفت: کاهش شدید عرضه ارز و درآمدهای ارزی عامل افزایش قیمت است.
ایمانی راد گفت: سرمایه‌گذاری در بورس در شرکت هایی سودده است که توانایی صادرات دارند و به خصوص شرکت هایی که مواد اولیه آنان عمدتا از داخل تامین شود.
وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی عمدتا با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: در سال 97 و 98 صورت های مالی باید به طور ماهیانه به ویژه به صورت جریان وجوه نقد تهیه شود.
این استاد اقتصاد، داشتن فعالیت های بین المللی شامل ایجاد دفتر نمایندگی در خارج از کشور و اعزام نیروی کار متخصص به خارج از کشور را یکی از رویکردهای مهم بنگاه های اقتصادی در شرایط کنونی برشمرد و گفت: تشکیل سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاری خارجی می تواند به تامین مالی بنگاه ها کمک کند.
وی خواستار تمرکز شرکت های تولیدی بر کالاهای وارداتی و تولید آن شد و گفت: در شرایطی که قیمت ارز افزایش یافته فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز