وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۱۳:۲۳:۳۱
کد خبر: ۷۸۰۳۵۸
۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا کنون 5 هزار شرکت فعال دانش‌بنیان داریم که در بخش حوزه وزارت علوم در کنار دانشگاه و مؤسسات شکل گرفته است و این شرکت‌ها بعضاً با سابقه کم، کارهای بزرگی به لحاظ اثربخشی در کاربرد علم. فناوری انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، منصور غلامی صبح امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره حرکت در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: جشنواره حرکت 12 سال است که هرساله برگزار می‌شود و یک حرکت بسیار خوبی است که روزبه‌روز کامل‌تر می‌شود و در حلقه اتصال ایده‌های نو، حرکت فکری و اندیشه‌های پویا به سمت کاربرد و کاربست کشور پیش می‌رود.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ادامه داد: معمولاً شروع چنین حرکت‌هایی از نشست‌های کوچک و جرقه‌های فکری جمعی محدود آغاز می‌شود که اگر مسیر خوب انتخاب شود و ادامه کار به نحو مطلوب صورت بگیرد به اهداف بزرگ‌تر و اثرات وسیع‌تری منجر خواهد شد.

غلامی تصریح کرد: اتفاق خوبی که توسط دانشجویان در مدت زمان جشنواره افتاد، تشکیل انجمن‌های علمی باوجود همه مشکلات و مصائب بود که معمولاً کارهای خوب در اثر عبور از مشکلات به وجود می‌آید و امروز حلقه اتصال این جشنواره‌ها را با مناسبت‌های مختلف علمی و فن‌آوری در سطح کشور نه تنها در جوامع دانشجویی بلکه در جمع محققان، دانشجویان و فن‌آوران می‌بینیم که هرساله در هفته پژوهش حرکت علمی را در سطح ملی و با سابقه علمی بیش‌تر عرضه می‌کنند.

وی اذعان کرد: حضور صنعت و بخش خصوصی و کسانی که قادر و مشتری ایده‌های علمی و فن‌آوری هستند در این نشست‌های هفته پژوهش حضور دارند و با بخشی از دست آورد های چند ساله به عنوان مشتری روبرو می‌شوند به طوری که سال گذشته قراردادهای بسیار خوبی با دست آورد های علمی پژوهشی دانشجویان، اساتید و ... با بخش صنعت و خصوصی داشتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ابراز کرد: این جریان و فعالیت یک پله مهم برای اتصال به آن چیزی است که عموماً از طرف دانشجویان سؤال می‌شود که حاصل درس و آموخته‌های کلاس چگونه به سرمایه‌های جامعه منتقل خواهد شد و به رفع نیازهای کشور کمک می‌کند که نمونه حاصل این تلاش‌ها شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان است که تا کنون 5 هزار شرکت فعال داریم که در بخش حوزه وزارت علوم در کنار دانشگاه و مؤسسات شکل گرفته است و این شرکت‌ها بعضاً با سابقه کم، کارهای بزرگی به لحاظ اثربخشی در کاربرد علم. فن آوری انجام داده‌اند.

وی افزود: همچنین به لحاظ اشتغال و سرمایه گذاری فضاهای جدیدی تحت عنوان اکوسیستم‌های علمی اقتصادی کشور شکل گرفته است اما قابل ذکر است که در این بخش سابقه طولانی نداریم و دانشگاه‌های ما در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های دنیا، نیم قرن عقب هستیم ولی با همین سابقه کوتاه 15 ساله فعالیت‌های قابل توجهی داریم.

غلامی تاکید کرد: کارهای پژوهشی از اواخر دهه 70 شکل گرفت و دست آورد های علمی از جمله تولید کتاب و مقالات که بعضاً در مؤسسات علمی و پژوهشی دارد و از دهه 80 و اواخر دهه 90 به سمت کاربست دانش و تولید فن آوری و شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان وارد شدیم که البته در این مسیر با وجود مشکلات مختلف ازجمله اقتصادی، رویکردها فراز و نشیب داشته‌اند اما لازم است توجه به این عرصه بیشتر باشد که وزارت علوم هم نقش پشتیبانی داشته و از این حرکت حمایت می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز