هر اصفهانی، یک داوطلب

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۹:۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۸۳۹۹۶
هر اصفهانی، یک داوطلب
پنجم دسامبر مصادف با 14 آذرماه روز جهانی داوطلبی نام دارد. در همین راستا اداره مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان به تبلیغات و فرهنگ‌سازی در این زمینه با شعار «هر شهروند، یک داوطلب» اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این خصوص اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف از اجرای این طرح تشویق شهروندان به انجام کار داوطلبانه است.

فروغ صادقیان سلامت جسم و روان، افزایش اعتماد به نفس و مقابله با افسردگی را از مهم‌ترین تأثیرات انجام کار داوطلبانه بر شخصیت افراد دانست و افزود: کار داوطلبانه می‌تواند باعث ایجاد احساس هدفمندی در افراد شده و محرک ذهن آنها شود و به ایجاد امید در زندگی منتهی شود، چون به جرأت می‌توان گفت در این عالم هیچ خطایی بزرگ‌تر از ناامیدی نیست.

وی ادامه داد: امید، ایمان و عشق ستون‌های اصلی روان آدمی را تشکیل می‌دهند که با پیوستن به اجتماع و شرکت در برنامه‌های گروهی و داوطلبانه حاصل می‌شود. در واقع وقتی افراد با هم برای راه‌اندازی یک نهاد مدنی یا خیریه یا پویش نیکوکاری دست به همکاری می‌زنند، دست به تولید سرمایه اجتماعی زده‌اند تا امیدوار باشند.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره تأثیر کار داوطلبانه بر جامعه گفت: انجام فعالیت‌های داوطلبانه علاوه بر اینکه بر جسم و روان افراد اثرات مفیدی دارد، باعث معنادار شدن زندگی و رهایی از روزمرگی خواهد شد. مشارکت افراد در برنامه‌ریزی، پیشرفت و توسعه زمانی به وجود می‌آید که مردم در فرآیندهای اجتماعی در حوزه‌های مختلف حضور فعال داشته باشند.

صادقیان تصریح کرد: انسان‌های پویا، فعال و دغدغه‌مند که هرگز زندگی و آرامش خود را جدا از مطلوب زیستن دیگر همنوعان خود نمی‌دانند، می‌کوشند به صورت فردی یا گروهی تأثیری هرچند ناچیز را در جسم، روح و روان افراد دیگر گذاشته و شرایط زندگی را از آنچه که هست به سوی آنچه باید باشد، به طور مطلوب برای آنان تغییر دهند.

وی بیان داشت: آنان دریافته‌اند که جامعه‌ای که همیشه از آن سخن به میان می‌آورند از نحوه زندگی، رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌هایی که از هر فرد، گروه، نهاد و ... سر می‌زند تشکیل می‌شود، پس به این نتیجه می‌رسند که هرکس به اندازه خود در بروز هنجارها و ناهنجاری‌های جامعه دخیل است و نباید از نقش خود بگذرد.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: این افراد با تأکید بر این اعتقاد دانسته‌اند که بهترین نمود اجتماعی برای سلامت و نشاط جامعه، همبستگی، وفاق و امید، انجام کار داوطلبانه و مشارکت‌جویانه خواه به صورت فردی و یا در قالب تیمی و نهادی است.

صادقیان تصریح کرد: این مسیر هرچه اصولی‌تر و با روش‌های تحقیق شده و موردنیاز جامعه منطبق شود می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت تأثیر پایداری در سطح جامعه پدیدار کند و چون کار داوطلبانه بدون دخالت‌های مرسوم دولت‌ها و فرایندهای پر پیچ و خم اداری آنها صورت می‌گیرد، در سطوح مختلف مردم با هر جایگاه و پایگاه اجتماعی بهتر نهادینه شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در برخی کشورهای اروپایی افراد قبل از ورود به ادارات دولتی باید 100 ساعت کار داوطلبانه داشته باشند، اظهار داشت: در گام نخست و با طراحی پوسترهایی با 10 سرفصل شامل کار داوطلبانه توسط معلم، پزشک، دانشجو، آتش‌نشان، مشاور و مددکار، هنرمند و ... اقدام به تبلیغات و فرهنگ‌سازی در زمینه کار داوطلبانه کردیم تا شهروندان به صورت بصری با مفهوم آن آشنا شوند و در آینده طرح‌هایی در این زمینه اجرا خواهد شد.

وی حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد را یکی از اولویت‌های شاخص و سرفصل‌های مهم و ابلاغی شورای اسلامی شهر اصفهان به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری دانست و درباره برنامه‌های مدیریت شهری در راستای تسهیل‌گری و بسترسازی توسعه فعالیت‌های داوطلبانه گفت: در آستانه روز جهانی داوطلبی (14 آذرماه) برای نخستین بار تعدادی از مراکز در سطح مناطق پانزدهگانه شهرداری به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار شد و همچنین دستورالعمل واگذاری به سازمان‌های مرم نهاد نیز تنظیم و تدوین شده است.

صادقیان افزود: این سازمان‌ها عمدتاً با وجود فعالیت‌های گسترده‌ای که در سطح شهر دارند در تأمین محل اسکان دچار مشکلات زیادی هستند که با همکاری با مدیریت شهری این چالش در حال رفع شدن است. همچنین در طرح بلندمدت این اداره رایزنی‌های گسترده‌ای با مدیران ارشد شهری جهت طرح تشکیل خانه تشکل‌ها انجام خواهد گرفت تا در آینده‌ای نزدیک شاهد برطرف شدن قسمت اعظمی از مشکلات سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه تأمین دفاتر آنان باشیم که این امر به شبکه‌سازی و تعامل هرچه بیشتر سمن‌ها در جهت خدمت‌رسانی به جامعه هدف کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما