مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان:

آمار زنان سالمند استان اصفهان بیشتر از مردان است/ ۵۰ هزار و ۱۹۲ تولد در هشت ماهه نخست امسال در استان

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۱۱:۴۴:۴۲
کد خبر: ۷۹۱۶۷۷
آمار زنان سالمند استان اصفهان بیشتر از مردان است/ ۵۰ هزار و ۱۹۲ تولد در هشت ماهه نخست امسال در استان
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: ما این مساله را در شش کارگروه و کمیته در استان اصفهان پیگیری می‌کنیم؛ نگرانی اصلی در این زمینه گرایش سالمندی به زنانه شدن است و آمار زنان سالمند بیشتر از مردان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، حسین غفرانی کجانی صبح امروز  در نشست خبری یکصدمین سالگشت پایه‌گذاری ثبت احوال در کشور بابیان اینکه در سال ۱۳۰۴ و با نام محمد اولین شناسنامه در استان اصفهان صادر شده است، اظهار کرد: این روند تاکنون ادامه داشته و موفقیت‌های زیادی را نیز کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۸ همه افراد متولد شده دارای کد ملی هستند، افزود: با این اقدام ضریب امنیت اطلاعات اسناد بالا رفت و ارتباطی با فناوری‌های نوین برقرار کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه تمام اطلاعات ثبت شده در اصفهان از سال ۱۳۰۴ در چندین مرحله بازنگری و به داده‌های کشور وارد شده است، اضافه کرد: این کار بسیار سخت بود چرا که از خطوط قدیمی شکسته استفاده شده بود و در نهایت با همکاری همه همکاران قدیمی در ثبت احوال این اقدام را انجام دادیم.

وی گفت: با توجه به نامطلوب بودن کیفیت شناسنامه‌های مردم ایران تولید شناسنامه‌های مکانیزه را در دستور کار قرار دادیم که این شناسنامه‌ها با توجه به روکش مناسبی که دارند ماندگاری بالایی دارند.

غفرانی کجانی با بیان اینکه برای دسترسی بهتر شهروندان به امکانات ثبت احوال به صورت سکونت محور بسترسازی شد، ادامه داد: این اقدام حجم زیادی از سفرهای درون شهری و بروی شهری را کاهش داد.

وی با بیان اینکه میزان ثبت وقایع حیاتی در هر کشور از شاخص‌های توسعه یافتگی است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد از وقایع حیاتی در مهلت قانونی ثبت می‌شود و ثبت احوال دارای یک نظام جامع آماری است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه نگرانی کاهش جمعیت همچنان وجود دارد، افزود: ما این مساله را در شش کارگروه و کمیته در استان اصفهان پیگیری می‌کنیم؛ نگرانی اصلی در این زمینه گرایش سالمندی به زنانه شدن است و آمار زنان سالمند بیشتر از مردان است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۴۶ نفر زیر ۱۵ سال در استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: هر چه این جمعیت زیادتر شود شرایط بهتر خواهد شد و هر چه این جمعیت کاهش یابد به سالمندان اضافه می‌شود.

غفرانی کجانی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۵۴ نفر ۱۵ تا ۲۹ سال است، گفت: ۲۴ درصد از جمعیت استان اصفهان در این سن هستند.

وی با بیان اینکه دو میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۹۲ نفر در استان اصفهان بین ۳۰ تا ۶۴ سال هستند، ادامه داد: ۳۶۱ هزار و ۲۵۸ نفر نیز جمعیت بالای ۶۵ سال را شامل می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۴ وارد جریان افزایش ناگهانی سالمندی در استان اصفهان خواهیم شد، ادامه داد: برای اینکه جمعیت متناسب داشته باشیم باید نرخ جانشین به ۲.۵ برسد و در این شرایط باید هر پدر و مادر برای خودشان دو نفر فرزند به یادگار بگذارند.

وی با بیان اینکه ۲۲ درصد از جمعیت کنونی ما سن کمتر ۱۵ سال هستند، ادامه داد: در حال حاضر در نرخ باروری دچار مشکل هستیم، نرخ باروری نزدیک به ۲ است اما مسئولان نباید از این امر غافل باشند.

غفرانی کجانی تاکید کرد: اگر با همین شیب حرکت کنیم چالش جمعیت انکار ناپذیر است که بخشی از این امر به نظام برنامه ریزی کشور و برخی به خانواده بر می‌گردد؛ نظام برنامه‌ریزی باید موانع ازدواج را بردارد که این امر بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت هدف در استان اصفهان برای دریافت کارت ملی هوشمند سه میلیون و ۹۸۲ هزار و ۳۵۸ نفر است، گفت: تاکنون سه میلیون و ۶۲ هزار و ۹۲۰ نفر ثبت‌نام خود را کامل کرده‌اند و تاکنون ۹/۷۶ درصد کارت ملی دریافت کرده‌اند و ۶۳ هزار و ۹۹۹ از کارت‌ها هنوز توسط متقاضیان دریافت نشده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه کسانی که کارت ملی هوشمند آنها صادر شده و هنوز برای دریافت اقدام نکرده‌اند طی روزهای آینده کارت کاغدی آنها بی اعتیار می‌شود.

وی با بیان اینکه اداره ثبت احوال با ۲۵ اداره و پنج نمایندگی در سطح استان اصفهان خدمات لازم را ارایه می‌دهد، افزود: این مراکز به همه اقشار مردم جامعه خدمات ارایه می‌دهد.

غفرانی کجانی با بیان اینکه ۱۸۹ هزار و ۶۳۸ شناسنامه در هشت ماهه امسال صادر شده است، افزود: ۱۳۸ هزار و ۷۷۷ هزار تعویض شناسنامه و ۵۰ هزار و ۸۶۱ مورد نیز برای تازه متولدان بوده است.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال ۶۵۲ تغییر نام در استان با مراجعه مستقیم به ثبت احوال داشته‌ایم، گفت: ۲۹۶ نفر نیز با مراجعه به دادگاه تغییر نام داشته‌اند؛ چهار هزار و ۸۳۵ نفر نیز تغییر نام خانوادگی داشتند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه پنج هزار و ۵۳۸ نفر برای رفع اشتباهات شناسنامه مراجعه کرده‌اند، گفت: همچنین طی هشت ماه امسال ۱۵ هزار و ۵۷۰ اعلام فوت گزارش شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری ۵۰ هزار و ۱۹۲ نفر در استان اصفهان به دنیا آمده‌اند.

غفرانی کجانی بابیان اینکه ۱۶ هزار و ۴۸۶واقعه ازدواج در شش ماه امسال در استان اصفهان به ثبت رسیده است، ادامه داد: در شش ماه امسال پنج هزار و ۱۷۴ واقعه طلاق را در استان اصفهان داشته ایم.

وی افزود: نگرانی در خصوص طلاق وجود دارد اما در حد فاجعه نیست.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۱۱ پسر در هشت ماه امسال به دنیا آمده است، افزود: تعداد دختران نیز ۲۴ هزار و ۹۰۱ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در طول ۱۰۰ سال گذشته اسامی محمد، علی، حسین، مهدی و علیرضا در بین پسران و فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و صدیقه بیشترین آمار نان دختران در استان اصفهان بوده است، گفت: در هشت ماهه امسال امیر علی و امیر حسین و در بین دختران فاطمه و زهرا بیشترین نام انتخابی بوده است.

غفرانی کجانی با بیان اینکه طی هشت ماه امسال میانگین سن ازدواج مردان ۲۹.۸ بوده است، ادامه داد: میانگین ازدواج زنان نیز ۲۵.۳ بوده است.

وی با بیان اینکه میانگین سن طلاق مردان در شش ماه امسال ۳۸.۲ بوده است، ادامه داد: میانگین سن طلاق زنان نیز ۳۳.۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه ۸۳۲ تولد دوقلوها در استان اصفهان در هشت ماه امسال ثبت شده است، ادامه داد: ۳۸ مورد سه قلو، چهار مورد چهار قلو و یک مورد پنج قلو در استان ثبت شده است.

وی تراکم جمعیت استان اصفهان را ۴۸ نفر اشاره کرد و گفت: این تراکم بر اساس زندگی در یک کیلومتر مربع برآورد شده است.

 

 

نظر شما