سخنگوی شورای نگهبان:

رویکرد مقام معظم رهبری و مقامات کشور توجه به جوانان است

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۸:۴۱:۱۷
کد خبر: ۸۱۵۸۹۷
رویکرد مقام معظم رهبری و مقامات کشور توجه به جوانان است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: رویکرد مقامات کشور و در رأس آن رویکرد مقام معظم رهبری همیشه توجه به جوانان بوده است، انتصاب برخی از مسئولان و حتی ائمه جمعه در یکی دو سال اخیر را اگر مرور کنید می‌بینید که توجه ایشان به جوانان بوده تا مدیریت کشور در اختیار جوانان قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در همایش عدالت اجتماعی در شهرستان فلاورجان اظهار کرد: رویکرد مقامات کشور و در رأس آن رویکرد مقام معظم رهبری همیشه توجه به جوانان بوده است، انتصاب برخی از مسئولان و حتی ائمه جمعه در یکی دو سال اخیر را اگر مرور کنید می‌بینید که توجه ایشان به جوانان بوده تا مدیریت کشور در اختیار جوانان قرار بگیرد، این موضوع بسیار جدی است و امیدواریم سایر مسئولان کشور نیز تبعیت کنند.

وی گفت: بحث عدالت و عدل از جمله آرمان‌های بشریت بوده است، عدالت مسئله‌ای است که در همه جوامع توجه ویژه به آن شده است، برای عدالت اجتماعی جان‌های زیادی داده شده و تلاش‌ها و ایثارگری‌های زیادی صورت گرفته است که البته اختصاص به جامعه ما هم ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در جوامع همه تحولات اجتماعی، انقلاب‌ها و نهضت‌هایی که اتفاق افتاده برای تحقق عدالت اجتماعی بوده است، اگر چه در برخی از جوامع ممکن است این موضوع در ادامه مسیر به انحراف کشیده شده باشد، اما آنچه که مردم عادی درون اجتماع براساس آن به دنبال یک تحول، نهضت و یک انقلاب بوده‌اند بحث تحقق عدالت اجتماعی است.

وی افزود: نهضت اسلامی ما که به رهبری امام (ره) شکل گرفت مبتنی بر مقابله با بی عدالتی‌هایی بود که در دوره ستم شاهی انجام می‌شد، این بحث در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نیز اشاره شده است، در فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب مشاهده می‌کنید بحث عدالت و عدالت اجتماعی محور اصلی بوده و هست.

کدخدایی با بیان اینکه صاحب نظران عدالت را یک امر فطری می‌دانند، گفت: این موضوع به خاطر این است که هیچ گاه عدالت، عدالت طلبی و عدالت خواهی کهنه نمی‌شود و همیشه زنده است.

وی افزود: در تاریخ همه جوامع ما بحث عدالت خواهی و عدالت طلبی را داریم، آنچه که در مکاتب مختلف و ادیان الهی هم مطرح شده است، بحث عدالت طلبی است. آرمانی که شیعه دارد برای ظهور امام زمان (عج) برای تحقق عدالت است و همین طور در دین مسیحیت هم امیدی که به بازگشت مسیح است بدون ورود در جزئیات می‌توان گفت مرتبط با بحث تحقق عدالت است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه برای سنجش میزان تحقق عدالت اجتماعی آن را از 3 زاویه باید ارزیابی کنیم، گفت: عدالتی که در رابطه حاکمان و شهروندان است و عدالتی که در قالب تصویب قانون و مقررات از آن یاد می‌شود، همچنین عدالتی که در عرف جامعه است که در روابط اجتماعی افراد از آن یاد می‌شود، گاهی اوقات ما شاهد این هستم که وقتی بحث عدالت می‌شود فقط توجه‌ها به سمت رابطه دولت و شهروندان می‌رود.   

وی با بیان اینکه آن چیزی که در آموزه‌های اسلامی به عنوان شرط تحقق عدالت و عدالت اجتماعی است این بوده که حاکمان هم عادل باشند، افزود: امام راحل در این باره فرموده‌اند حاکم اسلامی باید دو چیز داشته باشد علم به احکام اسلامی و عدالت، اگر این دو شرط را داشته باشد ما می‌توانیم به عدالت اجتماعی برسیم، برای مقامات کشور ما بحث عدالت یک عنصر اصلی است و در این راستا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که قانون عدالت محور است برای میل به عدالت اجتماعی تنظیم شده است.

کدخدایی ادامه داد: حکومت اسلامی یک حکومت طبقاتی نیست و برای بهبود زندگی دنیا و آخرت مردم ایجاد می‌شود، در تمامی قانون اساسی ما از عدالت نام برده شده و براین اساس انقلاب اسلامی برای تحقق عدالت اجتماعی شکل گرفت و در رأس آن رهبری مسیر را هدایت کردند که چگونه قانون اساسی نوشته شود، قانونی که می‌تواند از جمله راهبردهای اصلی نظام مقدس ما باشد.

وی با اشاره به بخشی از عدالت اجتماعی که از آن غفلت می‌شود، افزود: این بخش رابطه مردم با مردم است، در قانون اساسی وقتی که امر به معروف و نهی از منکر تعیین شده است باید اجرای این اصل در مسیر تحقق عدالت اجتماعی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در حوزه روابط اجتماعی ما بحثی را تحت عنوان زکات یا خمس داریم یعنی اگر فردی با زحمت خودش درآمدی را کسب می‌کند نمی‌تواند نسبت به جامعه ساکت بنشیند باید سهمی را برای دیگران هم قرار دهد که آن نیز در راستای عدالت اجتماعی است.

وی با اشاره به ارتباط اقتصاد و عدالت اجتماعی تصریح کرد: در سیاست‌گذاری‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار داد، اگر به دنبال پیش بینی یک رشد اقتصادی هستیم باید برای بخشی از جامعه که آسیب پذیر است نیز برنامه ریزی کنیم.

کدخدایی خاطرنشان کرد: تلاش مسئولان در همه مراتب زدودن فساد در همه ابعاد اداری، سیاسی و اجتماعی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید داشته‌اند، در واقع فساد یکی موانع از تحقق عدالت اجتماعی است.

وی ادامه داد: وقتی فساد ایجاد می‌شود خود انحرافی در مسیر تحقق عدالت اجتماع به همراه دارد، فراهم کردن امکانات عمومی در همه حوزه‌ها از جمله آموزش، اقتصاد، اجتماعی برای همه افراد با توجه به جایگاهشان باید برابر باشد، در صورتی که این برابری منجر به تبعیض ناروا نشود، بنابراین تنظیم قوانین و مقررات به گونه‌ای باشد که بتواند این تبعیض‌ها را برطرف کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل آب در استان‌ها اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل نباید به آن نگاه منطقه‌ای صورت گیرد، این مشکل بسیار جدی و ملی است و نباید آن را تبدیل به بحث‌های استانی و قومیتی کنیم، همانگونه که رهبرمان فرمودند این مسئله ملی باید در سطح ملی حل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز