روایت محله قدیمی ماربین در مستند دیار هزار ساله

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۱۰:۳۶:۳۵
کد خبر: ۸۲۲۷۷۲
روایت محله قدیمی ماربین در مستند دیار هزار ساله
مستندی با نام «دیار هزار ساله» از سوی شهرداری منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با محوریت بررسی و تحلیل تاریخی ماربین یک محله قدیمی ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، مستندی با نام «دیار هزار ساله» از سوی شهرداری منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با محوریت بررسی و تحلیل تاریخی ماربین یک محله قدیمی ساخته شد.

نیما جوادی که ساخت این مستند را بر عهده داشته، درباره روند ساخت این اثر گفت: محله ماربین اصفهان که از خیابان آتشگاه تا خانه اصفهان و ملک شهر امروزی را در بر می گیرد، یکی از محلات بسیار قدیمی و تاریخی شهر اصفهان است که جایگاه ویژه ای در معرفی بافت فرهنگی و تاریخی شهر از قرن ها پیش تاکنون دارد.

او ادامه داد: این‌ منطقه که محله رهنان را نیز در بر می گیرد، از نقاط بسیار پر رونق اصفهان بوده و طبعا از حیث فرهنگی، معماری و حتی هنری جایگاهی ویژه داشته و مشاهیر و نام آوران زیادی را در خود جای داده است.

او تاکید کرد: حتی امروز هم بستنی و مبل رهنان دو محصول شناخته شده و معروف در بین مردم اصفهان شناخته می شود و همچنین این منطقه نامداران زیادی در رشته های ورزشی مختلف دارد.

او افزود: در مستند "دیار هزار ساله" که به سفارش شهرداری منطقه ۱۱ ساخته شد، تمامی این موارد در کنار معرفی مشاهیر و نام آوران منطقه ماربین مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و تاریخچه این ‌محله به مخاطب به طور کامل معرفی شده است.

او درباره مدت زمان ساخت این مستند هم گفت: به دلیل اینکه از قبل کتاب کاملی درباره جزئیات این محله تهیه و منتشر شده بود، وقت زیادی برای تحقیق و گردآوری اطلاعات صرف نکردیم. طی 10 روز به بازنویسی فیلمنامه پرداختیم و یک هفته هم تصویربرداری این اثر انجام شد.

او افزود: در این مستند درباره معماری، آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی مردم در زمان قدیم، مشاهیر قدیمی و همچنین نام آوران دوران معاصر این منطقه اطلاعات جامع و موثقی ارائه شده است.

این‌مستندساز، ثبت جزئیات تاریخی درباره محلات قدیمی شهر را از وجوه بارز ساخت چنین آثاری دانست و گفت: امیدوارم مسولان تمامی مناطق شهر اصفهان نسبت به تهیه چنین آثاری اقدام کنند. متاسفانه امروز به جز منطقه ۱۱، از هیچ ‌منطقه دیگری در شهر فیلم مستند وجود ندارد.

او اضافه کرد: تمامی محلات شهر اصفهان قابلیت زیادی برای تحلیل و بررسی تاریخی دارد. مثلا منطقه ۳ که چندین محله بسیار قدیمی اصفهان را شامل می شود، تا حد زیادی از این قابلیت برخوردار است.

جوادی تاکید کرد: نباید تنها مسئله معماری در محلات مورد توجه قرار بگیرد، باید توجه داشت که مسائل فرهنگی و تاریخی از اهمیت بیشتری برخوردار است، ضمن اینکه ساخت این آثار و انتشار آنها اثرگذاری زیادی بر رونق صنعت گردشگری و معرفی پیشینه اصفهان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز